Gå til innhold

Aldersgrense på p-piller


Gjest Anonym for anledningen. Gammel traver...

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym for anledningen. Gammel traver...

19 av 100 som er disponert for blodpropp vil få det i løpet av livet. Det er ca. 1-2 tilfeller av blodpropp i lungene, for eksempel, per 1000 innbygger. Blodpropp oppstår sjelden før i 40-50 års alderen.

90 % av seksuelt aktive blir gravide i løpet at ett år uten prevensjon.

Jeg tror du skal sette det i perspektiv. Hun begynner å bli voksen og må få ta sine egne valg. Som mor hadde jeg bekymret meg mer hvorfor hun føler hun ikke kan spørre meg/snakke med meg når det kommer til slike temaer.

Hva faren, og besteforeldrene, har med saken å gjøre er et mysterium.

Faren - fordi han ikke har fortalt meg om dette. Spurte han i går, og han svarte at han fant eska i forrige uke, og han trodde virkelig hun hadde pratet med meg om det.

Besteforeldrene har ikke noe med p-pilletemaet å gjøre. Det ble to temaer i samme tråd, og det skulle det ikke vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mary Poppins

    9

  • morsan

    7

  • Bookworm

    6

  • candyqueen_83

    5

Gjest Anonym for anledningen. Gammel traver...

De færreste synes vel det er helt greit at 14-åringer har sex, og vi forsøker å påvirke barnas holdninger, men jeg slutter ikke å forundres over i hvilken grad noen tror de kan styre tenåringene.

Nå synes jeg tråden sklir ut her... greia var at jeg er sjokkert over helsevesenet, som ikke informerer foreldrene, eller ber om foreldrenes samtykke, når et BARN under 16 år får p-piller. Hva om hun plutselig fikk blodpropp, og jeg ikke var klar over at hun brukte denne medisinen? Terskelen for å søke hjelp ville vært større, hadde jeg visst bedre, ville jeg kontaktet lege umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest husker ikke nicket mitt.. men den sene debutanten :)

''Vi tror vel ikke for godt om våre egne barn, gjør vi vel?''

Jo, jeg tror godt om dem.

Og jeg trodde _virkelig_ bare godt om min datter, og det gjør jeg fortsatt til tross at hun går på p-piller, hvilket hun har gjort i mer enn ett år. Hun er øyeblikk 17....

(jeg hadde aldri trodd at hun skulle starte så tidlig, men det gjorde hun alstå, så det var ingen selvoppfyllende profeti fra min side :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym for anledningen. Gammel traver...

''Jeg er bare sjokkert og skuffet over at hun får p-piller i så ung alder, uten at foreldrene får vite om det.''

Jeg vil gjerne skyte inn at jeg godt skjønner _følelsene_ dine. Det å miste kontroll og oppleve at vår lille snuppe var i ferd med å bli voksen (jeg understreker _ i ferd med_ ) og at hun var et selvstendig vesen som kan få prevensjon uten vårt samtykke var ganske tungt å svelge sånn umiddelbart. Så jeg skjønner som sagt følelsene dine. Når jeg fikk roet meg ned klarte jeg å se det fine i at hun tok ansvar og ikke gamblet uten prevensjon.

Og jeg skjønner veldig godt bekymringen når den hun har sex med er mye eldre og dermed bryter loven, og mange av de etiske prinsippene som man gjerne vil sette i høysete. :)

gode tanker fra meg

Jeg er sjokkert og skuffet over helsevesenet, ikke henne. Det er bra hun tar ansvar, men da jeg fikk p-piller for ca 18 år siden, hadde noen av vennene fått noen år før meg. De måtte ha foreldrenes samtykke, og det burde fremdeles vært slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest husker ikke nicket mitt men er den sene debutanten :)

''Hva faren, og besteforeldrene, har med saken å gjøre er et mysterium.

''

Hvis man er skilt, og ikke helt på godfot med eksen, antar jeg alle barnas dårlige egenskaper og feil valg skyldes den andre parten ;)

''Hvis man er skilt, og ikke helt på godfot med eksen, antar jeg alle barnas dårlige egenskaper og feil valg skyldes den andre parten ;)''

Det er vel å dra det vel langt! Men jeg _ser_ smileyen din og velger å tolke det litt humoristisk ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym for anledningen. Gammel traver...

