Gå til innhold

Aldersgrense på p-piller


Gjest Anonym for anledningen. Gammel traver...

Anbefalte innlegg

Jeg synes 14 år er fryktelig ung alder å ha debutert seksuelt, men ettersom hun tydeligvis har gjort det, er det flott at hun tar ansvar for å unngå graviditet.

Men jeg har all mulig forståelse for at du som mor gjerne ønsker at barnet skal komme til deg for å snakke om viktige spørsmål, og at du gjerne ville rettledet henne med den erfaringen du sitter inne med.

Uansett synes jeg du skal holde konflikten med faren utenfor dette. Jeg skulle tro at hun heller ikke har innviet ham i sin prevensjons-debut.

''Heldigvis har jeg foreldrene mine i ryggen, og de er forbannet, mildt sagt... ''

Har du fortalt _dem_ om din datters p-pillebruk?? Oi! Tror jeg hadde mistet all tillit til min mor dersom det var meg!

''Har du fortalt _dem_ om din datters p-pillebruk?? Oi! Tror jeg hadde mistet all tillit til min mor dersom det var meg!''

Samme her. Hadde min mor fortalt hvem som helst andre at jeg brukte p-piller i så ung alder så hadde jeg neppe snakket til henne på lange, lange tider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mary Poppins

    9

  • morsan

    7

  • Bookworm

    6

  • candyqueen_83

    5

Du finner p-piller og bare antar at hun er seksuelt aktiv? Det er mange jenter som begynner med p-piller pga menstruasjonsplager. Jeg er en av dem. Kanskje du skulle slutte å blande inn eksmann og foreldre, og snakke ordentlig med datteren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Jeg tror du skal være forsiktig med å blande sammen saken om p-piller med din konflikt med barnas far. Prøv å holde de to sakene fra hverandre.

Jeg synes du skal ta en samtale med datteren din om p-pillene. Fortell at du setter pris på og er stolt over at hun tar ansvar for å beskytte seg (for det gjør du vel?). Forsikre deg om at hun vet at p-piller ikke beskytter mot klamydia og andre veldig vanlige kjønnssykdommer, og at du håper hun vil være like ansvarlig på dette feltet. Forklar at du håper hun vil snakke med deg om disse tingene - men ikke forlang eller forby, det oppnår du ingenting med. Og ikke nevn et ord om faren i hele samtalen.

Et veldig godt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med datteren din aller først. Det er ikke sikkert årsaken er den du tror - og om så var, er det vel bedre med P-piller enn uten?

Ikke bland inn noen andre før dere har hatt en ordentlig samtale. Hun er nesten voksen, og du skal ikke dra alle andre inn i hennes mest private liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Er dette tilfelle?! Det sto også at det er INGEN NEDRE ALDERSGRENSE for å få p-piller?!

''

Er det noen farbar vei å nekte seksuelt aktive ungdommer p-piller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 av 100 som er disponert for blodpropp vil få det i løpet av livet. Det er ca. 1-2 tilfeller av blodpropp i lungene, for eksempel, per 1000 innbygger. Blodpropp oppstår sjelden før i 40-50 års alderen.

90 % av seksuelt aktive blir gravide i løpet at ett år uten prevensjon.

Jeg tror du skal sette det i perspektiv. Hun begynner å bli voksen og må få ta sine egne valg. Som mor hadde jeg bekymret meg mer hvorfor hun føler hun ikke kan spørre meg/snakke med meg når det kommer til slike temaer.

Hva faren, og besteforeldrene, har med saken å gjøre er et mysterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 av 100 som er disponert for blodpropp vil få det i løpet av livet. Det er ca. 1-2 tilfeller av blodpropp i lungene, for eksempel, per 1000 innbygger. Blodpropp oppstår sjelden før i 40-50 års alderen.

90 % av seksuelt aktive blir gravide i løpet at ett år uten prevensjon.

Jeg tror du skal sette det i perspektiv. Hun begynner å bli voksen og må få ta sine egne valg. Som mor hadde jeg bekymret meg mer hvorfor hun føler hun ikke kan spørre meg/snakke med meg når det kommer til slike temaer.

Hva faren, og besteforeldrene, har med saken å gjøre er et mysterium.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

Kanskje bedre at jenta de bruker p-piller enn at du får høre at du skal bli bestemor snart?

Jentene mine fikk p-piller rett etter at de fikk mensen, pga menssmerter. Det har gått mange år og har ikke hørt noe snakk om bivirkninger.

