Gå til innhold

Å være donor

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Da forstår jeg dine svar bedre.

''På donorkortet må to pårørende oppgis. Jeg er fast bestemt på mitt standpunkt, men en av mine pårørende er helt uenig. Jeg vet jeg kan velge pårørende men føler at de to som faktisk er nærmest bør stå der. Av respekt for dem også.

''

Jeg uttrykte meg ikke klart nok. Tenkte at i ovennevnte sitat så kom det frem at pårørende måtte godkjenne, men ser at jeg ikke skrev det. Kun at pårørende måtte oppgis. Beklager

Da skjønner jeg din frustrasjon bedre ja!

Her bør loven endres!

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

15

• Colette

2

• skal

2

• jubalong70

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shira :o)
Skrevet

Det var det jeg også gjorde feil. Når man er veldig inne i noe, er det lett å uttale seg uklart fordi man går utifra at andre sitter med mer informasjon enn de nødvendigvis gjør.

God bedring!

Det er fort gjort! Og vi som er for organdonasjon har vet jo reglene, og det er fort å ikke få med alt i innlegget.

Jeg har ikke noe godt svar til deg når det gjelder problemstillingen. Mine pårørende respekterer mine ønsker etter at de gikk noen runder med seg selv.

Ikke noe kjekk samtale å ta, men jeg ønsket at vi skulle ta den, siden spørsmålet dukker opp i en svært sårbar siuasjon. Så hper jeg at det aldr blir aktuelt. Jeg liker også å vite hva de ønsker for seg selv, dersom jeg en gang må stå med valget. For meg er det viktigste og respektere hva de ønsker for sin kropp.

Takk, jeg kvikner nok til igjen. Heldigvis har jeg trådløst nett på rommet mitt, da er alt så mye lettere :o)

Skrevet

Ønsker deg masse god bedring, Shira!

Og vi er klare for ditt comeback;)))

Takk :o) Helt borte er jeg ikke, har nett på rommet, så jeg lusker her inne allikevel ;o)

hidi, the scorpion
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1255812514' post='4232494]

Takk :o) Helt borte er jeg ikke, har nett på rommet, så jeg lusker her inne allikevel ;o)

Alltid hyggelig når Shira er på nett;)

Håper du ikke har mye smerter, men lite vet jeg....

Gjest trist jente
Skrevet

Du skriver mye om _dine _ følelser, men du nevner sjelden de etterlattes følelser!

At du er rasjonell, betyr ikke at andres følelser er irrasjonelle... Kanskje de føler at det er viktig for dem, at du blir gravlagt "hel". Hvorfor skulle de ellers protestere?

Jeg har da aldri påstått at andres følelser er irrasjonelle.

Jeg har skrevet om mine følelser her ja. Føler ikke jeg kan brette ut om pårørendes følelser, vi har hatt samtaler som jeg ikke ønsker å utlevere her, og det føler jeg heller ingen plikt til. Jeg har skrevet om mitt forhold til organdonasjon. Og prøvd å formidle at jeg ønsker at de etterlattes ønske til syvende og sist skal telle (noe det gjør uansett slik loven er idag) og at jeg respekterer det. Det har tydeligvis ikke nådd helt frem.

Jeg ville, som sagt, synes det var lettere å fatte en beslutning dersom jeg visste avdødes ønske. Derfor har jeg informert mine pårørende, men også sagt at jeg respekterer om de velger å si nei til donasjon.

Når man går med donorkortet som krever to pårørende oppført ville det jo vært respektløst å ført opp noen uten å si ifra. Jeg har også spurt om det er greit at de står der, og de har sagt at de ønsker det.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg har da aldri påstått at andres følelser er irrasjonelle.

Jeg har skrevet om mine følelser her ja. Føler ikke jeg kan brette ut om pårørendes følelser, vi har hatt samtaler som jeg ikke ønsker å utlevere her, og det føler jeg heller ingen plikt til. Jeg har skrevet om mitt forhold til organdonasjon. Og prøvd å formidle at jeg ønsker at de etterlattes ønske til syvende og sist skal telle (noe det gjør uansett slik loven er idag) og at jeg respekterer det. Det har tydeligvis ikke nådd helt frem.

Jeg ville, som sagt, synes det var lettere å fatte en beslutning dersom jeg visste avdødes ønske. Derfor har jeg informert mine pårørende, men også sagt at jeg respekterer om de velger å si nei til donasjon.

