Gå til innhold

Moland psykisk syk(?)


Mary Poppins

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her har vi et godt eksempel på sårbarhets/miljømodellen i praksis.

Sansynligvis har vi her med en relativt robust personlighet å gjøre. Hadde det ikke vært det, ville han ikke kommet gjennom opptaksprosedyrene på befalskolen.

Når han nå får malariamedisin senkes psykoseterskelen- han blir mer sårbar. Det betyr ikke at han ville blitt psykotisk uansett. Sannsynligvis ville det gått bra under vanlige omstendigheter.

Når han med sin økte sårbarhet også utsettes for ekstreme psykiske påkjenninger, kan det til sammen utløse en psykose. Svært mange vil kunne bli psykotiske med denne kombinasjonen.

Det er vel så langt det kan sies noe sikkert om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mary Poppins

    17

  • Mandolaika

    16

  • morsan

    9

  • frosken

    4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg klarer ikke å se noe uetisk ved at dette drøftes åpent. Aviser, tv, netttv osv. har en mengde oppslag. Hva galt gjør vi ved å diskutere?

Jeg synes det er merkelig at man både understreker sin totale uvitenhet/erfaring samtidig som man konkluderer med at man synes det virker som skuespill. Det er to litt motstridende ting, man må jo ha et holdepunkt eller en grunn for å mene/synse det ene opp mot eller framfor det andre.

Hva er grunnen til at det virker som skuespill da?

Jeg synes sånt er skummelt og en fjær blir fort til 10 høns på denne måten.

Det er mange som aldri har vært i nærheten av en psykisk lidelse/påkjenning og som synser, tror og mener både det ene og andre rundt det. Jeg blir kvalm av sånt bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det ikke være lov å undre seg på ting her og mene noe personlig uten å kunne bevise det? Er det ikke det vi gjør hele tiden her inne?

Det kunne like gjerne ha vært meg som skrev innlegget. (bortsett fra at jeg sjeldent starter tråder, da...)

Se mitt svar til frosken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig at man både understreker sin totale uvitenhet/erfaring samtidig som man konkluderer med at man synes det virker som skuespill. Det er to litt motstridende ting, man må jo ha et holdepunkt eller en grunn for å mene/synse det ene opp mot eller framfor det andre.

Hva er grunnen til at det virker som skuespill da?

Jeg synes sånt er skummelt og en fjær blir fort til 10 høns på denne måten.

Det er mange som aldri har vært i nærheten av en psykisk lidelse/påkjenning og som synser, tror og mener både det ene og andre rundt det. Jeg blir kvalm av sånt bare.

Så mye rart som har kommet opp underveis i denne saken, måtte man jo være ganske naiv for ikke å undre seg litt på om det er skuespill på gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig at man både understreker sin totale uvitenhet/erfaring samtidig som man konkluderer med at man synes det virker som skuespill. Det er to litt motstridende ting, man må jo ha et holdepunkt eller en grunn for å mene/synse det ene opp mot eller framfor det andre.

Hva er grunnen til at det virker som skuespill da?

Jeg synes sånt er skummelt og en fjær blir fort til 10 høns på denne måten.

Det er mange som aldri har vært i nærheten av en psykisk lidelse/påkjenning og som synser, tror og mener både det ene og andre rundt det. Jeg blir kvalm av sånt bare.

Jeg tenkte helt motsatt av deg da jeg leste trådstarters innlegg. Hun er helt tydelig på at hun ikke mener seg å inneha kompentanse på området, men tillater seg å uttrykke sin undring i forhold til om dette er sykdom eller skuespill. Synes dette må være greit i en sak hvor mediene daglig legger frem en haug med detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest takk Gud det ikke er meg

"men jeg tviler på at han i et eventuelt skuespill ville innrømmet drapet og bedt om å få snakke med familien til drapsofferet for tilgivelse"

Nei, det er et poeng og jeg har tenkt på det også. Men det kan jo også være en del av skuelspillet? Hvem vil tro det er skuespill når han faktisk innrømmer drapet? Isåfall tar han en skikkelig sjangs. Jeg synes i hvert fall måten han opptrer på virker lite troverdig, men som sagt har jeg null erfaring med psykisk syke, og mest sannsynlig er han nok en smule ute å kjører ja..

