Gå til innhold

Bananfluer

Anbefalte innlegg

Gjest helt tussete
Skrevet

Her i huset holder vi å bli gale nå! Har en drøss med slike små bananfluer rundt oss.

Vi har nå ingen frukt liggende ute på benken, alt, til og med bananene ligger i kjøleskapet. Vi har ikke en eneste blomsterpotte igjen, alt er fjernet i håp om at fluene skulle forsvinne!! Men de fluene blir vi ikke kvitt!

Har sjekket i alle skap, vasket og ordnet og kan ikke finne årsaken.

Noen der ute som har noen gode tips?

Gjest Niccola
Skrevet

Litt rødvin i en kopp på benken, med en liten dråpe Zalo i for å bryte overflatehinnen. Fluene vil drukne som .., ja, fluer. :-)

Gjest helt tussete
Skrevet

Litt rødvin i en kopp på benken, med en liten dråpe Zalo i for å bryte overflatehinnen. Fluene vil drukne som .., ja, fluer. :-)

hehe, gubben tok seg et glass rødvin i sted og det svermet rundt ham!! Kanskje verdt et forsøk :)

Skrevet

Ofte kommer ikke fluene innenfra, som mange tror, men utenfra. Har du feks råtnende frukt liggende på plenen, eller kanskje naboen har det?

Om du først har fått dritten i huset, så husk at tomme vinflasker/ølflasker med en liten slant igjen ofte er ynglestedet. Så de må også fjernes.

Bananfluer er noe dritt! Jeg får panikk hvis de kommer og surrer rundt nattbordslama mi etter at jeg har lagt meg. Grrrr.

Gjest helt tussete
Skrevet

http://www.bananfluer.com/

Bananfluer.com, faktisk..! :-) Her er det kraftigere lut som beskrives.

takk, skal lese litt, men de må jo dø en gang!! Ikke en frukt, mat eller blomster igjen i huset nå, og jeg synes de blir bare flere og flere!!!

Gjest Niccola
Skrevet

takk, skal lese litt, men de må jo dø en gang!! Ikke en frukt, mat eller blomster igjen i huset nå, og jeg synes de blir bare flere og flere!!!

Dø gjør de nok, men innen den tid har de rukket å produsere et stor antall etterkommere. Som igjen formerer seg istort antall. Etter få dager har du flere genrasjoner surrende rundt. :-)

Lurt å skylle tomflasker, som du har fått tips om.

Gjest Niccola
Skrevet

hehe, gubben tok seg et glass rødvin i sted og det svermet rundt ham!! Kanskje verdt et forsøk :)

Definitivt, men det kan ta noen dager å fange alle. Vi har vært ganske plaget med fluer i høst (mye råtten frukt i hagene rundt oss) og har hatt rødvin framme på benken i dagevis i strekk. Men det funker. :-)

Gjest helt tussete
Skrevet

Dø gjør de nok, men innen den tid har de rukket å produsere et stor antall etterkommere. Som igjen formerer seg istort antall. Etter få dager har du flere genrasjoner surrende rundt. :-)

Lurt å skylle tomflasker, som du har fått tips om.

Har ingen tomflasker stående heller.... og vi fatter ikke hvorfor de er rundt oss hele tiden nå, men det er vel som du sier formering!!!

Gjest helt tussete
Skrevet

Definitivt, men det kan ta noen dager å fange alle. Vi har vært ganske plaget med fluer i høst (mye råtten frukt i hagene rundt oss) og har hatt rødvin framme på benken i dagevis i strekk. Men det funker. :-)

Nå har de fått cola, så får vi se om det er like populært og vi skal helle klorin i sluke før vi legger oss, så det får virke hele natten.

Skrevet

Jeg har hatt en mengde slike små fluer på kjøkkenet. Så sprayet jeg Jif på dem. Mange druknet, og nå er der langt færre.

Gjest helt tussete
Skrevet

Jeg har hatt en mengde slike små fluer på kjøkkenet. Så sprayet jeg Jif på dem. Mange druknet, og nå er der langt færre.

hehe, gikk etter dem med sprayflaske-såpe i dag, sprayet og tørket, sprayet og tørket og noen "skøyt" jeg i lufta :) så jeg har tatt unna litt i dag, men det er maaaange igjen!!

brilleslangen
Skrevet

De liker jo ting som gjærer når de skal formere seg, dvs saft, syltetøy, bakverk... vær også obs på sluken i vasken... og rundt komfyren og søl under oppvaskmaskinen kanskje? har aldri hatt mer enn et par fluer i hus på samme tid, så har ikke opplevd dem som noe stort problem, annet enn at de er irriterende.. Men forstår godt at det blir plagsomt når de blir mange ja... Lykke til

Skrevet

Jeg satt opp et glass fyllt til randen av rødvin på benken, fjernet all frukt, søppelbøttene ble satt ut.

Fluene samlet seg ved og på glasset, og vi drepte de med en elektrisk fluesmekker :-)

Iløpet av noen dager var vi kvitt problemet :-)

Gjest Ragnhild S
Skrevet

Tipset til Niccola fungerer helt supert. Anbefales på det sterkeste.

Gjest helt tussete
Skrevet

Jeg satt opp et glass fyllt til randen av rødvin på benken, fjernet all frukt, søppelbøttene ble satt ut.

Fluene samlet seg ved og på glasset, og vi drepte de med en elektrisk fluesmekker :-)

Iløpet av noen dager var vi kvitt problemet :-)

Vi har satt frem rødvin og skal også ta frem den elektriske fluedreperen! Takk :)

Skrevet

Hell ublandet saft med sukker i et glass. Ha i 1-2 ts Zalo og la det stå et døgn eller to.

Saften tiltrekker fluene, Zaloen gjør at de ikke klarer å stå på væsken og synker. Simsalabim - problemet løst :D

Kornblomst1365380874
Skrevet

Nå skal du få et råd som garantert virker; stikk 4 - 5 fyrstikker med svovelhode godt ned i jorda og gjenta dette etter 1 - 2 uker slik at du også knekker de som ligger og godgjør seg i blomsterpotta. Det virker!!

Ofte følger disse små sorte fluene med nye potteplanter, eller de kan komme om du vanner for mye. Så vær litt mere sparsom med vanningen.

Gjest helt tussete
Skrevet

Nå skal du få et råd som garantert virker; stikk 4 - 5 fyrstikker med svovelhode godt ned i jorda og gjenta dette etter 1 - 2 uker slik at du også knekker de som ligger og godgjør seg i blomsterpotta. Det virker!!

Ofte følger disse små sorte fluene med nye potteplanter, eller de kan komme om du vanner for mye. Så vær litt mere sparsom med vanningen.

Men jeg har ingen blomster!! Kvittet meg med alt for en god stund siden.... så disse fluene har kommet med bananene.... Virker som om rødvin fungerer godt også på fluene ;)

Skrevet

Det med fyrstikkene er et godt, gammelt råd mot blomsterfluer. Bananfluer er større, brune og ekle. Nå når det ligger frukt og råtner i mange hager rundt omkring, så trives bananflua, formerer seg, og ser sitt snitt til å slå seg til inne i hus. Hvor den som regel også klarer å finne noe å kose seg med. Usj.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...