Når man går med donorkortet som krever to pårørende oppført ville det jo vært respektløst å ført opp noen uten å si ifra. Jeg har også spurt om det er greit at de står der, og de har sagt at de ønsker det.

Det var før jeg visste at pårørende var påkrevd. Beklger så mye, trist jente!

Gjest trist jente
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1255812456' post='4232493]

Det er fort gjort! Og vi som er for organdonasjon har vet jo reglene, og det er fort å ikke få med alt i innlegget.

Jeg har ikke noe godt svar til deg når det gjelder problemstillingen. Mine pårørende respekterer mine ønsker etter at de gikk noen runder med seg selv.

Ikke noe kjekk samtale å ta, men jeg ønsket at vi skulle ta den, siden spørsmålet dukker opp i en svært sårbar siuasjon. Så hper jeg at det aldr blir aktuelt. Jeg liker også å vite hva de ønsker for seg selv, dersom jeg en gang må stå med valget. For meg er det viktigste og respektere hva de ønsker for sin kropp.

Takk, jeg kvikner nok til igjen. Heldigvis har jeg trådløst nett på rommet mitt, da er alt så mye lettere :o)

Hadde jeg insistert sterkt nok kunne jeg nok "tvunget" begge til å si ja dersom situasjonen skulle oppstå, men det ønsker jeg ikke. Vi har hatt samtalen av samme grunn som dere.

De syntes det var vanskelig da jeg tok det opp, men vi har snakket om det sammen hele familien. Noen for og noen mot. Slik jeg har forstått det på de to som er imot er at de ikke klarer å ta innover seg at jeg kan dø og at det blir en umulig problemstilling å forholde seg til. Nå håper jeg jo at de aldri vil komme i den situasjonen at problemstillingen blir reell, men dersom den skulle bli det er jeg ganske sikker på at det vil gjøre det lettere å vite hva jeg ville ønsket. Hva de ville kommet frem til vet jeg ikke sikkert. Jeg tror de ville sagt ja hvis det kunne reddet noen andre. Men jeg har sagt at jeg respekterer det dersom de velger å si nei.

Gjest trist jente
Skrevet

Det var før jeg visste at pårørende var påkrevd. Beklger så mye, trist jente!

Flott at det går an å oppklare ting her på DOL.

Ingen sure miner fra min side ;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Flott at det går an å oppklare ting her på DOL.

Ingen sure miner fra min side ;)

Tusen takk;)

Håper inderlig at du og dine pårørende får oppklart dette!

Gjest trist jente
Skrevet

Tusen takk;)

Håper inderlig at du og dine pårørende får oppklart dette!

Ingenting å takke for kjære deg. Jeg utrykte meg uklart, og skjønner jo nå hvorfor du reagerte. Jeg liker at man står for sine meninger og ikke bare følger strømmen.

Vi finner nok en løsning. Tror mye er gjort ved å snakke om det.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ingenting å takke for kjære deg. Jeg utrykte meg uklart, og skjønner jo nå hvorfor du reagerte. Jeg liker at man står for sine meninger og ikke bare følger strømmen.

Vi finner nok en løsning. Tror mye er gjort ved å snakke om det.

Håper inderlig at dere finner ut av det.

Jeg ville utført mine nærmeste sine ønsker, selv om det gikk mot mine egen tro eller ønsker.

Gjest trist jente
Skrevet

Denne tråden utviklet seg i en ganske annen retning enn eg tenkte med innlegget. Mitt formål var egentlig å skape en diskusjon rundt donorsystemet. At det ikke finnes noe register, at man er avhengig av å finne kortet tidsnok.

''Såvidt meg bekjent finnes det ikke noe elektronisk register hvor man kan slå opp person og få opp om personen ønsker å donere eller ikke. Når slike ting skjer har man jo ofte ganske kort tid på seg til å fatte en beslutning. Kanskje finner man ikke donorkortet før det er for sent.''

I

Gjest trist jente
Skrevet

Håper inderlig at dere finner ut av det.

Jeg ville utført mine nærmeste sine ønsker, selv om det gikk mot mine egen tro eller ønsker.

Jeg også

Skrevet

Alltid hyggelig når Shira er på nett;)

Håper du ikke har mye smerter, men lite vet jeg....

Jo,akkurat dette her gav meg sinnsyke smerter. Dæven så vondt det var, nå er det bedre siden jeg får smertelindring.

