Gå til innhold

urosepsis


Gjest megen

Anbefalte innlegg

Hei! Det er meg igjen som skreiv om denne skitne moppen og om mannen som døde av urosepsis. Det er riktig at mannen låg på eit rom og hadde desse gule stafylykokkenen i frå før. Det som hendte den dagen var at vaskemaskina hadde hengt seg opp og moppane hadde antakeleg ikkje blitt skikkeleg vaska eller ikkje vaska i det heile tatt, og då eg oppdaga det var det for seint og rommet var alt vaska. Moppane kan då ha blitt brukt på andre rom og i verste fall eit toalettgolv. Dennne episoden har plaga meg veldig, fordi eg bruker å vere veldig nøye med rutinene mine. Eg treng eigentleg eit heilt konkret svar på at det ikkje er mi skuld før eg klarer å legge det frå meg. Og når du skriv ordet "neppe" så føler at der kan vere ein samanheng likevel. Kva meiner du eigentleg? Denne mannen som låg på gamleheimen var også 104 år gamal og hadde brukt kateter over lang tid og hadde ved fleire gongar vore døden nær før eg begynte å vaske der. Kva synest du eg skal tenke når tanken om at eg kan vere grunn til hans død dukker opp? eg treng å legge dette frå meg? Takker på førehand for hjelpa og håpar du kan gje meg eit svar som kan hjelpe meg til å komme over dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Kateter etc kan gi infeksjoner. Kateteret er jo lokalisert en plass hvor det er varmt og fuktig, og det er rik tilgang på bakterier fra feks endetarm. Så infeksjoner skyldes pasientens egne bakterier - og ikke _evt_ tørre bakterier som ligger på gulvet en meter eller halvannen under en seng.

Dette føler jeg meg veldig sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei, Jeg beklager om mitt svar skapte noe usikkerhet hos deg. Det var ikke meningen. Jeg, som forsker og underviser i medisin i mange år er vant med at "man skal aldri si aldri i medisin", fordi det er mye vi ikke vet og ikke har fult ovarsikt over.

I ditt tilfelle kan jeg si meget sterkt, spesielt etter de siste opplysninger du har gitt, at pasienten som døde var infisert fra tidligere og den tvilsomme moppen har ikke hatt noe med hans urosepsis å gjøre. Håper dette er klart nok til å berolige deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jeg beklager om mitt svar skapte noe usikkerhet hos deg. Det var ikke meningen. Jeg, som forsker og underviser i medisin i mange år er vant med at "man skal aldri si aldri i medisin", fordi det er mye vi ikke vet og ikke har fult ovarsikt over.

I ditt tilfelle kan jeg si meget sterkt, spesielt etter de siste opplysninger du har gitt, at pasienten som døde var infisert fra tidligere og den tvilsomme moppen har ikke hatt noe med hans urosepsis å gjøre. Håper dette er klart nok til å berolige deg.

Tusen takk for svar. No kan eg legge det bak meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...