Synes det er flott jeg at unge jenter har denne ordningen med helsesøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

1. Aldersgrensen setter seg vel selv i forhold til det å være kjønnsmoden.

2. Dagens p-piller har langt mindre bivirkninger enn de du tok i din pure ungdom.

3. Synes du ikke det er påfallende at du diskuterer din datters prevensjon og evt sexliv med hennes besteforeldre?

4. Om du måtte velge, ville du heller bli bestemor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

1. Aldersgrensen setter seg vel selv i forhold til det å være kjønnsmoden.

2. Dagens p-piller har langt mindre bivirkninger enn de du tok i din pure ungdom.

3. Synes du ikke det er påfallende at du diskuterer din datters prevensjon og evt sexliv med hennes besteforeldre?

4. Om du måtte velge, ville du heller bli bestemor?

Helt enig.Hadde jeg diskutert min datters p-pillebruk med noen annen da hun var 14 år hadde jeg ikke hatt noe hode idag :)

Fikk ikke engang si til faren at hun hadde fått mensen. Dette er et veldig "tandert" område i den alderen og det skal mødre ta på alvor. Hvis ikke man gjør det kan tillitsforholdet mellom mor og datter bli veldig skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det er nå min mening da

Helt enig.Hadde jeg diskutert min datters p-pillebruk med noen annen da hun var 14 år hadde jeg ikke hatt noe hode idag :)

Fikk ikke engang si til faren at hun hadde fått mensen. Dette er et veldig "tandert" område i den alderen og det skal mødre ta på alvor. Hvis ikke man gjør det kan tillitsforholdet mellom mor og datter bli veldig skadet.

Men det må da kunne gå an å få lov til å bestemme over eget barn til det iallfall er 16 år på det området. Man er jo ikke seksulet lovlig før man er 16. Og hvis man da vet om og tillater at ens barn har sex når det er 14 år gammelt, er man med på å begå lovbrudd.

Min datter hadde iallfall ikke fått lov til å ha sex før hun var 16. Hva hun evt. gjør bak min rygg kan jeg selvsagt ikke vite noe om, men om jeg hadde visst at hun hadde sex som 14 åring hadde jeg iallefall sagt klart og tydelig i fra om at dette er ulovlig, at jeg ikke liker det og at hun ikke får lov av meg heller.

Lurer på hvorfor mange her er så opptatt av å følge vanlige spilleregler og lover på andre områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

Men det må da kunne gå an å få lov til å bestemme over eget barn til det iallfall er 16 år på det området. Man er jo ikke seksulet lovlig før man er 16. Og hvis man da vet om og tillater at ens barn har sex når det er 14 år gammelt, er man med på å begå lovbrudd.

Min datter hadde iallfall ikke fått lov til å ha sex før hun var 16. Hva hun evt. gjør bak min rygg kan jeg selvsagt ikke vite noe om, men om jeg hadde visst at hun hadde sex som 14 åring hadde jeg iallefall sagt klart og tydelig i fra om at dette er ulovlig, at jeg ikke liker det og at hun ikke får lov av meg heller.

Lurer på hvorfor mange her er så opptatt av å følge vanlige spilleregler og lover på andre områder.

Fortalte du dine foreldre om sexlivet ditt da du var ung? Hvis det kan forhindre at datra mi blir gravid i en alder av 14 år så synes jeg det er veldig okey med p-piller.

Dessuten hjelper dette kjempegodt imot menssmerter som veldig mange er plaget av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Men det må da kunne gå an å få lov til å bestemme over eget barn til det iallfall er 16 år på det området. Man er jo ikke seksulet lovlig før man er 16. Og hvis man da vet om og tillater at ens barn har sex når det er 14 år gammelt, er man med på å begå lovbrudd.

Min datter hadde iallfall ikke fått lov til å ha sex før hun var 16. Hva hun evt. gjør bak min rygg kan jeg selvsagt ikke vite noe om, men om jeg hadde visst at hun hadde sex som 14 åring hadde jeg iallefall sagt klart og tydelig i fra om at dette er ulovlig, at jeg ikke liker det og at hun ikke får lov av meg heller.

Lurer på hvorfor mange her er så opptatt av å følge vanlige spilleregler og lover på andre områder.

Den legen som har gitt henne p-piller har fulgt dagens regelverk.

Det er ikke ulovlig å ha sex før en fyller 16. Det som er ulovlig, er selv å være over 16 og ha sex med en som er under 16 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det må da kunne gå an å få lov til å bestemme over eget barn til det iallfall er 16 år på det området. Man er jo ikke seksulet lovlig før man er 16. Og hvis man da vet om og tillater at ens barn har sex når det er 14 år gammelt, er man med på å begå lovbrudd.

Min datter hadde iallfall ikke fått lov til å ha sex før hun var 16. Hva hun evt. gjør bak min rygg kan jeg selvsagt ikke vite noe om, men om jeg hadde visst at hun hadde sex som 14 åring hadde jeg iallefall sagt klart og tydelig i fra om at dette er ulovlig, at jeg ikke liker det og at hun ikke får lov av meg heller.

Lurer på hvorfor mange her er så opptatt av å følge vanlige spilleregler og lover på andre områder.

Jeg tror mange tenåringer vet utmerket godt at moren deres ikke vil "tillate" at de har sex.