Smertene forsvinner i takt med infeksjonen håper jeg, så det går seg til denne gangen også :o)

Jeg har hatt infeksjoner før, men ikke ren infeksjon i en nyre. Så dette var noe nytt. Får antibiotika IV så det går rette veien.

Skrevet

Hadde jeg insistert sterkt nok kunne jeg nok "tvunget" begge til å si ja dersom situasjonen skulle oppstå, men det ønsker jeg ikke. Vi har hatt samtalen av samme grunn som dere.

De syntes det var vanskelig da jeg tok det opp, men vi har snakket om det sammen hele familien. Noen for og noen mot. Slik jeg har forstått det på de to som er imot er at de ikke klarer å ta innover seg at jeg kan dø og at det blir en umulig problemstilling å forholde seg til. Nå håper jeg jo at de aldri vil komme i den situasjonen at problemstillingen blir reell, men dersom den skulle bli det er jeg ganske sikker på at det vil gjøre det lettere å vite hva jeg ville ønsket. Hva de ville kommet frem til vet jeg ikke sikkert. Jeg tror de ville sagt ja hvis det kunne reddet noen andre. Men jeg har sagt at jeg respekterer det dersom de velger å si nei.

Det er vanskelig tanke ja. Jeg hadde vel nok respektert det jeg også dersom jeg hadde den problemstillingen, jeg vet faktisk ikke siden det ikke er aktuelt hos oss.

Jeg vil gjerne også ha register. Synes det er mye på de pårørende som kanskje ikke vet om det engang. Selvsagt måtte de som stod som pårørende være informert om det også da. Jeg ønsker at vi se med nytt blikk på dagens ordning. Det er dessverre mangel på organer.

Gjest trist jente
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1255815377' post='4232523]

Jo,akkurat dette her gav meg sinnsyke smerter. Dæven så vondt det var, nå er det bedre siden jeg får smertelindring.

Smertene forsvinner i takt med infeksjonen håper jeg, så det går seg til denne gangen også :o)

Jeg har hatt infeksjoner før, men ikke ren infeksjon i en nyre. Så dette var noe nytt. Får antibiotika IV så det går rette veien.

Uff, hørtes virkelig smertefullt ut.

Jeg har hatt nyrebekkenbetennelse en gang og aldri hatt så vondt hverken før eller siden. Og de har sagt jeg har høy smerteterskel.

Og dette høres enda vondere ut.

Igjen - god bedring

Gjest trist jente
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1255815584' post='4232527]

Det er vanskelig tanke ja. Jeg hadde vel nok respektert det jeg også dersom jeg hadde den problemstillingen, jeg vet faktisk ikke siden det ikke er aktuelt hos oss.

Jeg vil gjerne også ha register. Synes det er mye på de pårørende som kanskje ikke vet om det engang. Selvsagt måtte de som stod som pårørende være informert om det også da. Jeg ønsker at vi se med nytt blikk på dagens ordning. Det er dessverre mangel på organer.

Ja, det er stor mangel på donorer. Et register ville hjulpet mye tror jeg. Både at det gikk raskere og at man slipper å risikere at de ikke finner donorkortet.

Og jeg synes de overlater vel mye til pårørende. De må ta en meget rask avgjørelse i en katastrofesituasjon som ikke kan gjøres om på. Synes det er feil å kreve at pårørende må tenke rasjonelt å ta stilling til noe sånt ved et uventet dødsfall.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1255815584' post='4232527]

Denne tråden gav meg et spark i rompa på å melde meg som blodgiver! Har enkt på det lenge, men nå gjorde jeg det!

Ikke helt donor, men jeg synes at det er rett av meg å gjøre dette i første omgang, i alle fall :-)

hidi, the scorpion
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1255815377' post='4232523]

Oj:(

Aner ikke hva slags smerter du går gjennom, men det høres vondt ut.

Fy flate hva noen må gå gjennom!

Tenker på deg. Hva annet kan jeg gjøre?

Skrevet

Uff, hørtes virkelig smertefullt ut.

Jeg har hatt nyrebekkenbetennelse en gang og aldri hatt så vondt hverken før eller siden. Og de har sagt jeg har høy smerteterskel.

Og dette høres enda vondere ut.

Igjen - god bedring

Det var faktisk vondere, det var ganske ille, og jeg har vært med på mye når det gjelder nyrer og urinveier. Nyrebekkenbetennelse er også fælt.

Det viktigste er at jeg nå får behandling :o)

Takk igjen for god bedring-ønsker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...