Gå til innhold

Lavt stoffskifte


Gjest anonym jah!!!

Anbefalte innlegg

Gjest anonym jah!!!

Kan man få lite "energi" av å ha lavt stoffskifte, selv om lidelsen er medisinert?

Virker som jeg totalt har endret "personlighet"... før klarte jeg ikke gå en dag uten å være i fysisk aktivitet, men nå... orker jeg lite... sover og hviler veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest også lavt stoffskifte

Jeg var trett og energiløs i mange år etter at jeg fikk konstantert dette. Da hadde jeg jo også hatt plager i mange år før dette. Så ting tok tid for meg i allefall. Du kan også be legen din se på hvor på skalaen dine blodprøver ligger, kanskje kan du hente noe på å øke dosen litt?

Jeg er ganske normal igjen nå da, så det er håp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym jah!!!

Jeg var trett og energiløs i mange år etter at jeg fikk konstantert dette. Da hadde jeg jo også hatt plager i mange år før dette. Så ting tok tid for meg i allefall. Du kan også be legen din se på hvor på skalaen dine blodprøver ligger, kanskje kan du hente noe på å øke dosen litt?

Jeg er ganske normal igjen nå da, så det er håp :)

Takk for svar.

Driver stadig og øker dosen. Har holdt på et år nå, cirka, med dette. Men har ikke merket noe, for å være ærlig... det bekymrer meg. Jeg lurer på om diagnosen er feil (har ikke vært til noen spesialist, det var fastlegen som stilte diagnosen). Men når du sier det tok årevis før du ble frisk igjen, så skjønner jeg kanskje at det er naturlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også lavt stoffskifte

Takk for svar.

Driver stadig og øker dosen. Har holdt på et år nå, cirka, med dette. Men har ikke merket noe, for å være ærlig... det bekymrer meg. Jeg lurer på om diagnosen er feil (har ikke vært til noen spesialist, det var fastlegen som stilte diagnosen). Men når du sier det tok årevis før du ble frisk igjen, så skjønner jeg kanskje at det er naturlig...

Flere i min familie som har dette. Virkningen av medisinen viser seg vel ganske raskt på blodprøvene, men det virker som om kroppen henger etter liksom. Tar vel tid å bygge seg opp igjen når det tok tid å bryte det ned. Ikke vet jeg hvorfor egentlig, bare konstanterer at sånn var det for meg og de i min familie.

Fikk i flere år kommentarer på hvor trett jeg var, lat kanskje?, giddesløs, liten futt osv,osv, slike kommentarer gjorde det ihvertfall ikke noe bedre ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym jah!!!

Flere i min familie som har dette. Virkningen av medisinen viser seg vel ganske raskt på blodprøvene, men det virker som om kroppen henger etter liksom. Tar vel tid å bygge seg opp igjen når det tok tid å bryte det ned. Ikke vet jeg hvorfor egentlig, bare konstanterer at sånn var det for meg og de i min familie.

Fikk i flere år kommentarer på hvor trett jeg var, lat kanskje?, giddesløs, liten futt osv,osv, slike kommentarer gjorde det ihvertfall ikke noe bedre ;(

Forstår... Ja jeg føler at jeg er lat og bare håpløs... Men det ligger nok noe medisinsk bak ja. Takk for at du svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan man. Hvis ikke Levaxin alene gir den effekten du håper kan du be om tillskudd av Liothyronin. Noen har problemer med konvertering fra FT3 til FT3 ved bruk av Levaxin alene og Liothyronin er T3.

Be om at det ved prøvetaking også gjøres måling av FT3 og se hvordan denne påvirkes av din Levaxinbruk. Lio kan være det "lille ekstra" du mangler for å få igjen overskuddet. Fungerer ikke dette kan Armour prøves ut, men det er få leger som sitter med noen kunnskap om behandling med dette i dag og det er også vankelig å få tak i nå om dagen. Armour er medisinen som ble brukt før Levaxinkom på markedet og den er ikke kunstig fremstillt slik Levaxin er.

