Gå til innhold

Hudproblemer


Gjest Eksemos

Anbefalte innlegg

Gjest Eksemos

Hei! Jeg må begynne denne fortellingen for 1,5 år siden. Jeg var da en 26 år gammel gutt som hadde hatt Seboreisk eksem siden jeg var 20. Jeg hadde kun brukt Fungoral, en krem som holdt tilstanden sånn rimelig greit i sjakk, dog føltes det naturlig ut som kremen ikke hadde like stor effekt som i tidlig 20-årene. Jeg var ofte variabel, og spesielt kunne det være ille ved stort konsum av alkohol. Så kom høsten 2008, og turen bar til Frankrike – noe som alltid hjelper er sol. De første dagene i solen registrert jeg dog spesielle sår i ansiktet, noe jeg syntes var meget rart. Etter 3-4 dager med sol, forsvant dette, og jeg nøt en tilværelse med brun og fin hud. Jeg kom så hjem i slutten av september, og det er her hele hovedhistorien starter. Etter to uker fikk jeg en kraftig halsbetennelse (i mandlene), og det var så vondt at jeg ikke klarte å svelge. Jeg ble omsider satt på en penicilinkur, noe som bedre tilstanden. Simultant med infeksjonen i halsen forverret ansiktet seg til en slik tilstand jeg aldri hadde vært i før. Jeg så rett og slett ikke ut, og jeg hadde problemer med å gå ut av døren, så ille var det – ikke desto bedre var det at jeg var veldig forelsket, og dette gikk hardt inn på psyken. Fungoral krem responderte ikke på huden i det hele tatt, og jeg fikk time hos fastlegen. Han satte meg på Daktakort, noe som bedre tilstanden på kort sikt, men da jeg sluttet med dette ble huden enda verre – jeg fikk masse kviser og lignende, noe jeg ikke hadde hatt på flere år. Så, hva var egentlig spesielt med huden i denne tiden. For det første kjenner jeg godt til Seborre, og dette var liksom ikke det samme i det hele tatt, noe jeg prøvde å konferere legen min med (Jeg ble sendt videre til hudlege Stray i Kristiansand, dog var det ikke time å få før i desember 2008). Huden var veldig hoven, spesielt i de seboreiske områdene, og huden var også blitt veldig fet (det så ut som det var et tynt vannlag under øverste del av huden). Det var også flere store sår i huden. Jeg hadde også fått eksem nye plasser – det være seg barten og panna – før var det bare i hodebunn og rundt nesevingene og utover kinnene. Jeg prøvde alt i fra olje til kremer, uten nevneverdige resultater. Hudlege Stray mente at dette var et resultat av halsinfeksjonen, og at eksemen min var litt i ubalanse etter dette. Svaret til Stray beroliget meg på ingen måte, og jeg undersøkte videre på nettet. Til slutt fant jeg hudlege Bondevik i Oslo, og fikk time hos han i Januar. Da jeg kom inn til han, sa han med en gang GULE STAYLIKOKKER i tillegg til seborre. Jeg fikk da Fucidin, noe som forverret tilstanden de første dagene. Fikk da kremen Fucidin & Hydrokortison – noe som hjalp. Etter en uke kom alt tilbake, og jeg måtte smøre meg igjen, i tillegg til å ta Fucidin tabletter. Bondevik mente også at en omleggelse av kostholdet, samt tilskudd av vitaminer og mineraler ville kurere eller bedre min eksem. Jeg har frem til nå, nesten ikke spist karbohydrater, i tillegg til å tatt mye omega 3-6-9, A-vitaminer, E-vitaminer, Sink, Selen m.m. Etter Bondeviks anbefalinger har jeg også brukt Retiderm-K, Vitamin E-krem uten spesielle resultater. I mai og juni var jeg på sydenferie, og jeg håpet dette skulle bedre tilstanden. Det jeg merket er at huden ble veldig rød og hoven de første dagene i solen, noe som aldri skjedde før i en normal seborre tilstand. Selv i sommer var ikke tilstanden spesielt bra, og jeg mistenkte en type Rosacea (mulig subtype 3). Bondevik sendte resept på Rosexgel, noe som virket veldig bra den første uken, men så reagerte jeg voldsomt på dette, og Bondevik ba meg slutte med dette med en gang. Dette var også en periode hvor huden reagerte på alt kosthold jeg spiste – et eksempel kunne være et så sunt produkt som laks og brokkoli hvor huden ble veldig rød i ca. 30 minutter rett etter maten var spist. Bondevik skjønte heller ingenting. De siste to ukene har jeg nå prøvd DEXEM, med fantastiske resultater, da med respekt til seboreisk eksem. To andre bekjente med seborre har også tilsvarende resultat med DEXEM. MEN, ja det er et stort men her. Jeg føler sterkt at det er noe galt, eller noe i tillegg til seboreisk eksem. I dag er huden fortsatt svært volatil. Spesielt rundt nesepartiet er huden litt fortykket, eller hoven. Et eksempel er hvis jeg lager en grimas (f. eks gjesper) ser jeg at huden beveger seg annerledes (seinere) enn den normale huden – den er liksom ”bløt”. Det er akkurat som huden er litt skadet, eller skrapt, eller at det er et tynt vannlag rett under huden. I tillegg blir huden veldig fet, og jeg kan tørke av mye ”olje” fra visse plasser i ansiktet. Dette sliter, og spesielt fordi vi ikke finner ut av det. Slik som i dag var jeg veldig fin i huden klokken 12-13, men ble plutselig litt rød i huden klokken 13.30, noe som forsvant naturlig igjen klokken 14.00 – ja så ustabilt kan det være, og det er ikke seborren som responderer slik. Jeg håper du kan hjelpe meg litt, og evt. si hva du tror dette kan være og hvilken behandling som ville hjulpet. I tillegg ville det vært fint om du kunne nevne eksperter som du tror kunne hjulpet meg? Når jeg er hos en hudlege, føler jeg ikke tiden strekker til for å fortelle nok rundt dette året. Det som jeg har tenkt er at dette kan være en spesielt uant dårlig periode med seboreisk eksem, psoriasis, rosacea eller noe som henger igjen etter stafylikokkene. Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres jo rett og slett ille ut.