Du finner p-piller og bare antar at hun er seksuelt aktiv? Det er mange jenter som begynner med p-piller pga menstruasjonsplager. Jeg er en av dem. Kanskje du skulle slutte å blande inn eksmann og foreldre, og snakke ordentlig med datteren din?

Jeg har ikke blandet inn dem i dette i det hele tatt jeg. Sorry mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sjokkert og skuffet over helsevesenet, ikke henne. Det er bra hun tar ansvar, men da jeg fikk p-piller for ca 18 år siden, hadde noen av vennene fått noen år før meg. De måtte ha foreldrenes samtykke, og det burde fremdeles vært slik.

Hadde hun måttet ha ditt samtykke, hadde hun og andre i samme situasjon sannsynligvis ikke bedt om det, og du kunne hatt en 14 år gammel gravid datter i hus. Det er realiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym for anledningen. Gammel traver...

Først: Jeg tror du skal være forsiktig med å blande sammen saken om p-piller med din konflikt med barnas far. Prøv å holde de to sakene fra hverandre.

Jeg synes du skal ta en samtale med datteren din om p-pillene. Fortell at du setter pris på og er stolt over at hun tar ansvar for å beskytte seg (for det gjør du vel?). Forsikre deg om at hun vet at p-piller ikke beskytter mot klamydia og andre veldig vanlige kjønnssykdommer, og at du håper hun vil være like ansvarlig på dette feltet. Forklar at du håper hun vil snakke med deg om disse tingene - men ikke forlang eller forby, det oppnår du ingenting med. Og ikke nevn et ord om faren i hele samtalen.

De har heller ikke vært blandet sammen, det var bare i frustrasjonen da jeg skrev innlegget her. Ser i ettertid at det ser ut som de er trukket inn i p-pillespørsmålet, men det er ikke sånn.

Spørsmålet hadde med helsevesenet å gjøre, og ikke med noe annet. Jeg synes fremdeles det er uansvarlig i forhold til bivirninger som kan oppstå. Hadde datteren min fått symptomer på blodpropp, hadde jeg ikke tenkt i de baner i det hele tatt sånn umiddelbart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - husker ikke nicket.... men jeg som debuterte sent med det meste :

Jeg er sjokkert og skuffet over helsevesenet, ikke henne. Det er bra hun tar ansvar, men da jeg fikk p-piller for ca 18 år siden, hadde noen av vennene fått noen år før meg. De måtte ha foreldrenes samtykke, og det burde fremdeles vært slik.

Det var også "dem" jeg var mest rasende på sånn i utgangspunktet. Jeg følte de undergravte min foreldrerolle - jeg følte meg degradert til en tilskuer uten mulighet til å påvirke.

Og jeg tenke også på de mulige bivirkningene. Så jeg _tror_ jeg vet hvordan du føler det. Jeg har fått roet meg nå og føler meg trygg på at hun får god oppfølgning hos helsesøter/lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

Den gangen barna dine fikk p-piller, måtte du skrive under på noe da, eller gi ditt samtykke til hvem det nå var som skrev dem ut? Du sier det er "mange år siden"?

Det er nok 10 år siden og nei, jeg måtte ikke skrive under. Hun bare gikk til helsesøstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym for anledningen. Gammel traver...

Hadde hun måttet ha ditt samtykke, hadde hun og andre i samme situasjon sannsynligvis ikke bedt om det, og du kunne hatt en 14 år gammel gravid datter i hus. Det er realiteten.

Siden du vet så mye om det, kan du kanskje fortelle meg når de opphevet dette samtykket da? Det måtte man nemlig ha for 20 år siden, om man ikke var fylt 16 enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym for anledningen. Gammel traver...

Det er nok 10 år siden og nei, jeg måtte ikke skrive under. Hun bare gikk til helsesøstra.

Åkei. Kjekt å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

Den gangen barna dine fikk p-piller, måtte du skrive under på noe da, eller gi ditt samtykke til hvem det nå var som skrev dem ut? Du sier det er "mange år siden"?

Jeg vet ikke mere enn det jeg har erfart :-). Har ingen anelse om når dette ble tillatt.

Vet med meg selv at hvis jeg som 14-åring måtte hatt tillatelse fra mine foreldre for å bruke p-piller, ville det ikke blitt noe av. Mine foreldre vet forøvrig ikke at det finnes verken p-piller eller menstruasjon da, hehe. Har sikkert mye å si hvilken dialog man har med sine døtre, men uansett tror jeg det er veldig traumatisk for en 14-åring å bli gravid og kanskje måttet ta abort? Man må noen ganger velge mellom verst og nest-verst.

