Gå til innhold

Konflikt på jobb

Anbefalte innlegg

Gjest hvor er løsningen?
Skrevet

Når konflikten i stor grad dreier seg om leders personlighet, og flere ansatte reagerer på ordbruk, temperament måte å ordlegge seg på, svingninger i humør osv - og dette ikke bedres, tross forsøk på å si til leder at dette ikke er ok - hvordan skal en løse en slik situasjon? Det er flere av de ansatte som opplever dette, men jeg er nok den som er mest i konflikt med leder for tiden.

Jeg har undersøkt litt angående team-building, og fått gjennomslag for at vi i budsjettet for neste år skal sette av penger til dette. Leder er imidlertid veldig negativ til dette, og tror ikke vi vil ha særlig nytte av å betale mye for å få noen utenforstående til å "hjelpe oss"

Når jeg som avdelingsleder ikke kan tenke meg et år til med denne lederen - hvem bør gi seg? Bør jeg være så tøff å uttrykke mistillit til leder overfor styret - eller bør jeg trekke meg ut.?

Jeg har vært i bedriften lengst av oss to, og har egentlig ikke lyst til å bytte jobb. Stortrives med arbeidsoppgaver og de andre ansatte, men ikke denne lederen.

Har tenkt å kontakte fastlege for å høre hvordan jeg skal gå frem . Slik det er nå tærer det enormt på kreftene mine. Det har vært slik i ca et halvt år, men mye verre de siste ukene. Innimellom har vi noen helt greie dager, der alle er blide og "glade". Etter et par ok dager før helga og tirsdag og onsdag, var tilbake til "normalt" igjen, og jeg føler meg som et null, etter å ha blitt snakket til av ham.

En del av konflikten er synlig i plenum, men det som går hardest innpå meg skjer når det bare er oss to som snakker.

Hva skal jeg gjøre?

Gjest bare synsing herfra
Skrevet

Du har ikke bare ansvar for deg selv, men også dem du er avdelingsleder for. Jeg syns at du har et ansvar for å melde fra til styret. Det samme har eventuell fagforening. Er arbeidstilsynet aktuell samarbeidspartner?

Å få sykmelding syns jeg er å stikke hodet i sanden og kun OK dersom konflikten faktisk har ført til sykdom. Jeg syns det er helt feil å bruke sykmelding som en slags "timeout" i konflikter eller å bruke det som maktmiddel. "Hvis slik og slik så sykmelder jeg meg".

Tembuilding høres vel og bra ut, men ikke helt målrettet i forhold til hva som er det egentlige problemet?

Gjest hvor er løsningen?
Skrevet

Du har ikke bare ansvar for deg selv, men også dem du er avdelingsleder for. Jeg syns at du har et ansvar for å melde fra til styret. Det samme har eventuell fagforening. Er arbeidstilsynet aktuell samarbeidspartner?

Å få sykmelding syns jeg er å stikke hodet i sanden og kun OK dersom konflikten faktisk har ført til sykdom. Jeg syns det er helt feil å bruke sykmelding som en slags "timeout" i konflikter eller å bruke det som maktmiddel. "Hvis slik og slik så sykmelder jeg meg".

Tembuilding høres vel og bra ut, men ikke helt målrettet i forhold til hva som er det egentlige problemet?

''Du har ikke bare ansvar for deg selv, men også dem du er avdelingsleder for. Jeg syns at du har et ansvar for å melde fra til styret. Det samme har eventuell fagforening. Er arbeidstilsynet aktuell samarbeidspartner? ''

Bedriftshelsetjenesten vi er tilknyttet er evt en instans jeg kunne kontakte. Jeg har tenkt å kontakte min fagforening for å få råd. Vi har ulike fagforeninger, og noen er ikke organisert.

''Å få sykmelding syns jeg er å stikke hodet i sanden og kun OK dersom konflikten faktisk har ført til sykdom. Jeg syns det er helt feil å bruke sykmelding som en slags "timeout" i konflikter eller å bruke det som maktmiddel. "Hvis slik og slik så sykmelder jeg meg". ''

Jeg er helt enig. Leder har gjort dette, og jeg har blitt veldig provosert. For min egen del så vet jeg ikke om det tenderer til depresjon når jeg griner, både på jobb og hjemme pga dette og gruer meg til å gå på jobb. Men jeg vil jo helst jobbe, sammen med alle de fantastiske kollegaene jeg har.

''Tembuilding høres vel og bra ut, men ikke helt målrettet i forhold til hva som er det egentlige problemet?''

Hvis kommunikasjon mellom de ansatte og mellom leder og ansatte hadde vært hovedtema, samt konfliktløsning, så burde vel dette kunne være målrettet?

Skrevet

Du skal kontakte verneombud, fagforbundet ditt og kan vurdere Arbeidstilsynet og styret om ikke noe fører frem. Alle disse har plikt til å hjelpe.

Gjest hvor er løsningen?
Skrevet

Du skal kontakte verneombud, fagforbundet ditt og kan vurdere Arbeidstilsynet og styret om ikke noe fører frem. Alle disse har plikt til å hjelpe.

Men når noe av konflikten går på to personligheter (min og hans) som totalt krasjer - og vi ikke klarer å snakke sammen på tomannshånd uten å "krangle" - så er det sikkert ikke helt svart/hvitt dette her. Altså at jeg også har noe av ansvaret for situasjonen.

Nå har jeg bestilt time hos fastlegen, men fikk ikke time før 27. oktober. Gruer meg til neste uke.

Lå våken i to timer midt på natta og grublet på dette i natt...

Skrevet

Slik jeg tolker innlegget ditt, så går leder langt ut over det som er tillatt av en leder. Det står i Arbeidsmiljøloven om utilbørlig og urimelig atferd og beskyttelse av arbeidstakere mot psykososialt stress.

Det er ikke greit å skjelle ut folk, brøle og hisse seg opp selv om en er leder og uansett personlighet en måtte ha.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...