Gå til innhold

Overreagerer jeg?

Gjest Har kanskje for sensitive følelser

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Har du bodd sammen med en overgriper? Vet du i det hele tatt hva det vil si?

Mener du at alle som har partnere som ikke setter grenser er overgripere? Jeg synes det virker som om du er i ferd med å ta av veldig her og overtolke det som har foregått. Det at man ikke er tankeleser, er ikke det samme som å være en overgriper.

• Svar 161
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

42

• Mary Poppins

22

• Lillemus

9

• Colette

8

hidi, the scorpion
Skrevet

Men etterpå GIKK HUN inn på soverommet. Hun ble ikke slept dit. Hun skulle sagt nei en gang til og blitt på stuen.

Igjen, har du levd i et slik forhold?

Skrevet

"og til og med faket orgasme"

jeg må bare gjenta det trådstarter skriver - hun faket fordi det da er fortere overstått.

Dette har jeg hørt før er et vanlig triks når man ikke har noe annet å stille opp med.

Som sagt - jeg forstår at det er en tragisk situasjon!

Men når ting tilsynelatende skjer frivillig, så er de tingen voldtekt. Så lenge jeg ikke vet verken forhistorie eller kontekst i denne sammenhengen, så er det et kjærestepar som har gått inn på soverommet etter minimalt med overtalelse, hatt seg et kjapt nr og ferdig med det.

Men jenta har tydeligvis store problemer, og bør få hjelp med disse. Mannen vet jeg ingenting om, men det ser ut til at det er flust med vilje til å lese mellom linjene. Jeg har heldigvis ikke vært i en sånn situasjon selv, og ville satt ned foten lenge før jeg gråt i puta og faket orgasme. Derfor forsøker jeg å formidle at vedkommende bør vurdere både forholdet og egen grensesetting.

Gjest Niccola
Skrevet

"Dette var helt klart ikke frivillig på noen som helst måte, og en voldtekt betyr ikke nødvendigvis å "bli tatt med vold". Psykisk truene atferd for å skaffe seg sex kan også regnes som voldtekt."

Jeg ser poenget ditt, men dersom dette tilfelle skulle gå under psykisk truende atferd, må trådstarter utdype ganske mye mer enn det hun har gjort i hovedinnlegget. Jeg går utifra informasjonen hun oppgir, og jeg synes ikke det kan kalles voldtekt utifra det.

"Jeg gråt ned i puten mens jeg faket en orgasme for da går det fortere for han."

denne setningen sier meg at hun har en del erfaring med situasjonen. Det bli rselvsagt en spekulasjon, men det er ingen tvil om at noe har kjedd mot hennes vilje. Det at hun ikke tør å si nei bør ikke brukes mot henne.

Skrevet

''Du lar jo fantasien din løpe helt vilt her nå. Hvor skriver trådstarter at hun opplever vold? Det vet vi jo ingenting om.''

Nei, vi vet ingenting om det. Derfor forstår jeg de fleste svarene her, for når det ikke står kan man sikkert gå ut ifra at det ikke skjer. Historien som først blir fortalt er imidlertid den samme som svært mange kvinner først forteller, når sannheten er at de oppfører seg på den underdanige måten nettopp pga vold og tvang og slikt ting.

Men vi skal selvfølgelig ikke se bort ifra at vi som har vært borte i litt for mange slike og lignend historier automatisk tolker slike historier som verre enn det de er også. Fordi de ligner sånn på alle historiene vi har hørt før.

Du har rett i at vi ikke kan vite før trådstarter har gitt oss mer bakgrunnsinfo.

Og jeg er helt enig i det du skriver. Det er fort gjort å tro at dette er en av de mange tilfellene man hører og leser om der kvinner lever i underdadige forhold, men det blir helt feil å definere dette forholdet utifra det lille vi vet.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det hender jeg også sier nei først, men at han prøver seg litt likevel, og etterhvert blir jeg jo med, og nyter det. For alt denne mannen vet er det akkurat det som har skjedd i dette tilfelle.

Tror du virkelig på det?

Det gjør ikke jeg.

