Gå til innhold

Aldersgrense på p-piller


Gjest Anonym for anledningen. Gammel traver...

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym for anledningen. Gammel traver...

Jeg fant ei eske p-piller på badet, med "navnet til datteren min, 14 år" på etiketten.

Må man ikke lenger ha samtykke fra foreldrene sine for å få p-piller av legen? Må man i det hele tatt til lege, eller kan helsesøster skrive ut slikt?

Jeg synes det er trist om hun har gått til faren sin, og fått han til å gå med på dette, uten at hun i det hele tatt har nevnt det for meg... MEN, sakset fra lommelegen.no:

"Må foreldrene mine vite om at jeg bruker p-piller?

Nei. Du trenger ingen tillatelse fra foreldrene dine for å få p-piller. Legen du går til har taushetsplikt- selv overfor foreldrene dine, foresatte eller lærerne dine. Du velger selv om du vil fortelle foreldrene dine om at du bruker p-piller."

Er dette tilfelle?! Det sto også at det er INGEN NEDRE ALDERSGRENSE for å få p-piller?!

Jeg er sjokkert... jeg kunne skrevet opp og ned i mente om alle hormonforstyrrelsene jeg fikk av p-piller, pigmentflekker fordi jeg solte meg i solarium samtidig som jeg tok pillen, og i det hele tatt... skulle så gjerne hatt en lang prat med datteren min om dette, og frarådet det. Man vet ikke hva man gjør med kroppen sin...

Og - jeg føler meg fullstendig udugelig og tilsidesatt som mor nå. Ikke bare med dette, men også på alle andre måter som faren til barna lirker ut av dem svar som han selv vil ha, og bruker dem mot meg på verst mulig måte. Nå er det til og med levert bekymringsmelding til barnevernet, fordi han mener jeg ikke følger dem godt nok opp! At det går an... jeg har en jobb som gjør at jeg kan stikke hjemom mange ganger i løpet av dagen, dersom de er hos meg når jeg jobber. Jeg er sammen dem så mye som mulig, deltar på alle fritidsaktiviteter med dem, henter og bringer, de har rene klær, gode senger, følges opp med lekser, og de er glade og lykkelige, og lider absolutt ingen overlast.

Jeg blir så sjokkert og lei meg at jeg ikke har ord for det, og føler meg samtidig så maktesløs og trampet på at jeg spyr snart. Heldigvis har jeg foreldrene mine i ryggen, og de er forbannet, mildt sagt... forbannede mannfolk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mary Poppins

    9

  • morsan

    7

  • Bookworm

    6

  • candyqueen_83

    5

Først: Jeg tror du skal være forsiktig med å blande sammen saken om p-piller med din konflikt med barnas far. Prøv å holde de to sakene fra hverandre.

Jeg synes du skal ta en samtale med datteren din om p-pillene. Fortell at du setter pris på og er stolt over at hun tar ansvar for å beskytte seg (for det gjør du vel?). Forsikre deg om at hun vet at p-piller ikke beskytter mot klamydia og andre veldig vanlige kjønnssykdommer, og at du håper hun vil være like ansvarlig på dette feltet. Forklar at du håper hun vil snakke med deg om disse tingene - men ikke forlang eller forby, det oppnår du ingenting med. Og ikke nevn et ord om faren i hele samtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke noe nedre aldergrense på det, og man må heller ikke ha foreldres samtykke.

Jeg begynte selv på p-piller da jeg var 14/15 år, og har fortsatt siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Det med P-piller opprører meg også. Jentene får de tildelt av helsesøster på skolen uten noen som helst form for legeundersøkelse.

Og det er ille, med tanke på at det da ikke blir undersøkt om familien er disponert for blodpropp. Det er ikke lenge siden det var en sak i media der en ung jente døde av blodpropp, og hverken fastlegen eller foreldrene visste at hun gikk på P-piller, det ble først oppdaget når de ryddet rommet etter begravelsen.

Datteren min følte at helsesøster nærmest dyttet det på dem, og at hun ble sett rart på som takket nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med P-piller opprører meg også. Jentene får de tildelt av helsesøster på skolen uten noen som helst form for legeundersøkelse.

