Gå til innhold

Er det sunt å være naturlig tynn?


sprellik

Anbefalte innlegg

Jeg har vanligvis en BMI som ligger langt under "normalområdet". Nå, i 30 svangerskapsuke er min BMI på 20. Til tross for lav vekt, har jeg alltid vært rund i ansiktet og ser godt ut.

En hører vanligvis om at hvis en blir for tynn, mister en mensen og kan ikke bli gravid. Jeg har aldri mistet mensen, selv om jeg lett for å gå ned i vekt hvis jeg blir syk. Og jeg blir ekstremt lett gravid (første forsøk). Faktisk har jeg rett før begge svangerskap vært syk og mistet et par kg.

De jeg kjenner som sliter med å bli gravide, har stort sett noen kg for mye. Er det i virkeligheten slik at naturlig slanke kvinner er mest fruktbare? Jeg bare lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, lege

BMI på 20 i 30. svangerskapsuke høres unormalt tynt ut. Har du regnet riktig.

En vanlig årsak til manglende eggløsninger og problem med å bli gravid er polycystisk ovarium (PCO). Ved denne lidelsen er det også en feil i måten insulin virker på som medfører overvekt. Dette kan kanskje være årsaken til at en del barnløse kvinner er overvektige. Overvektige kvinner uten PCO tror jeg ikke har større vansker med å bli gravide.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...