Jeg ville gitt Levaxin litt tid (jeg vet ikke hvor lenge du har stått på den). Stabilisering av stoffskiftet tar tid, selv om blodprøvene ser bra ut. Det kan også være at du trenger litt høye verdier innenfor referanseverdier, dvs det er ikke nok at du ligger innenfor, du må oppi det øvre skiktet av verdiene for å ha det optimalt. Du må nok regne med å prøve og feile litt underveis når du skal finne din dose. Noen må også tilføre litt ekstra/eller redusere litt i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonym jah!!!

Ja det kan man. Hvis ikke Levaxin alene gir den effekten du håper kan du be om tillskudd av Liothyronin. Noen har problemer med konvertering fra FT3 til FT3 ved bruk av Levaxin alene og Liothyronin er T3.

Be om at det ved prøvetaking også gjøres måling av FT3 og se hvordan denne påvirkes av din Levaxinbruk. Lio kan være det "lille ekstra" du mangler for å få igjen overskuddet. Fungerer ikke dette kan Armour prøves ut, men det er få leger som sitter med noen kunnskap om behandling med dette i dag og det er også vankelig å få tak i nå om dagen. Armour er medisinen som ble brukt før Levaxinkom på markedet og den er ikke kunstig fremstillt slik Levaxin er.

Jeg ville gitt Levaxin litt tid (jeg vet ikke hvor lenge du har stått på den). Stabilisering av stoffskiftet tar tid, selv om blodprøvene ser bra ut. Det kan også være at du trenger litt høye verdier innenfor referanseverdier, dvs det er ikke nok at du ligger innenfor, du må oppi det øvre skiktet av verdiene for å ha det optimalt. Du må nok regne med å prøve og feile litt underveis når du skal finne din dose. Noen må også tilføre litt ekstra/eller redusere litt i perioder.

Hei! Takk for svar! :-)

Jeg lurte på om du vet hvordan diagnosen stilles. Er det nok at TSH er for høy? Det var det min fastlege begrunnet diagnosen med...

Synd det ikke er noen endokrinolog her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svar! :-)

Jeg lurte på om du vet hvordan diagnosen stilles. Er det nok at TSH er for høy? Det var det min fastlege begrunnet diagnosen med...

Synd det ikke er noen endokrinolog her inne!

Hei igjen og bare hyggelig :)

Mange leger ser altfor mye på Tsh alene. Men er den høy nok og du har mange symptomer på sykdommen tyder mye på at du er i ferd med å utvikle eller allerede har sykdommen. Men man kan også ha en forbigående variant av den. Høy Tsh betyr at hypofysen gir beskjed til kroppen om at du ikke har "nok" FT4 i blodstrømmen. FT4 omdannes igjen til FT3. Jeg synes derfor det er viktig at det måles både Tsh, FT4 og FT3 ved hver blodprøvetaking. Og det spesielt etter at du starter medisinering. Det vil fortelle hvordan kroppen din nyttigjør seg av medisinen. Og det vil hjelpe deg godt med tanke på å finne din optimale dose.

I tillegg bør det tas to prøver som kalles Anti-Tpo og TRAS. Dette forteller om kjertelen din er under angrep av antistoffer og derfor vil legge ned den totale produskjonen av stoffskiftehormoner og hva slags lavt stoffskiftesykdom du faktisk har. Evnt også en UL (ultralyd av kjertelen).

Ja, det skulle vært en endokrinolog her til å besvare spørsmål om denne sykdommen. Den er svært utbredt. Men de glimrer med sitt fravær i de fleste sammenhenger og er svært vanskelig å få time hos også i RL. Så vi med sykdommen sitter gjerne tilbake med en fastlege som har lite kunnskap om denne sykdommen, symptomer og medisinering. De kan imidlertid henvise deg videre, men det er vanskelig å få time hos endo hvis ikke sykdommen er ekstremt trøblete. Men du kan selvsagt prøve å få en time hos en endokrinolog gjennom din fastlege.

Imens kan du søke kunnskap der det finnes mye av den, nemlig på nettet. Da blir du til og med mer kunnskapsrik enn de fleste almennleger er ;) Lykke til videre og god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...