Og det er ille, med tanke på at det da ikke blir undersøkt om familien er disponert for blodpropp. Det er ikke lenge siden det var en sak i media der en ung jente døde av blodpropp, og hverken fastlegen eller foreldrene visste at hun gikk på P-piller, det ble først oppdaget når de ryddet rommet etter begravelsen.

Datteren min følte at helsesøster nærmest dyttet det på dem, og at hun ble sett rart på som takket nei.

"Det med P-piller opprører meg også. Jentene får de tildelt av helsesøster på skolen uten noen som helst form for legeundersøkelse."

Jeg har aldri blitt undersøkt for blodpropp når jeg har fått p-piller av legen min. Har aldri hørt noen av mine venner blitt undersøkt heller? Legen har spurt om noen har hatt blodpropp i familien min, og samme spørsmål fikk jeg på helsestasjonen. Men noen undersøkelse har jeg aldri opplevd. Hvordan foregår det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 14 år er fryktelig ung alder å ha debutert seksuelt, men ettersom hun tydeligvis har gjort det, er det flott at hun tar ansvar for å unngå graviditet.

Men jeg har all mulig forståelse for at du som mor gjerne ønsker at barnet skal komme til deg for å snakke om viktige spørsmål, og at du gjerne ville rettledet henne med den erfaringen du sitter inne med.

Uansett synes jeg du skal holde konflikten med faren utenfor dette. Jeg skulle tro at hun heller ikke har innviet ham i sin prevensjons-debut.

''Heldigvis har jeg foreldrene mine i ryggen, og de er forbannet, mildt sagt... ''

Har du fortalt _dem_ om din datters p-pillebruk?? Oi! Tror jeg hadde mistet all tillit til min mor dersom det var meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Det med P-piller opprører meg også. Jentene får de tildelt av helsesøster på skolen uten noen som helst form for legeundersøkelse."

Jeg har aldri blitt undersøkt for blodpropp når jeg har fått p-piller av legen min. Har aldri hørt noen av mine venner blitt undersøkt heller? Legen har spurt om noen har hatt blodpropp i familien min, og samme spørsmål fikk jeg på helsestasjonen. Men noen undersøkelse har jeg aldri opplevd. Hvordan foregår det?

Jeg husker ikke helt hvordan dette foregikk den gangen jeg fikk p-piller for første gang i den mørke middelalder, men mener å huske at legen ihvertfall målte blodtrykket? Kan ikke huske at det var så voldsomt til undersøkelse utover det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt hvordan dette foregikk den gangen jeg fikk p-piller for første gang i den mørke middelalder, men mener å huske at legen ihvertfall målte blodtrykket? Kan ikke huske at det var så voldsomt til undersøkelse utover det.

Ja de målte blodtrykket mitt på både hos helsestasjonen og hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt hvordan dette foregikk den gangen jeg fikk p-piller for første gang i den mørke middelalder, men mener å huske at legen ihvertfall målte blodtrykket? Kan ikke huske at det var så voldsomt til undersøkelse utover det.

"på" skulle ikke være med i den setningen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

"Det med P-piller opprører meg også. Jentene får de tildelt av helsesøster på skolen uten noen som helst form for legeundersøkelse."

Jeg har aldri blitt undersøkt for blodpropp når jeg har fått p-piller av legen min. Har aldri hørt noen av mine venner blitt undersøkt heller? Legen har spurt om noen har hatt blodpropp i familien min, og samme spørsmål fikk jeg på helsestasjonen. Men noen undersøkelse har jeg aldri opplevd. Hvordan foregår det?

De bare spør om noen i familien har hatt det. En 14 år gammel jente som ikke har snakket med foreldrene vet neppe noe om det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bare spør om noen i familien har hatt det. En 14 år gammel jente som ikke har snakket med foreldrene vet neppe noe om det :(

Det er vel bare interessant å vite om blodpropp i den nære familie, skulle jeg tro, og selv 14-åringer vil vel vite om blodpropp hos besteforeldre og foreldre?

