Gå til innhold

Kan barnet få katteallergi av å ha katt?


Gjest Lars H E

Anbefalte innlegg

Gjest Lars H E

Jeg har en langhåret katt som har bodd hos en kamerat siden jeg flyttet sammen med min kone, fordi et av hennes to barn fra tidligere ekteskap er sterkt allergisk mot katt. Nå har det allergiske barnet flyttet for seg selv, og det andre barnet reagerer ikke på kontakt med katt hos andre. Vi har i tillegg nå et felles barn på seks måneder som naturlig nok er mye på gulvet, som vi støvsuger nesten daglig for å holde det støvfritt. Er det noen grunn til at pus ikke bør flytte hjem? Er det fare for at barnet kan bli allergisk mot katt av at det kommer en katt i huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Niccola

Synes ikke det er noen grunn til at pusen ikke kan komme hjem nei :-)

Ja, man kan bli allergisk mot egne husdyr. Jeg utviklet katteallergi etter flere år med katt i huset. Men jeg hadde i tillegg jobbet lenge med dyr, så det kan ha vært en kombinasjon for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Katteallergi er svært vanlig og når et søsken (eller i deres tilfelle halvsøsken) er allergisk for katt så er det en viss risiko for at barnet skal bli allergisk. Det er helt umulig å forutsi hva som vil skje hvis dere tar katten hjem, det er godt mulig at barnet deres ikke blir allergisk, men det er også mulig at det blir allergisk og da må katten fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest kjenner til dette

Jeg synes du fikk et noe kort svar fra legen som du betalte for å få et svar fra...

Men dette har jeg en del erfaring fra. Og på forhånd vet en jo ikke 100% sikkert hvordan barnet vil reagere. Men en ting jeg vil anbefale for er at selv om barnet ikke viser seg å være allergisk, så la være å la katten få romstrere fritt på soverommet til barnet. Der skal være mest mulig allergivennlig siden det sover og leker der. Har dere et godt renhold ellers i huset så er dette med på å forebygge event. allergi.

Jeg selv har alltid vært litt allergisk mot katt, men har katter likevel. Grunnen til det er at etter en måneds tid med litt nysing og hosting så venner kroppen min gradvis til stoffene katten skiller ut. Dette har jeg erfart flere ganger da jeg har bygget på kattestallen min med 3 dyr ;) Dette gikk også bra da jeg var barn, men da var jeg vel og merke ikke veldig allergisk da heller.

Det er kjempegivende å ha dyr i huset når en er barn. Så jeg håper dette går bra. Husk i hvert fall på det tipset mitt angående soverommet. Ikke la pus oppholde seg der.

En sak til. Jeg håper katten er sterilisert/kastrert. Da blir de mer allergivennlige med en gang siden de skiller ut mindre stoffer enn ukastrerte/usteriliserte dyr. Samt t du slipper problemet med kattunger. Det er nok katter i norge fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...