Nettopp derfor kan man risikere å finne prevensjonen deres uten at de har betrodd seg på forhånd. I slike tilfeller synes jeg man skal være glad for at det ikke har skjedd _uten_ prevensjon.

Det hender dessuten at ungdommer råder over både P-piller og kondomer uten at de har sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det er nå min mening da

Fortalte du dine foreldre om sexlivet ditt da du var ung? Hvis det kan forhindre at datra mi blir gravid i en alder av 14 år så synes jeg det er veldig okey med p-piller.

Dessuten hjelper dette kjempegodt imot menssmerter som veldig mange er plaget av.

Jeg hadde ikke noe sexliv før jeg ble 20 år... Sikkert helt unormalt, men det var nå sånn det var med meg da. Og jeg regner med at heller ikke døtrene mine kommer til å leve like utsvevende som mange av dagens ungdom gjør. Det viktigste er å ha en åpen dialog med barna sine om slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Og det er min mening

Jeg hadde ikke noe sexliv før jeg ble 20 år... Sikkert helt unormalt, men det var nå sånn det var med meg da. Og jeg regner med at heller ikke døtrene mine kommer til å leve like utsvevende som mange av dagens ungdom gjør. Det viktigste er å ha en åpen dialog med barna sine om slike ting.

>Og jeg regner med at heller ikke døtrene mine kommer til å leve like utsvevende som mange av dagens ungdom gjør.

Litt naiv her kanskje? Vi tror vel ikke for godt om våre egne barn, gjør vi vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må da kunne gå an å få lov til å bestemme over eget barn til det iallfall er 16 år på det området. Man er jo ikke seksulet lovlig før man er 16. Og hvis man da vet om og tillater at ens barn har sex når det er 14 år gammelt, er man med på å begå lovbrudd.

Min datter hadde iallfall ikke fått lov til å ha sex før hun var 16. Hva hun evt. gjør bak min rygg kan jeg selvsagt ikke vite noe om, men om jeg hadde visst at hun hadde sex som 14 åring hadde jeg iallefall sagt klart og tydelig i fra om at dette er ulovlig, at jeg ikke liker det og at hun ikke får lov av meg heller.

Lurer på hvorfor mange her er så opptatt av å følge vanlige spilleregler og lover på andre områder.

Dette er jeg enig med deg i!

Jeg vil gjøre det jeg kan for å forhinde at mine barn debuterer seksuelt tidlig. Noe av det viktigste i denne sammenhengen er å ha et åpent og tett forhold til dem, slik at vi kan snakke om vanskelig ting, inkludert dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

Jeg hadde ikke noe sexliv før jeg ble 20 år... Sikkert helt unormalt, men det var nå sånn det var med meg da. Og jeg regner med at heller ikke døtrene mine kommer til å leve like utsvevende som mange av dagens ungdom gjør. Det viktigste er å ha en åpen dialog med barna sine om slike ting.

Kremt...nå synes jeg du er veldig naiv. Hvis du fremmer synspunkter som dette overfor din ungdom, så skjønner jeg ihvertfall at hun ikke tørr ymte frampå om p-piller ovenfor deg :).

Dessuten trenger man vel ikke leve et utsvevende liv for å ha sex vel? Det er jo nok å bli forelsket det. Kan hende dine barn er "perfekte" på dette området, det har ihvertfall ikke mine vært. Det er jo normalt med ganske sterke følelser i den alderen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må da kunne gå an å få lov til å bestemme over eget barn til det iallfall er 16 år på det området. Man er jo ikke seksulet lovlig før man er 16. Og hvis man da vet om og tillater at ens barn har sex når det er 14 år gammelt, er man med på å begå lovbrudd.

Min datter hadde iallfall ikke fått lov til å ha sex før hun var 16. Hva hun evt. gjør bak min rygg kan jeg selvsagt ikke vite noe om, men om jeg hadde visst at hun hadde sex som 14 åring hadde jeg iallefall sagt klart og tydelig i fra om at dette er ulovlig, at jeg ikke liker det og at hun ikke får lov av meg heller.

Lurer på hvorfor mange her er så opptatt av å følge vanlige spilleregler og lover på andre områder.

For det første er det ikke ulovlig å ha sex under 16 år, dersom vedkommende man har sex med også er under 16 år.

Jeg synes du virker naiv her, om datteren din vil ha sex i en alder av 14 år så gjør hun nok det uavhengig om hun får lov til det eller ikke. Da er det jo bedre at hun er ansvarlig og sørger for at hun ikke blir uønsket gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det er nå min mening da

>Og jeg regner med at heller ikke døtrene mine kommer til å leve like utsvevende som mange av dagens ungdom gjør.

Litt naiv her kanskje? Vi tror vel ikke for godt om våre egne barn, gjør vi vel?

''Vi tror vel ikke for godt om våre egne barn, gjør vi vel?''

Jo, jeg tror godt om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...