Gå til innhold

fysisk eller psykisk?


Gjest stineline

Anbefalte innlegg

Gjest stineline

Det hele begynte i juni med at jeg plutselig en formiddag på jobb følte meg veldig sliten, svimmel og rar (en sånn borte-vekke følelse). Dette var i begynnelsen på sommerferien, og jeg hadde i forkant gått gjennom flere eksamener (tar en mastergrad på universitetet, så det er til tider veldig hektisk), og jobbet mye i min deltidsjobb ved siden av skolen. På samme tid har det vært store endringer i mitt privatliv, med usikkerhet rundt egen bosituasjon, etc. Jeg fikk time hos fastlegen min, han tok flere blodprøver og foretok noen nevrologiske undersøkelser av meg men ingenting galt ble funnet. Svimmelheten vedvarte noen måneder, og i denne perioden var jeg på legevakta to ganger, og til fastlege og privatlege opptil flere ganger. Her ble det tatt uttalige blodprøver og urinprøver, samt en avføringsprøve (som jeg fikk med meg hjem og skulle ta over 3 dager) men alt var fint. Jeg tok også en sånn mononukleose test, som viste at jeg ikke hadde kyssesyken nå- men at jeg en eller annen gang hadde hatt den (uten å ha visst det). Ble også satt på en penicillin kur (apocillin) i denne perioden, pga mistanke om flåttbitt, noe som jeg nå i ettertid tror at var et opphovna myggstikk. Av pencillin kuren fikk jeg sure oppstøtt og halsbrann. Sammen med svimmelheten hadde jeg mye muskelsmerter / verk, og leamus både i ansiktet og på føttene, og jeg var plaget med vekslende avføring (løs / fast). Ble fort sliten og sov mye gjennom denne perioden. Legen på legevakta kjente i nakken min, og fant store knuter der, noe han mente kunne fremkalle svimmelhet. Fikk da resept på Voltaren. Videre ble jeg sendt til røntgen Thorax av fastlegen min, pga at jeg hadde en slags klump-i-halsen følelse (mer som en tablett som sitter fast) og jeg var en del kvalm. Ingenting nevneverdig ble funnet her heller. Flere av legene jeg var hos konkluderte med at jeg muligens kan ha hatt virus på balansenerven, men dette synes jeg er en noe diffus diagnose i.o.m at ingen blodprøver kan avkrefte/ bekrefte dette. Har også vært gjennom en gynekologisk undersøkelse med UL av eggstokker og livmor, alt fint. Som du skjønner har jeg vært gjennom mange undersøkelser, men jeg føler meg fortsatt ikke frisk. Må samtidig innrømme at jeg har vært en del plaget av helseangst, og har vært hos en kommunal psykiatrisk sykepleier og fått snakket ut om dette. Men jeg er fortsatt kvalm (og til tider sliten), og kvalmen hemmer meg mye i hverdagen både ift skole, jobb og privatliv. Merker meg at kvalmen ikke er tilstede om morgenen, men kommer gradvis etter at jeg har stått opp. Når jeg sitter / slapper av kjenner jeg ikke så mye til kvalmen, men tvert jeg gjør noe fysisk og sosialt blir jeg ofte kvalm. Kvalmen lindres også under spising og alkoholinntak. Legene jeg har vært hos mener at dette er psykisk og stressrelatert, og har snakket om antidepressiver, etc. Jeg synes kanskje at dette er en noe lettvint løsning, men samtidig føler jeg meg som en hypokonder, så mange ganger som jeg har vært til lege det siste halve året. Det jeg nå lurer på er om jeg, etter alle disse undersøkelsene, bør slå meg til ro med at dette er forbigående og psykisk- eller ei? Er jeg blitt grundig utredet slik at man kan utelukke noe fysisk, eller bør jeg gjennomgå flere undersøkelser? Jeg har selv lyst til å foreslå en MR av hodet og en gastroskopi undersøkelse, men vet jo at jeg heller bør stole på legene, og la de få avgjøre hvilke undersøkelser jeg bør ta / ikke ta. Dette ble en lang avhendling, men jeg håper dere kan hjelpe meg på min vei videre. Vet ikke om du er den riktige personen her å kontakte, men "send" meg gjerne videre til en annen fagperson om du føler det blir mer riktig. På forhånd takk! Medisiner: P-pillen Loette. Byttet fra Cerazette til Loette for ca 3 måneder siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Ja, det var en lang, omfattende og komplisert sykehistorie du beskriver. Jeg er ikke sikker om jeg er den rette personen til å vurdere om det er gjort nok, grot de riktige ting og eventuelt hva du bør gjøre for å komme videre. Som du forhåpentligvis skjønner er jeg infeksjonsmedisiner og det er inne dette feltet at jeg kan gi en meningsfull vurdering.

Du er inne på noe infeksjonsmedisin et par ganger, om enn noe perifert. Jeg er enig at "virus på balansenerven" er noe som brukes i enkelte ganger når en ikke vet bedre. Det er tilstander som fårårsakes av virusangrep på hørsel og balansenervene. Det er vist uten tvil. Og slike tilstander er det vanskelig å diagnostisere med sikkerhet. Jeg har i flere år forsket innen dette området, og har en viss erfaring med det. Slik du beskriver dine symptomer vil jeg ikke si at det er sannsynlig at du har en slik diagnose. Men, som du sier selv, det er veldig problematisk å bekrefte eller avkrefte det. Mononukleose (eller rettere sagt infeksjon med EB virus) forekommer , særlig i unge årene, uten de typiske symptomene og de forblir stort sett udiagnostisert. V iruset forblir i organismen for resten av livet, stort sett uten å forårsake sykdom. Det hender at det er senvirkninger, bl.a. postviral syndrom og ME kan være assosiert med virus-senvirkning. Disse tilstander er veldig uklare og meget vanskelig å diagnostisere. Jeg har vanskelig å tro at du har noe av den typen. Så var det Borrelia. Det er, etter det jeg skjønner blitt avkreftet, og etter din beskrivelse av symptomene passer heller ikke med Borrelia-infeksjon.

Jef tror egentlig ikke at jeg kommer noe særlig lenger. Det finnes et par relativt generelle prøver som kan, med nokså stor sannsynlighet, bekrefte, eller avkrefte om du har noen infeksjonssykdommer. Du skriver ikke hva slags prøver som ble tatt og undersøkt, men jeg vil anta at slike er gjort. De er blant de vanligste prøver. Jeg har ikke lyst å vurdere hvorvidt det er hovedsakelig somatisk eller psykisk retning som bør undersøkes videre. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...