Gå til innhold

Å være donor

Anbefalte innlegg

Gjest trist jente
Skrevet

Denne tråden gav meg et spark i rompa på å melde meg som blodgiver! Har enkt på det lenge, men nå gjorde jeg det!

Ikke helt donor, men jeg synes at det er rett av meg å gjøre dette i første omgang, i alle fall :-)

Det er kjempeflott!

Det er kritisk mangel på blod flere steder vet jeg.

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

15

• Colette

2

• skal

2

• jubalong70

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shira :o)
Skrevet

Ja, det er stor mangel på donorer. Et register ville hjulpet mye tror jeg. Både at det gikk raskere og at man slipper å risikere at de ikke finner donorkortet.

Og jeg synes de overlater vel mye til pårørende. De må ta en meget rask avgjørelse i en katastrofesituasjon som ikke kan gjøres om på. Synes det er feil å kreve at pårørende må tenke rasjonelt å ta stilling til noe sånt ved et uventet dødsfall.

Enig, de pålegger dem ett stort ansvar i en grusom situasjon. Og ikke minst dette med at tid kan gå tapt.

Skrevet

Det er kjempeflott!

Det er kritisk mangel på blod flere steder vet jeg.

Ja, jeg vet det. Husker jeg vurderte det for mange år siden - først mens jeg studerte - husker ikke hvorfor jeg ikke gjorde det da. Og så da jeg flyttet hit og begynte å jobbe....men jeg fikk aldri somlet meg til å melde meg.

Så kom det 8 år med graviditeter og amming, og jeg trengte blodet mitt selv :-)

Nå har jeg ingen unnskyldning lenger. Snakket lenge med en fetter av meg som jobber i blodbank et sted nordpå for 3 uker siden, og han åpnet øynene mine for hvor viktig dette er.

Og nå i kveld fikk jeg registrert meg på nettet :-)

Gjest imzedimze
Skrevet

Nei, man kan ikke tvinge folk til å respektere slike valg. Jeg har mine pårørende fordi de er de som faktisk er nærmest. Jeg føler det ville vært respektløst å ført opp noen andre som ved en eventuell sitausjon kunne overstyrt mine egentlig nærmeste. Hvis situasjonen skulle oppstå vet de mitt standpunkt, og kan velge utifra det.

At andre som er enig med meg skulle hatt mulihget for å overstyre dem ville vært helt feil for meg. Så det er av respekt for mine faktisk nærmeste pårørende jeg har de jeg har, selv om den ene er uenig.

Ser det ble et litt rotete innlegg. Det jeg egentlig tenkte på med det var at det kan være tilfeldig om donorkortet blir funnet eller ikke ettersom det ikke er noe offisielt register (som jeg vet om). Og det er synd om noen som ønsker å være donor ikke får vært det fordi kortet ikke blir funnet i tide. Det er jo altfor få donorer.

man må da ikke ha donorkort for å bli donor?

Skrevet

Oj:(

Aner ikke hva slags smerter du går gjennom, men det høres vondt ut.

Fy flate hva noen må gå gjennom!

Tenker på deg. Hva annet kan jeg gjøre?

Takk for at du sender meg noen tanker, noe annet trenger du ikke, det er mer nok.

Det er veldig godt og kunne ha bl.a Dol med alle sine flotte mennesker her inne, da blir en ikke så ensom når dagene blir lange.

Ukrutt forgår ikke så lett, så jeg holder stand jeg. Nå fokuser jeg på at om 3 uker skal jeg på ferie til ett varmt land! :o) Det skal bli deilig det, da skal jeg snorkle med Nemo.

Gjest trist jente
Skrevet

man må da ikke ha donorkort for å bli donor?

Nei, man må ikke det. Ved dødsfall hvor organdonering er aktuelt vil pårørende uansett bli spurt om tillatelse uavhengig av donorkort eller ikke.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1255818941' post='4232586]

Takk for at du sender meg noen tanker, noe annet trenger du ikke, det er mer nok.

Det er veldig godt og kunne ha bl.a Dol med alle sine flotte mennesker her inne, da blir en ikke så ensom når dagene blir lange.

Ukrutt forgår ikke så lett, så jeg holder stand jeg. Nå fokuser jeg på at om 3 uker skal jeg på ferie til ett varmt land! :o) Det skal bli deilig det, da skal jeg snorkle med Nemo.

Vil bare gi deg en god nattklem før jeg kryper til køys!

Du har fått mer enn mange andre, og må være en utrolig sterk personlighet, Shira, som kommer deg gjennom alt dette...

Natta!

Skrevet

Vil bare gi deg en god nattklem før jeg kryper til køys!

Du har fått mer enn mange andre, og må være en utrolig sterk personlighet, Shira, som kommer deg gjennom alt dette...

Natta!

Takk *klem*

Neisj, jeg er ikke sterkere enn andre, men man gjør hva man må. Så har jeg jo familie, guttungen trenger meg, så jeg kan ikke gi opp. :o) Han er på leir denne helga og koser seg, da er det litt lettere for meg og være her.

God natt. Må snart legge meg til å sove, men med minipc i senga er det så lett å bli sittede og glo, men nå kjenner jeg at kroppen trenger hvile, he he selv om det er det eneste jeg gjør på om dagene ;o)

hidi, the scorpion
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1255818941' post='4232586]

Jeg får hetta så fort hodet er under vann, men jeg unner deg en lang herlig snorkleferie, Shira!

I mine øyne er du et vidunderlig sterkt menneske!

Fortsetter å sende gode tanker til deg;)

Skrevet

Jeg er enig. Det burde være en mulighet for å registrere seg i et register slik at også helsevesenet kunne vite hva som var avdødes ønske i så måte.

I tillegg bør pårørende informeres, siden de sannsynligvis må ta avgjørelsen uansett.

Jeg har hatt donorkort siden jeg var 21 år, og har alltid informert alle mine nærmeste om at det er utrolig viktig for meg å være donor (hvis jeg kan) etter at jeg dør.

Jeg håper dette vil gjøre det lettere for mine pårørende å si ja til organdonasjon om det skulle bli aktuelt.

Gjest har tenkt på det samme lenge
Skrevet

Ja, jeg vet det. Husker jeg vurderte det for mange år siden - først mens jeg studerte - husker ikke hvorfor jeg ikke gjorde det da. Og så da jeg flyttet hit og begynte å jobbe....men jeg fikk aldri somlet meg til å melde meg.

Så kom det 8 år med graviditeter og amming, og jeg trengte blodet mitt selv :-)

Nå har jeg ingen unnskyldning lenger. Snakket lenge med en fetter av meg som jobber i blodbank et sted nordpå for 3 uker siden, og han åpnet øynene mine for hvor viktig dette er.

Og nå i kveld fikk jeg registrert meg på nettet :-)

''Og nå i kveld fikk jeg registrert meg på nettet :-)''

Går det an altså? Hvor gjør man det?

Skrevet

Jeg får hetta så fort hodet er under vann, men jeg unner deg en lang herlig snorkleferie, Shira!

I mine øyne er du et vidunderlig sterkt menneske!

Fortsetter å sende gode tanker til deg;)

Jeg var litt pysete første gangen, men livet under overflaten i rødehavet var veldig fanatstisk, fargesprakende og flott. Så vi drar nå tilbake i år også, og jeg gleder meg.

Takk for det Hidi. Jeg ser ikke på meg selv som veldig sterk, jeg ser på meg selv som en som gjør det jeg må, så nyter jeg livet når jeg kan. Jeg har perioder der jeg kan gjøre endel, de lever jeg på :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...