''Jeg synes i hvert fall måten han opptrer på virker lite troverdig,''

Og det baserer du på hva? Din inkompetanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takk Gud det ikke er meg

tror ikke han spiller, han ser veldig lik ut som jeg var da jeg fikk en nærpsykotisk reaksjon på yasmin. latteranfall ene øyeblikket, lammende depresjon det neste, raseri og aggressiv,angst, syns alle var urimelige

å spille syk og innrømme drapet ville han ikke gjort om han var ved sine fulle fem, for de vet de allerede er forhåndsdømt fordi de er hvite(=rike i kongolesernes øyne)

så enten har han innrømmet drapet fordi han er så deprimert at han ikke ser noen grunn til å holde maska lenger, eller så innrømmer han drapet fordi han er psykotisk og har fått vrangforestillingen om at han har gjort det.

Hvis det i det hele tatt stemmer at han har innrømmet det, aviser skriver mye rart, har selv lest masse faktafeil i en sak jeg kjente til detaljene til for flere år siden, og lærte på det...

''Hvis det i det hele tatt stemmer at han har innrømmet det, aviser skriver mye rart, har selv lest masse faktafeil i en sak jeg kjente til detaljene til for flere år siden, og lærte på det... ''

Dette er også min erfaring etter å ha vært i avisen noen få ganger, faktaopplysningene stemmer aldri helt, og siteringen er så som så. (i beste fall)

Jeg stoler aldri helt på avisartikler rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte helt motsatt av deg da jeg leste trådstarters innlegg. Hun er helt tydelig på at hun ikke mener seg å inneha kompentanse på området, men tillater seg å uttrykke sin undring i forhold til om dette er sykdom eller skuespill. Synes dette må være greit i en sak hvor mediene daglig legger frem en haug med detaljer.

"Jeg tenkte helt motsatt av deg da jeg leste trådstarters innlegg. Hun er helt tydelig på at hun ikke mener seg å inneha kompentanse på området, men tillater seg å uttrykke sin undring i forhold til om dette er sykdom eller skuespill."

Takk det var akkurat det jeg mente. Grunnen til at jeg presiserte å ha lite kompetanse på området, var nettopp for å ikke støte noen her inne med mine meninger. Men tydeligvis har jeg klart det likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig at man både understreker sin totale uvitenhet/erfaring samtidig som man konkluderer med at man synes det virker som skuespill. Det er to litt motstridende ting, man må jo ha et holdepunkt eller en grunn for å mene/synse det ene opp mot eller framfor det andre.

Hva er grunnen til at det virker som skuespill da?

Jeg synes sånt er skummelt og en fjær blir fort til 10 høns på denne måten.

Det er mange som aldri har vært i nærheten av en psykisk lidelse/påkjenning og som synser, tror og mener både det ene og andre rundt det. Jeg blir kvalm av sånt bare.

Dette forklarer forsken godt i svaret hennes til deg. Det må jo gå ann å diskutere/lufte en tanke uten å være noen ekspert på området? Det får være måte på hvor sårbar man skal være.

Og forøvrig konkluderer jeg jo ikke med noe som helst? Jeg sier bare min personlig mening, og presiserer at den ikke er spesielt tungtveiende med tanke på at jeg ikke har noen erfaring når det kommer til psykiske lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg tenkte helt motsatt av deg da jeg leste trådstarters innlegg. Hun er helt tydelig på at hun ikke mener seg å inneha kompentanse på området, men tillater seg å uttrykke sin undring i forhold til om dette er sykdom eller skuespill."

Takk det var akkurat det jeg mente. Grunnen til at jeg presiserte å ha lite kompetanse på området, var nettopp for å ikke støte noen her inne med mine meninger. Men tydeligvis har jeg klart det likevel..

Ta det med ro, du støter ikke meg personlig med dine meninger, jeg bare svarer jeg. :-)

Jeg tenker bare på at det sitter et menneske bakom her, som ikke har mulighet til å svare for seg, i tillegg kan det faktisk hende han er alvorlig syk og uansett så tror jeg ikke han har det særlig bra.

I tillegg synes jeg svært lite om synsing, meninger og konkluderinger rundt ting generelt sett, når man ikke har filla grunnlag for å kunne uttale seg hverken i den ene eller andre retningen. Da synes jeg godt man kan holde kjeft.

Det er bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro, du støter ikke meg personlig med dine meninger, jeg bare svarer jeg. :-)

Jeg tenker bare på at det sitter et menneske bakom her, som ikke har mulighet til å svare for seg, i tillegg kan det faktisk hende han er alvorlig syk og uansett så tror jeg ikke han har det særlig bra.

I tillegg synes jeg svært lite om synsing, meninger og konkluderinger rundt ting generelt sett, når man ikke har filla grunnlag for å kunne uttale seg hverken i den ene eller andre retningen. Da synes jeg godt man kan holde kjeft.

Det er bare min mening.

