Gå til innhold

Kvisearr


Gjest gangstapangsta

Anbefalte innlegg

Gjest gangstapangsta

Hei! Jeg gikk på en roaccutan-kur for litt over 2 år siden, og ble kvitt det meste som var av kviser, men jeg sitter fortsatt igjen med en del arr i ansiktet. Jeg var nok ikke en av dem som var kraftigst angrepet, så synes det er rart at jeg har så mange arr. Kan det ha noe å gjøre med at jeg brukte en arrfjerningskrem under roa-kuren, eller er det bare kraftige arrfjerningsmetoder som hudsliping og lysbehandling som kan gi den effekten? Kremen jeg brukte het Elicina, og det var en slags sneglekrem med 80% snegleslim eller no. Dette er ikke en fuktighetskrem, men en slags kosmetologisk krem. Jeg var hos hudlegen for ca. 2 uker siden og han sa at noen av arrene jeg hadde lå ganske dypt og at man må være kvitt kviseproblemet helt før man begynner med behandling av arr, så jeg fikk tetracyklin-tabletter og en krem som jeg skal bruke. Dette er det jeg lurer på: 1. Kan Elicina-kremen ha gitt meg varige arr siden at jeg tok den i sammenheng med roaccutan-tablettene? 2. Vil Tetracyklin-tablettene eller Epiduo-kremen hjelpe mot arrene mine? 3. Vil jeg ha disse arrene langt ut i voksen alder eller vil jeg kunne se en plutselig forandring på ett, to eller tre år? 4. Jeg har en tendens til å rødme veldig ofte, også noen ganger uten at jeg blir flau. Slik var det ikke for 2-3 år siden, så jeg lurer på om dette kan være fordi at ansiktet er under reperasjon eller om det rett og slett skyldes hormoner? 5. Synligheten på arrene varierer veldig, hvorfor det? Kan det også være blodutredelser som jeg tenker på som arr? På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Kvisearr er en ganske hyppig og krevende problemstilling. Det viktigste er at de som har kviser får tidlig , rask og tilstrekkelig behandling slik at flest mulig arr kan unngås. Etter at man har fått kviseplagene under kontroll med lokalbehandling , antibiotika og/ eller isotretinoin(Roaccutane), kan det være hevelse og vedvarende i huden ganske lenge , men gradvis avtakende. Huden kan også til en viss grad reaparere seg selv slik at arrene reduseres i flere måneder etter vellykket behandling. Det er lite trolig at Elicina kremen har forverret arrene. Acnemidler som tetracyclin eller Epi-Duo kan motvirke kviser , men virker ikke på etablerte arr. Det blir ingen plutselig endring på arrene , men kan skje en gradvis tilbakegang før det stabiliserer seg etter 1-2 år. Etter langvarige acneplager kan det danne seg ytre, finkalibrete blodkar i huden slik at den blir rødere og med sterkere rødmetendens enn tidligere.Dette går gjerne gradvis tilbake etter utbrudd og behandling, men ikke fullstendig og kan ta lang tid. Rødheten kan i mange tilfeller bedres med blodkarlaser både den røde bakgrunnsfargen og grovere mer distinkte kar. Ofte er det en kombinasjon av ytre blodkar og overflateforandringer som fremhever hverandre. Ved å redusere blodkarene, kan også arrene bli mindre synlige. Ved behandling benytter vi ofte i første omgang blodkarlaser for å se om vi kan få det bra nok med det. Dersom man i tillegg ønsker å få gjort noe med ujevnhetene på overflaten, kan man forsøke m Fraxel laser, i første omgang den svakeste som kalles Restore og krever flere behandlinger. dette regnes for en sikker laser med lite bivirkninger og risiko, men hjelper ikke alltid så mye som man kunne håpe på. Hos personer over 40 år fremheves gjerne arrene av at huden blir mindre stram. Da benytter vi i endel tilfeller Fraxel Repair som også trekker sammen huden og som dermed kan få arrene til å se ganske mye bedre ut. Hilsen fra Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...