Gå til innhold

Arv etter barnløse søsken


lonette

Anbefalte innlegg

Ja,- det hørtes absolutt vanskelig ut...

Og aller verst blir det jo hvis man er enda flere søsken og ulike prioriteringer : Penger kontra barndomsminner...

En måte å løse det på, kunne jo vært å pusse opp huset, og leie det ut for en klekkelig sum den tiden du og din søster ikke ville bruke det - og bruke leieinntektene til vedlikehold videre...

Men,- jeg vet det ikke er enkelt det der - min mor har en hytte - langt unna, som nok flere av oss søsken kunne tenkte seg forblir i familien,- men det er sjelden man får brukt den... Og den er såpass langt unna at det er trøblete med utleie også...

Huset ligger så øde til, at det nok ville være vanskelig å få leid det ut til fastboende. Om sommeren ville jo vi være der selv.

Sånn jeg tenker meg at vi kan gjøre det en gang i fremtiden, er at min søster og jeg kan bruke de pengene pappa en gang etterlater seg, til å pusse opp huset - og så kan vi eie det sammen, og bruke det som feriebolig sammen. Eller vi kan oppmuntre ham til å ta den investeringen nå mens han lever og selv får glede av det - og så kan min søster og jeg iee det sammen siden. Problemet er at pappa ikke har behov for noe oppussing (han bryr seg ikke om kjøkkeninnredning fra 1950, rustne rør med dårlig vann i, kaldt hus og usikre elektriske ledninger)...

På den måten forskyver det vanskelige med deling til neste generasjon (de 8 barna vi tilsammen har)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Orio

    18

  • frosken

    12

  • Katt-ja

    8

  • zellica

    6

Mest aktive i denne tråden

Huset ligger så øde til, at det nok ville være vanskelig å få leid det ut til fastboende. Om sommeren ville jo vi være der selv.

Sånn jeg tenker meg at vi kan gjøre det en gang i fremtiden, er at min søster og jeg kan bruke de pengene pappa en gang etterlater seg, til å pusse opp huset - og så kan vi eie det sammen, og bruke det som feriebolig sammen. Eller vi kan oppmuntre ham til å ta den investeringen nå mens han lever og selv får glede av det - og så kan min søster og jeg iee det sammen siden. Problemet er at pappa ikke har behov for noe oppussing (han bryr seg ikke om kjøkkeninnredning fra 1950, rustne rør med dårlig vann i, kaldt hus og usikre elektriske ledninger)...

På den måten forskyver det vanskelige med deling til neste generasjon (de 8 barna vi tilsammen har)....

Men ville dere være der _hele_ sommeren i tilfelle? Dere har ikke egne hytter dere også vil være på, slik at det kanskje holder med 1-2 uker hver på sommeren? (sånn er det nemlig med oss)

Hvis det ligger så fantastisk til, så skal du ikke undervurdere muligheten av utleie... Men - det er klart - ligger det i ved Harstad eller noe sånt, er det jo litt verre enn om det er på sørlandet, da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ville dere være der _hele_ sommeren i tilfelle? Dere har ikke egne hytter dere også vil være på, slik at det kanskje holder med 1-2 uker hver på sommeren? (sånn er det nemlig med oss)

Hvis det ligger så fantastisk til, så skal du ikke undervurdere muligheten av utleie... Men - det er klart - ligger det i ved Harstad eller noe sånt, er det jo litt verre enn om det er på sørlandet, da ;-)

Det er midt i smørøyet på Sørlandet - 20 min kjøring fra der vi bor. Så vi bruker _stedet_ ganske mye i løpet av sommeren - spontane dagsturer eller ettermiddagsturer og litt overnatting.

Nei - vi får se hva det blir til. Har egentlig ikke overksudd til å tenke ut løsninger på dette akkurat nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det finnes testamente, hvor det står at alt skal gå til ektefellen, da arver ektefellen alt...?

Ja, ihvertfall forutsatt at avdøde ikke hadde livsarvinger (dvs barn, barnebarn osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...