''I tillegg synes jeg svært lite om synsing, meninger og konkluderinger rundt ting generelt sett, når man ikke har filla grunnlag for å kunne uttale seg hverken i den ene eller andre retningen. Da synes jeg godt man kan holde kjeft.''

Du er sikkert koselig å invitere på fest ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro, du støter ikke meg personlig med dine meninger, jeg bare svarer jeg. :-)

Jeg tenker bare på at det sitter et menneske bakom her, som ikke har mulighet til å svare for seg, i tillegg kan det faktisk hende han er alvorlig syk og uansett så tror jeg ikke han har det særlig bra.

I tillegg synes jeg svært lite om synsing, meninger og konkluderinger rundt ting generelt sett, når man ikke har filla grunnlag for å kunne uttale seg hverken i den ene eller andre retningen. Da synes jeg godt man kan holde kjeft.

Det er bare min mening.

"I tillegg synes jeg svært lite om synsing, meninger og konkluderinger rundt ting generelt sett, når man ikke har filla grunnlag for å kunne uttale seg hverken i den ene eller andre retningen. Da synes jeg godt man kan holde kjeft.

Det er bare min mening."

Hvis man bare skal få lov til å synse eller ha mening om noe man har svært god greie på så tror jeg verden ville blitt kjedelig, og DOL ville blitt veeeeldig kjedelig. Jeg skrev jo at jeg ikke hadde god greie på sånt NETTOPP for å ikke støte noen, og skape en stor diskusjon, men jeg skjønner nå at jeg burde latt være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''I tillegg synes jeg svært lite om synsing, meninger og konkluderinger rundt ting generelt sett, når man ikke har filla grunnlag for å kunne uttale seg hverken i den ene eller andre retningen. Da synes jeg godt man kan holde kjeft.''

Du er sikkert koselig å invitere på fest ;)

Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I tillegg synes jeg svært lite om synsing, meninger og konkluderinger rundt ting generelt sett, når man ikke har filla grunnlag for å kunne uttale seg hverken i den ene eller andre retningen. Da synes jeg godt man kan holde kjeft.''

Du er sikkert koselig å invitere på fest ;)

Hun konkluderer med at hun synes det virker som skuespill selv om hun understreker at hun har null peiling...

Det blir jo bare for dumt. Man bør kunne begrunne litte grann det man lirer av seg da.

At jeg skulle være noe mindre koselig å ha på fest fordi jeg mener dette, er jo bare totalt usaklig. Jeg liker ikke å snakke eller mene noe om andre i negative vendinger, hvis jeg ikke har noe grunnlag for det.

Jeg reagerer på slik synsing fordi jeg flere ganger har opplevd at det kan være direkte skummelt, farlig og ondsinnet å holde på slik. Man vet ikke hva slik informasjon om andre kan gjøre, rett og slett.

Jeg burde jo selvfølgelig bare latt være å svare her, når jeg ikke liker slikt, men må være lov å si fra om det for meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I tillegg synes jeg svært lite om synsing, meninger og konkluderinger rundt ting generelt sett, når man ikke har filla grunnlag for å kunne uttale seg hverken i den ene eller andre retningen. Da synes jeg godt man kan holde kjeft.

Det er bare min mening."

Hvis man bare skal få lov til å synse eller ha mening om noe man har svært god greie på så tror jeg verden ville blitt kjedelig, og DOL ville blitt veeeeldig kjedelig. Jeg skrev jo at jeg ikke hadde god greie på sånt NETTOPP for å ikke støte noen, og skape en stor diskusjon, men jeg skjønner nå at jeg burde latt være..

Kjære deg, er ingen som har sagt at du burde la være, jeg sier bare at jeg ikke synes noe om sånt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du presiserer din inkompentanse innenfor psykiske lidelser?

Jeg synes _generelt sett_ at folk burde la være å synes så mye om ting de vet lite om - og reagerer deretter også på ditt innlegg.

Jeg reagerte også som deg ser du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, er ingen som har sagt at du burde la være, jeg sier bare at jeg ikke synes noe om sånt....

ok, jeg har min mening og du har din mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Jeg tror IKKE dette er skuespill.

Tror vel mange ville fått en psykisk sykdom etter å være inneperret der med en slik dom over seg.

enig med deg. Jeg tror heller ikke dette er skuespill... det ser mer ut som om det holder på å rable fullstendig for ham...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I tillegg synes jeg svært lite om synsing, meninger og konkluderinger rundt ting generelt sett, når man ikke har filla grunnlag for å kunne uttale seg hverken i den ene eller andre retningen. Da synes jeg godt man kan holde kjeft.''

Du er sikkert koselig å invitere på fest ;)

Må tilstå at jeg flirer... *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...