Gå til innhold

Sykemelding, attføring og gravid

Anbefalte innlegg

Gjest ung og sykemeldt
Skrevet

Håper noen kan hjelpe meg.

Jeg er nå sykemeldt og har vært det siden mai i denne omgang (har hatt flere sykemeldingsperioder før).

Ser desverre ut for at det går mot attføring/ufør.

Hvis jeg blir gravid iløpet av sykemeldingsperioden og må over på attføring i svangerskapet, hvordan er det da med lønn/ytelser?

Jeg vet jeg må ha jobbet/hatt lønn siste halve året fpr å ha rett på svangerskapspenger, men teller det hvis jeg har vært sykemeldt og har fått lønn fra arb.giver og ikke direkte fra NAV?

Hva skjer for de som ikke har rett på penger?

Vil jeg likevel få attføringspenger, altså 66% av lønnene jeg har nå?

noen som kan hjelpe meg litt og skrive hvordan dette fungerer?

Jeg kan ikke jobbe slik situasjonen er nå, men jeg ønsker meg barn og tilstanden min tilsier at det ikke er noe i veien for det, jeg klarer fint og ta meg av en baby:o)

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg tror kanskje du bør kontakte ditt NAV-kontor for å få grundige svar på dette. :-)

Gjest en morsk satan
Skrevet

''Jeg kan ikke jobbe slik situasjonen er nå, men jeg ønsker meg barn og tilstanden min tilsier at det ikke er noe i veien for det, jeg klarer fint og ta meg av en baby:o)''

Da klarer du sikker å jobbe også! Det har blitt alt for lett å snylte på velferdssamfunnet.

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg kan ikke jobbe slik situasjonen er nå, men jeg ønsker meg barn og tilstanden min tilsier at det ikke er noe i veien for det, jeg klarer fint og ta meg av en baby:o)''

Nå vet jeg ingen ting om hvorfor du er sykmeldt, men må bare minne deg om at det å ha baby kan være veldig slitsomt. Jeg har aldri vært sykmeldt over tid, men har heller aldri noensinne vært så sliten som da jeg hadde en baby med kolikk! Og det er slett ikke uvanlig.

Håper du finner svar på spørsmålet ditt, jeg ville ringt NAV, var jeg deg.

Gjest syns jeg og!
Skrevet

Da klarer du sikker å jobbe også! Det har blitt alt for lett å snylte på velferdssamfunnet.

Er bare sååå enig!!!

Gjest en morsk satan
Skrevet

Nå vet jeg ingen ting om hvorfor du er sykmeldt, men må bare minne deg om at det å ha baby kan være veldig slitsomt. Jeg har aldri vært sykmeldt over tid, men har heller aldri noensinne vært så sliten som da jeg hadde en baby med kolikk! Og det er slett ikke uvanlig.

Håper du finner svar på spørsmålet ditt, jeg ville ringt NAV, var jeg deg.

''Nå vet jeg ingen ting om hvorfor du er sykmeldt, men må bare minne deg om at det å ha baby kan være veldig slitsomt. Jeg har aldri vært sykmeldt over tid, men har heller aldri noensinne vært så sliten som da jeg hadde en baby med kolikk! Og det er slett ikke uvanlig.

Håper du finner svar på spørsmålet ditt, jeg ville ringt NAV, var jeg deg.''

Det har blitt alt for lett å tuske til seg kroner fra det offentlige. Skal man ha barn for man for faen klare å forsørge seg selv.

Gjest Shira :o)
Skrevet

På NAV står det grunnlag for å få foreldrepenger:

''Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med''

http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel

Det som da er vel at du må fortsette på attføring, men det går vel ikke når du har permisjon. Jeg vet ikke, men ring NAV og forhør deg. Det er vel ikke automatisk attføring som er aktuelt heller, dersom du enda ikke er frisk, er du under behandling med utsikter til bedring er det rehabilitering som aktuelt.

Det som kan tale mot at du får innvilget søknader på enten attføring eller rehabilitering er jo at du er gravid, at du da ikke fyller opp vilkårene som NAV har satt. Som sagt, dette vet jeg ikke, så kontakt NAV og snakk med noen som kan reglene.

Yrkesrettet attføring:

http://www.nav.no/Jobb+og+arbeidsliv/Jobb+og+helse/Yrkesrettet+attf%C3%B8ring

Rehabilitering:

http://www.nav.no/Jobb+og+arbeidsliv/Jobb+og+helse/Rehabilitering

Dersom du ikke har rett på penger i permisjonen får du engangstønad på 35 263 kr

http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Engangsst%C3%B8nad+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon

Skrevet

Nå vet vi jo ikke hva som er grunnen for at hun ikke kan jobbe, så det blir litt feil å dømme henne med så lite bakgrunnsinfo. Hvis hun er sykemeldt fordi hun er sliten fysisk/psykisk, så blir det selvsagt feil å tro at man skal kunne greie å ta seg av en baby 24 timer i døgnet... Man kan altså være sykemeldt av andre årsaker enn dette også...

Gjest Elextra
Skrevet

''Nå vet jeg ingen ting om hvorfor du er sykmeldt, men må bare minne deg om at det å ha baby kan være veldig slitsomt. Jeg har aldri vært sykmeldt over tid, men har heller aldri noensinne vært så sliten som da jeg hadde en baby med kolikk! Og det er slett ikke uvanlig.

Håper du finner svar på spørsmålet ditt, jeg ville ringt NAV, var jeg deg.''

Det har blitt alt for lett å tuske til seg kroner fra det offentlige. Skal man ha barn for man for faen klare å forsørge seg selv.

Tsk tsk.

Jeg biter ikke på sånt.

Gjest en morsk satan
Skrevet

Tsk tsk.

Jeg biter ikke på sånt.

''Jeg biter ikke på sånt.''

Nei vel. Så snylt og vær glad, da.

Gjest jobber på nav, men ikke med akkurat dette
Skrevet

Man opptjener ikke rett til foreldrepenger når man er på attføring/rehabiliteringspenger. Det som derimot kommer til å skje om ikke altfor lenge, mars 2010 (men kan fort ta lengre tid)er det kommer en ny ytelse som skal erstatte dagens midlertidige ytelser (attføring, rehab. og tids.begr.ufør). Denne ytelsen skal hete arbeidsavklaringspenger og denne ytelsen skal gi grunnlag for opptjening av foreldrepenger.

Skrevet

De som ikke har rett på foreldrepenger, kan søke om engangsstønad. Dette er en engangsytelse på ca 33.000 kr.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...