Gå til innhold

Aldersgrense på p-piller


Gjest Anonym for anledningen. Gammel traver...

Anbefalte innlegg

Gjest husker ikke nicket.... men jeg som debuterte sent med det meste

Det er en tanke bak dette med at tenåringsjenter får p-piller uten foreldrenes samtykke, og at de ikke trenger å la foreldrene vite om dette. Det er for å få ned tallene på ufrivillig graviditet blant disse tenåringsjentene, og terkelen for å få seg p-piller er mye høyere når jentene vet at foreldrene må få vite om det... Dette er et tilbud til jenter mellom 14 og 16 år, og kanskje det ikke er så dumt? I mine øyne er det i hvert fall bedre at jentene får p-piller enn at de blir gravide i den alderen.

'' Dette er et tilbud til jenter mellom 14 og 16 år,''

Så det er en nedre aldersgrense for tilbudet mao?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mary Poppins

    9

  • morsan

    7

  • Bookworm

    6

  • candyqueen_83

    5

Gjest Anonym for anledningen. Gammel traver...

Det er en tanke bak dette med at tenåringsjenter får p-piller uten foreldrenes samtykke, og at de ikke trenger å la foreldrene vite om dette. Det er for å få ned tallene på ufrivillig graviditet blant disse tenåringsjentene, og terkelen for å få seg p-piller er mye høyere når jentene vet at foreldrene må få vite om det... Dette er et tilbud til jenter mellom 14 og 16 år, og kanskje det ikke er så dumt? I mine øyne er det i hvert fall bedre at jentene får p-piller enn at de blir gravide i den alderen.

Tilbudet er bra det, men jeg visste ikke at det fantes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den tid den sorg

Jeg er sjokkert og skuffet over helsevesenet, ikke henne. Det er bra hun tar ansvar, men da jeg fikk p-piller for ca 18 år siden, hadde noen av vennene fått noen år før meg. De måtte ha foreldrenes samtykke, og det burde fremdeles vært slik.

Det er vel 27 år siden jeg fikk p-piller for første gang og trengte da ingen godkjenning fra foreldre, jeg var 15 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym for anledningen. Gammel traver...

Jeg skjønner godt at din datter holder dette hemmelig for deg....

Innlegget ditt forklarer hvorfor... Trist..

Hun holder det jo ikke hemmelig, all den tid hun legger fra seg eska rett ved vasken, der hun vet jeg ser det mange ganger om dagen. Jeg har ikke kommentert det til henne, og kommer neppe til å gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym for anledningen. Gammel traver...

'' Dette er et tilbud til jenter mellom 14 og 16 år,''

Så det er en nedre aldersgrense for tilbudet mao?

I følge Bookworm er det visst det. Jeg har ingen anelse. Men om det er sånn, så kan man jo ikke si at hvem som helst kan dra nytte av det, og det ikke er noen nedre aldersgrense? Det må vel være gjengse retningslinjer nasjonalt i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun holder det jo ikke hemmelig, all den tid hun legger fra seg eska rett ved vasken, der hun vet jeg ser det mange ganger om dagen. Jeg har ikke kommentert det til henne, og kommer neppe til å gjøre det heller.

Men dere to _snakker_ ikke sammen...... Hun kan ikke komme til deg, det er vel noe hun vet....

Jeg vil foretrekke at min datter bruker p-piller når hun er 14 år fremfor å bli gravid. Jeg håper også at hun vil søke råd hos _meg_ den dagen det blir aktuellt. Noe jeg tror for her er det åpenhet og takhøyde både for det ene & det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å få litt kjøtt på beina i forhold til synsing og gjetning om alder osv. At en 14-åring kan få P-piller uten foreldrenes viten, kommer av en bestemmelse i pasientrettighetsloven.

''§ 3-4. Informasjon når pasienten er mindreårig

Er pasienten under 16 år, skal både pasienten og foreldrene eller andre med foreldreansvaret informeres.

Er pasienten mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når pasienten av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette.

Informasjon som er nødvendig for å oppfylle foreldreansvaret, skal likevel gis foreldre eller andre med foreldreansvaret når pasienten er under 18 år. ''

Legg merke til at det ikke er noen automatikk hverken den ene eller andre veien når det gjelder informasjon til foreldrene ettr fylte 12 år - det skal gjøres en individuell vurdering av om barnets ønske (om å informere foreldrene eller ikke) skal følges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hun måttet ha ditt samtykke, hadde hun og andre i samme situasjon sannsynligvis ikke bedt om det, og du kunne hatt en 14 år gammel gravid datter i hus. Det er realiteten.

