Gå til innhold

Anbefalte innlegg

HEI

Etter 2 ukers ferie i Tunisia er jeg fortsatt plaget med dårlig mage. Det arter seg slik at etter hvert "store" måltid jeg ar spist får jeg et voldsomt mageknip, etterfulgt av svettebølger. Så må jeg plutselig på do og da har jeg ikke lange tida på meg til å rekke frem. Avføringen min har siden 1/8 vært så å si vann. Ved to - tre anledninger har jeg hatt noe mer hard avføring(som soft- ice cirka) det er etter at jeg har tatt middel mot diare som jeg kjøpte på apoteket(Idoform, tror jeg det het).Men jeg kan vel ikke ta disse tablettene slik det stod på pakken(hver gang etter løs avføring) for det hadde jo i så fall hvert hver dag i 20 dager, for den hjelper jo ikke noe særlig. Dette er veldig ubehaglig for meg og jeg tør ikke være noen andre steder enn i nærheten av toaletter, dessuten blir jeg sår i rompa og bruker dopapir for en hel familie!

Håper på svar da det er flere enn meg som heller ikke er helt bra.

På forhånd takk for svaret og ha en fin dag;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33676-diare/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror kanskje du bør ta deg en tur til lege. Der kan du få med deg noen spesialglass som du skal ta avføringsprøve i. Prøven blir sendt inn til laboratorie for tester av f.eks. parasitter og salmonella, som en desverre kan bli smittet med spesielt etter ferier i syden.

Du bør passe på å drikke rikelig så du ikke blir uttørret. D kan drikke vann tilsatt litt salt og litt sukker. Det er et gammelt kjerringråd som kan hjelpe på slik at ikke vannet "renner rett igjennom".

Mot sårheten rundt endetarmsåpningen kan du prøve zinksalve eller Asellisalve. Dette selges på apoteket, men jeg tror de selges i vanlige dagligvarebutikker også. Det brukes mye til bleiebarn, så du finner det nok i Natusan-hyllen i butikken.

God bedring.

Og ta kontakt med legen din.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33676-diare/#findComment-130758
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg foreslår at du kontakter legen din slik at du kan få innsendt en avføringsprøve. I mellomtiden er det viktig med rikelig drikke og god håndhygiene. Dersom du arbeider i barnehage, tillaging eller servering av mat for publikum eller pasienter, kan det være nødvendig at du er sykemeldt selv om du etterhvert føler deg bedre. Legen din vil informere deg om gjeldende regler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33676-diare/#findComment-130798
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...