Jeg har også seborisk eksem i hodebunnen og har ekstrem fet hud på grunn av dette. Jeg kan også tørke olje av huden slik du beskriver. På det verste måtte jeg vaske håret to ganger om dagen + at det klødde og klødde.

Det som hjelper meg er Diane (kan også brukes som p-pille). Det er bare helt utrolig, for når jeg bruker denne forsvinner hele problemet. Så fort jeg slutter er det tilbake. Men slik jeg forstår det er du gutt/mann så da er ikke det så aktuellt for deg :-/

Håper du får hjelp snart, det går jo på psyken løs og ha det sånn.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jon Langeland, hudlege

Hei ! det var en litt lang og komplisert historie og litt for omfattende å gå inn på alle detaljene. Ikke så uvanlig å ha en kombinasjonav seborrge og rosacea, men den siste gir mer kviser og nupper, den første mer tørrhet, dessuten kan det også være litt acne. Og seborrhoisk eksem kan ha overgangsformer til psoriasis selv om dette er sjelden i ansiktet. Mot seborrhe benyttes Fungoral krem, et soppmiddel fordi det kan motvirke tendens til vekst av pityrosporum ovale- soppen i talgkjertlene. Hydrocortison eller dactacort som er en kombinasjon av soppmiddel og hydrocortison benyttes for å dempe både betennelsesreaksjonen i huden . Forskjellige kostomlegginger eller tilskudd som behandling av seborrhe kan kanskje hjelpe , men er ikke del av etablerte medisinske behandlingsopplegg ved seborrhe. Der er vanligst å benytte en halvfet fuktighetskrem for å motvirke den tørre hudkomponenten , f eks Decubal Recovery Cream daglig , dessuten Dactacort eller Mildison evt et gr 2 steroid i reserve , men kan medføre risiko for forverring. . Hvis det edr acne eller rosacea tendens kan man benytte Finacea om kvelden og evt en periode med tetracyclin tbl.. Soling i moderate doser , kan hjelpe , men blir det mye, kan det føre til forverring. Dersom ikke nevnte midler hjelper bre , forsøkes noen ganger en krem som inneholder et annet betennelsesdempende stoff tacrolimus . Evt kan det være nok med 3 påsmøringer i uken til vedlikehold. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...