Det er en realitet ved å ha sex også. Man kan få kjønnsykdommer. Gjøre ting man angrer på og gjøre ting av feil grunner. Jeg ville nok forsøkt alt jeg kunne å videreformidle mine holdninger om at man venter til man er over 16. Samt at det helst bør være med en man har vært kjæreste med en god stund, og som man liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å få litt kjøtt på beina i forhold til synsing og gjetning om alder osv. At en 14-åring kan få P-piller uten foreldrenes viten, kommer av en bestemmelse i pasientrettighetsloven.

''§ 3-4. Informasjon når pasienten er mindreårig

Er pasienten under 16 år, skal både pasienten og foreldrene eller andre med foreldreansvaret informeres.

Er pasienten mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når pasienten av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette.

Informasjon som er nødvendig for å oppfylle foreldreansvaret, skal likevel gis foreldre eller andre med foreldreansvaret når pasienten er under 18 år. ''

Legg merke til at det ikke er noen automatikk hverken den ene eller andre veien når det gjelder informasjon til foreldrene ettr fylte 12 år - det skal gjøres en individuell vurdering av om barnets ønske (om å informere foreldrene eller ikke) skal følges.

Endelig noen som gadd å finne fakta i denne saken. Selv var jeg så lat her at jeg bare skrev ned ting jeg mente å huske jeg hadde hørt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Dette er et tilbud til jenter mellom 14 og 16 år,''

Så det er en nedre aldersgrense for tilbudet mao?

Jeg mente det var 14 år, men jeg ser av innlegget til Soria Moria at allerede etter fylte 12 år, har ikke legen nødvendigvis opplysningsplikt til foreldrene hvis det er tungtveiende årsaker til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Bookworm er det visst det. Jeg har ingen anelse. Men om det er sånn, så kan man jo ikke si at hvem som helst kan dra nytte av det, og det ikke er noen nedre aldersgrense? Det må vel være gjengse retningslinjer nasjonalt i så fall?

Leste du innlegget til Soria Moria? Der står reglene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er faktisk ikke noe du kan styre, diskusjonen går sin gang den - med eller uten forgreininger.''

Enig, noe av det interessante ved dol er jo også alle spinoff-diskusjonene. Og denne gangen synes jeg (som nevnt) at hun bidrar til avsporingen selv.

...og uansett er det ikke voldsomt til avsporing at man i en tråd som omhanlder tenåringers prevensjonsbruk også kommer inn på spørsmål om tenåringers seksualliv og foreldrenes meninger mht dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den supersene debutanten

Hun holder det jo ikke hemmelig, all den tid hun legger fra seg eska rett ved vasken, der hun vet jeg ser det mange ganger om dagen. Jeg har ikke kommentert det til henne, og kommer neppe til å gjøre det heller.

''Hun holder det jo ikke hemmelig, all den tid hun legger fra seg eska rett ved vasken, der hun vet jeg ser det mange ganger om dagen. Jeg har ikke kommentert det til henne, og kommer neppe til å gjøre det heller.''

Dette synes jeg er litt trist: at du til tross for at hun legger dem fullt synlige for deg ikke øsnker å ta det opp med henne.... Kanskje det er hennes måte å åpne opp for dialog? Hun er nå en liten tøffing egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hva faren, og besteforeldrene, har med saken å gjøre er et mysterium.

''

Hvis man er skilt, og ikke helt på godfot med eksen, antar jeg alle barnas dårlige egenskaper og feil valg skyldes den andre parten ;)

''Hvis man er skilt, og ikke helt på godfot med eksen, antar jeg alle barnas dårlige egenskaper og feil valg skyldes den andre parten ;)''

Dette kan man jo fint mene selv om man er godt gift med barnas far;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym for anledningen. Gammel traver...

''Hun holder det jo ikke hemmelig, all den tid hun legger fra seg eska rett ved vasken, der hun vet jeg ser det mange ganger om dagen. Jeg har ikke kommentert det til henne, og kommer neppe til å gjøre det heller.''

Dette synes jeg er litt trist: at du til tross for at hun legger dem fullt synlige for deg ikke øsnker å ta det opp med henne.... Kanskje det er hennes måte å åpne opp for dialog? Hun er nå en liten tøffing egentlig :)

Jo, jeg tok det opp med henne i morges. Spurte hvem hun hadde fått dem fra, og sa at jeg håper hun var klar over at de ikke beskyttet mot kjønnssykdommer. Hun pakket dem nemlig ned i skoleveska, "i tilfelle jeg får mensen i dag", men det syntes jeg ikke noe særlig om. Man drasser ikke med seg p-piller på skolen...

Sa til henne at den får hun heller ta i kveld i så fall, eller i morgen tidlig, og ta den til samme tidspunkt hver eneste dag. Hvis ikke virker den ikke som den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som gadd å finne fakta i denne saken. Selv var jeg så lat her at jeg bare skrev ned ting jeg mente å huske jeg hadde hørt:-)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...