Gå til innhold

Prostrata og PSA


nilshe

Anbefalte innlegg

Hei vet ikke om jeg har kommet til riktig lege men, jeg er 62 år mann. Mitt spørsmål er: Målte 5.4 på siste blodprøver er dette unormalt høyt i forhold til normal parameter? Kan variation i PSA verdien bli forårsaket noe annet en postrata og kan det variere (opp og ned)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

PSA verdi på 5.4 er helt OLK og innen normal variasjon. Verdiene kan variere noe, bl.a. om prøven er tatt fastende eller ei. Forøvrig PSA, som brukes som tegn på eventuelle forandringer, mest kreft, i prostata regnes av mange som en dårlig parameter. Det er derfor heller ikke anbefalt som en generell prøve til prostata undersøkelse. Det som kan være av verdi om det er en rask stigning fra normale verdier til forhøyet. Høy PSA alene sier ikke så veldig mye. Det er vel så bra med en klinisk undersøkelse: kjenne etter med finger om det er forstørret, knudret overflate, øm, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. men jeg forstår det slik at 4.5 er normen og min 5.4 er vel ca. 1 over etter min forståelse. Hva er det som ansees som høyt da?

Jeg er foresten satt opp for kontrol av min lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...