Skrevet

Men når ting tilsynelatende skjer frivillig, så er de tingen voldtekt. Så lenge jeg ikke vet verken forhistorie eller kontekst i denne sammenhengen, så er det et kjærestepar som har gått inn på soverommet etter minimalt med overtalelse, hatt seg et kjapt nr og ferdig med det.

Men jenta har tydeligvis store problemer, og bør få hjelp med disse. Mannen vet jeg ingenting om, men det ser ut til at det er flust med vilje til å lese mellom linjene. Jeg har heldigvis ikke vært i en sånn situasjon selv, og ville satt ned foten lenge før jeg gråt i puta og faket orgasme. Derfor forsøker jeg å formidle at vedkommende bør vurdere både forholdet og egen grensesetting.

''Jeg har heldigvis ikke vært i en sånn situasjon selv, og ville satt ned foten lenge før jeg gråt i puta og faket orgasme. Derfor forsøker jeg å formidle at vedkommende bør vurdere både forholdet og egen grensesetting.''

Aldeles enig.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Igjen, har du levd i et slik forhold?

Hvilket forhold da?

At mannen min har foreslått sex, jeg har sagt nei, så har han spurt en gang til og jeg har latt meg overtale? Ja, mange ganger. Det gjør ikke ham til en overgriper.

Du skriver om vold, men trådstarter har ikke beskrevet noen voldelige hendelser mot seg. Det er det bare du som har.

Skrevet

Kanskje vet hun også nøyaktig hva som skjer dersom hun nekter, og har smertelig erfart at det er bedre å lystre. Er det dermed sagt at hun var frivillig med på sex?

Jeg tenker hypotetisk, det ser for meg ut som det ligger en del mer bak her.

Det er greit å tenke hypotetisk, men vi kritiserer hidis bastante mening om at dette er en voldtekt utifra det lille vi får vite.

Dersom trådstarter skrev at hun gikk inn på soverommet, fordi hun visste at om hun nektet ville hun blitt slått gul og blå (med andre ord hun hadde ingen valg), så er det vel ingen her som ville vært uenige i at det kan defineres som voldtekt.

Gjest Niccola
Skrevet

"Men når ting tilsynelatende skjer frivillig"

Dette er en farlig holdning... innlegget hennes sier jo tydelig at dette var noe hun absolutt ikke ville. Om det går under definisjonen voldtekt kan ikke jeg svare på, men hun trenger ikke høre at hun selv var med på dette.

Jeg har aldri vært i situasjonen, men har ingen problemer med å forestille meg at det er slik overgrep ofte foregår i hjemmene rundt omkring. Hun gjør ikke noe med det, fordi han har et fysisk og psykisk overtak, og hun sitter igjen med tvilen om hviorvidt hun faktisk oppfordret/var med på sexen eller ikke.

Det at hun skriver inn her på et anonymt forum tilsier jo at hun definitivt ikke var med på sexen, hva skulle hun ha å vinne på å skrive her?

Skrevet

Og jeg er helt enig i det du skriver. Det er fort gjort å tro at dette er en av de mange tilfellene man hører og leser om der kvinner lever i underdadige forhold, men det blir helt feil å definere dette forholdet utifra det lille vi vet.

Men det er jo like feil å definere det andre veien. Man svarer alltid på innleg ut ifra sine egne referanserammer. Det _må_ tolkes mellom linjene når det ikke sies mer. Noen tolker da til at det ikke er sånn og slik, mens noen tolker til at det er sånn og slik. Trådstarter har hverken sagt om det er eller om det ikke er.

Så da får trådstarter, som vet sannheten, også velge hvilke av svarene hun kan benytte seg av.

hidi, the scorpion
Skrevet

Mener du at alle som har partnere som ikke setter grenser er overgripere? Jeg synes det virker som om du er i ferd med å ta av veldig her og overtolke det som har foregått. Det at man ikke er tankeleser, er ikke det samme som å være en overgriper.

Da synes jeg du bør lese innlegget en gang til. Virker det som om hun nyter dette? Nei, hun føler seg voldtatt og med god grunn.

Hun gir etter, men ikke av lyst, han tar henne, hun gråter i puten og simulerer orgasme, noe som er helt vanlig blant voldtatte kvinner:(

Da vil det vonde stoppe.