Unntak herfra dersom man ikke har (særlig) kontakt med noen av ddisse og/eller dersom blodproppen skjedde før barnet ble født/barnet var veldig lite og vedkommende har kommet seg så fint siden den gang at blodproppen ikke lenger nevnes med et ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det er vel bare interessant å vite om blodpropp i den nære familie, skulle jeg tro, og selv 14-åringer vil vel vite om blodpropp hos besteforeldre og foreldre?

Unntak herfra dersom man ikke har (særlig) kontakt med noen av ddisse og/eller dersom blodproppen skjedde før barnet ble født/barnet var veldig lite og vedkommende har kommet seg så fint siden den gang at blodproppen ikke lenger nevnes med et ord.

En 14 år gammel jente trenger da ikke vite om bestemor hadde blodpropp for 12 år sida? Det trenger jo ikke å være dødelig. Tror ikke det er noe som blir snakket om sånn helt til hverdags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 14 år gammel jente trenger da ikke vite om bestemor hadde blodpropp for 12 år sida? Det trenger jo ikke å være dødelig. Tror ikke det er noe som blir snakket om sånn helt til hverdags.

Hmm jeg synes kanskje det er litt merkelig om en 14 åring ikke vet at en av besteforeldrene har hatt blodpropp, selv om det kan være mange år siden. Men det kommer nok også ann på forholdet til besteforeldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Hmm jeg synes kanskje det er litt merkelig om en 14 åring ikke vet at en av besteforeldrene har hatt blodpropp, selv om det kan være mange år siden. Men det kommer nok også ann på forholdet til besteforeldrene.

En blodpropp for mange år siden er vel ikke så normalt å prate så veldig mye om? Jeg syns ikke det hvertfall. Husker ikke hva jeg visste og ikke visste da jeg var 14. Begynte ikke med p-piller før jeg var 18. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blodpropp for mange år siden er vel ikke så normalt å prate så veldig mye om? Jeg syns ikke det hvertfall. Husker ikke hva jeg visste og ikke visste da jeg var 14. Begynte ikke med p-piller før jeg var 18. Hehe

I min familie hadde det vært naturlig at jeg visste det ihvertfal, en blodpropp er jo svært alvorlig.

Men, for de det ikke hadde vært naturlig for å vite noe sånt, så ville det sikkert ikke vært naturlig å vite det i en alder av 16 eller 18 heller :-)

Huff for en dårlig setning det ble hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

I min familie hadde det vært naturlig at jeg visste det ihvertfal, en blodpropp er jo svært alvorlig.

Men, for de det ikke hadde vært naturlig for å vite noe sånt, så ville det sikkert ikke vært naturlig å vite det i en alder av 16 eller 18 heller :-)

Huff for en dårlig setning det ble hehe

Aner ikke. Har ikke noen med blodpropp i nær familie :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 14 år gammel jente trenger da ikke vite om bestemor hadde blodpropp for 12 år sida? Det trenger jo ikke å være dødelig. Tror ikke det er noe som blir snakket om sånn helt til hverdags.

Det du skriver der faller jo rett inn i unntaket at barnet var for lite den gangen det skjedde, og blodproppen var såpass lite alvorlig at bestemor kom seg fint lenge før barnet ble stort nok til å høre noe om det.

Min farmor døde av hjerneblødning mange år før jeg ble født - jeg visste dødsårsaken lenge før jeg var 14 år. Og blodpropp hos bestefaren min da jeg var 12-13 år var det komplett umulig ikke å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie hadde det vært naturlig at jeg visste det ihvertfal, en blodpropp er jo svært alvorlig.

Men, for de det ikke hadde vært naturlig for å vite noe sånt, så ville det sikkert ikke vært naturlig å vite det i en alder av 16 eller 18 heller :-)

Huff for en dårlig setning det ble hehe

Ja, jeg er enig.

Men det finnes kanskje noen små varianter av blodpropp som ikke er så alvorlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Ja, jeg er enig.

Men det finnes kanskje noen små varianter av blodpropp som ikke er så alvorlige?

Om man oppdager en blodpropp tidlig trenger den ikke være farlig i det hele tatt. Men det er det å merke det da. Det er nok ikke alltid like lett, det kan jo skje helt uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...