Har forøvrig stor forståelse for at du reagerer, jeg tror ikke sjansen for å få blodpropp er så voldsomt stor. Jeg har aldri hørt om noen her som har fått dette, så det skjer nok veldig sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det må da kunne gå an å få lov til å bestemme over eget barn til det iallfall er 16 år på det området. Man er jo ikke seksulet lovlig før man er 16. Og hvis man da vet om og tillater at ens barn har sex når det er 14 år gammelt, er man med på å begå lovbrudd.

Min datter hadde iallfall ikke fått lov til å ha sex før hun var 16. Hva hun evt. gjør bak min rygg kan jeg selvsagt ikke vite noe om, men om jeg hadde visst at hun hadde sex som 14 åring hadde jeg iallefall sagt klart og tydelig i fra om at dette er ulovlig, at jeg ikke liker det og at hun ikke får lov av meg heller.

Lurer på hvorfor mange her er så opptatt av å følge vanlige spilleregler og lover på andre områder.

Men så er det da viktig å huske på at p-piller ikke nødvendigvis bare blir gitt som prevensjonsmiddel heller, men også som et medikament for å kontrollere uregelmessige blødninger.

Du kan dessuten ikke hindre _noen_ i å ha sex, og dermed er det faktisk bedre at de tar ansvar og bruker prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Hvis man er skilt, og ikke helt på godfot med eksen, antar jeg alle barnas dårlige egenskaper og feil valg skyldes den andre parten ;)''

Det er vel å dra det vel langt! Men jeg _ser_ smileyen din og velger å tolke det litt humoristisk ;P

Godt du så smileyen da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg tråden sklir ut her... greia var at jeg er sjokkert over helsevesenet, som ikke informerer foreldrene, eller ber om foreldrenes samtykke, når et BARN under 16 år får p-piller. Hva om hun plutselig fikk blodpropp, og jeg ikke var klar over at hun brukte denne medisinen? Terskelen for å søke hjelp ville vært større, hadde jeg visst bedre, ville jeg kontaktet lege umiddelbart.

''Nå synes jeg tråden sklir ut her... ''

Det er faktisk ikke noe du kan styre, diskusjonen går sin gang den - med eller uten forgreininger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nå synes jeg tråden sklir ut her... greia var at jeg er sjokkert over helsevesenet, som ikke informerer foreldrene, eller ber om foreldrenes samtykke, når et BARN under 16 år får p-piller. Hva om hun plutselig fikk blodpropp, og jeg ikke var klar over at hun brukte denne medisinen? Terskelen for å søke hjelp ville vært større, hadde jeg visst bedre, ville jeg kontaktet lege umiddelbart.

Du sier du synes tråden sklir ut nå? Men du henger deg jo selv like mye opp i det straffbare ved evt. sex, som skadene ved evt. p-pillebruk.

Uansett synes jeg ting taler for at 14-åringer må få kunne holde p-piller hemmelig for foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjokkert og skuffet over helsevesenet, ikke henne. Det er bra hun tar ansvar, men da jeg fikk p-piller for ca 18 år siden, hadde noen av vennene fått noen år før meg. De måtte ha foreldrenes samtykke, og det burde fremdeles vært slik.

Det er en tanke bak dette med at tenåringsjenter får p-piller uten foreldrenes samtykke, og at de ikke trenger å la foreldrene vite om dette. Det er for å få ned tallene på ufrivillig graviditet blant disse tenåringsjentene, og terkelen for å få seg p-piller er mye høyere når jentene vet at foreldrene må få vite om det... Dette er et tilbud til jenter mellom 14 og 16 år, og kanskje det ikke er så dumt? I mine øyne er det i hvert fall bedre at jentene får p-piller enn at de blir gravide i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Nå synes jeg tråden sklir ut her... ''

Det er faktisk ikke noe du kan styre, diskusjonen går sin gang den - med eller uten forgreininger.

''Det er faktisk ikke noe du kan styre, diskusjonen går sin gang den - med eller uten forgreininger.''

Enig, noe av det interessante ved dol er jo også alle spinoff-diskusjonene. Og denne gangen synes jeg (som nevnt) at hun bidrar til avsporingen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...