Gjest Niccola
Skrevet

Det er greit å tenke hypotetisk, men vi kritiserer hidis bastante mening om at dette er en voldtekt utifra det lille vi får vite.

Dersom trådstarter skrev at hun gikk inn på soverommet, fordi hun visste at om hun nektet ville hun blitt slått gul og blå (med andre ord hun hadde ingen valg), så er det vel ingen her som ville vært uenige i at det kan defineres som voldtekt.

ok

Gjest Niccola
Skrevet

''Jeg har heldigvis ikke vært i en sånn situasjon selv, og ville satt ned foten lenge før jeg gråt i puta og faket orgasme. Derfor forsøker jeg å formidle at vedkommende bør vurdere både forholdet og egen grensesetting.''

Aldeles enig.

Selvsagt. Men det bør sies på en støttende måte, og alldeles uten antydning om at hun var med på det frivillig. Var det frivillig hadde hun vel ikke skrevet innlegget i det hele tatt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvilket forhold da?

At mannen min har foreslått sex, jeg har sagt nei, så har han spurt en gang til og jeg har latt meg overtale? Ja, mange ganger. Det gjør ikke ham til en overgriper.

Du skriver om vold, men trådstarter har ikke beskrevet noen voldelige hendelser mot seg. Det er det bare du som har.

Hele innlegget skriker om hjelp! Tror du bør lese det èn gang til.

Gjest Niccola
Skrevet

Har du tenkt over at hun kanskje ikke tør? At overgriperen er sterkere enn det hun er?

Jeg føler intenst at dette er hennes rop om hjelp!

jeg er enig i det første avsnittet ditt, men vi har ikke mer å gå ut i fra her. Det blir spekulasjoner så lenge hun ikke utdyper mer. Men at mannen utnytter henne, er det vel liten tvil om.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Du lar jo fantasien din løpe helt vilt her nå. Hvor skriver trådstarter at hun opplever vold? Det vet vi jo ingenting om.''

Nei, vi vet ingenting om det. Derfor forstår jeg de fleste svarene her, for når det ikke står kan man sikkert gå ut ifra at det ikke skjer. Historien som først blir fortalt er imidlertid den samme som svært mange kvinner først forteller, når sannheten er at de oppfører seg på den underdanige måten nettopp pga vold og tvang og slikt ting.

Men vi skal selvfølgelig ikke se bort ifra at vi som har vært borte i litt for mange slike og lignend historier automatisk tolker slike historier som verre enn det de er også. Fordi de ligner sånn på alle historiene vi har hørt før.

Du har rett i at vi ikke kan vite før trådstarter har gitt oss mer bakgrunnsinfo.

Men hun beskriver jo vold!

Innlegget er jo bare hjerteskjærende...

Skrevet

Men hun beskriver jo vold!

Innlegget er jo bare hjerteskjærende...

Skyt ikke meg, jeg tolker det akkurat som deg.

Gjest Niccola
Skrevet

Tror du virkelig at dol-leserne er uvitende om at mange voldtekter foregår i hjemmet?

At mange voldtekter foregår i hjemmet, er ikke det samme som at dette tilfellet er voldtekt.

Dama har ikke satt grenser, og har latt seg overkjøre. Men å kalle det voldtekt når hun frivillig gikk inn på soverommet, ikke gjorde motstand når han dro av henne trusa og til og med faket orgasme... Nei, det blir feil.

"og til og med faket orgasme..."

jeg synes det er helt frferdelig at dere damer ser på dette til mannens forsvar. Hun skriver at dette gjør hun siden det da går fortere for mannen - for at han skal bli fortere ferdig.

Dette har jeg hørt om mange ganger, som triks når man ikke har noe annet stille opp med.

hidi, the scorpion
Skrevet

jeg er enig i det første avsnittet ditt, men vi har ikke mer å gå ut i fra her. Det blir spekulasjoner så lenge hun ikke utdyper mer. Men at mannen utnytter henne, er det vel liten tvil om.

Det jeg forstår av dette, er at få mennesker kan se om andre lever i "helvete"...

Og det bekymrer meg veldig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...