Gå til innhold

Islandsk d med strek over

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skriver man (altså hvilke taster på PC-en) islandsk d med strek over, som f.eks. den første d'en i Gudmundur.

Jeg lurer av og til på andre bokstaver/tegn også, så det er fint om noen kan hjelpe meg å finne igjen den oversikten over hvilke taster vi skal bruke for skriving av tegn som ikke finnes i det norske tastaturet.

Fortsetter under...

Gjest firepile
Skrevet

Ikke helt sikker på hvilket tegn du mener, men prøv å holde nedre ALT-tasten mens du taster inn 0240 på det numeriske tastaturet.

Skrevet

Ikke helt sikker på hvilket tegn du mener, men prøv å holde nedre ALT-tasten mens du taster inn 0240 på det numeriske tastaturet.

Takk skal du ha! Bokstaven blir sånn noenlunde lik den jeg ser på islandske sider.

Gjest Datadata
Skrevet

Et annet tips, kan være å kopiere bokstaven fra en internettside.

Skrevet

I Word har du mulighet for å bruke "sett inn symbol"-funksjonen - der ligger alle slike "spesialtegn" som f.eks. de islandske bokstavene.

Skrevet

I Word har du mulighet for å bruke "sett inn symbol"-funksjonen - der ligger alle slike "spesialtegn" som f.eks. de islandske bokstavene.

Jeg bruker ikke word så mye, det går mest i mail og andre programmer på jobb.

Annonse

Skrevet

Et annet tips, kan være å kopiere bokstaven fra en internettside.

Jeg kopierte bokstaven fra en nettside, og den så grei ut. Vil sånne kopierte bojkstaver alltid få samme størrelse som det man skriver?

Gjest gul dame
Skrevet

Jeg kopierte bokstaven fra en nettside, og den så grei ut. Vil sånne kopierte bojkstaver alltid få samme størrelse som det man skriver?

Ja min erfaring er at de får samme størrelse. Ellers er det ikke noe problem å bruke d, th osv. for de islandske bokstavene.

Caloni Makaroni
Skrevet

LOL, jeg måtte (selvsagt) teste det ut, og da havnet skjermbildet opp ned :o Noe jeg gjorde feil? :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...