Gå til innhold

fotterapeuter


ohs

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 54 år. Har hatt dia 2 i ca 1 år. Fastende blodsukker mellom 6,5-8 mmol.

Sist jeg var hos legen målte HbA1c 5,7, som jo er meget bra.

Men jeg har lest en del om diabetes 2, og der nevnes hvor viktig det er å gå til fotterapeut. Jeg kan ikke se at det er noe galt med bena mine, litt stiv i muskulatur etter en del trimming riktig nok. Hva blir event. gjort hos en fotterapeut ? Bør jeg gå jevnlig til kontroll hos terapeut ?

Er i tvil om hvordan jeg skal forholde meg til dette spørsmålet. Takknemelig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest svaaler

Hei

Årsaken til at vi snakker mye om forebyggende fotterapi er at mennesker med diabetes som har utviklet komplikasjoner i form av nedsatt følsomhet i bena og nedsatt blodstrøm til bena har økt risiko for fotsår.

Dersom man har normal førlighet og legen ikke har funnet tegn til nedsatt blodstrøm befinner man seg ikke i en slik risikogruppe og behøver ikke å gjøre annet enn å ta vare på føttene sine på samme måte som mennesker uten diabetes. Det vil si at man tørker dem godt etter daglig vask, ser etter småsår, sprekker og tegn til sopp, bruker myke sokker og sko som ikke klemmer.

Hos de som har utviklet nedsatt følsomhet og eventuelt nedsatt blodstrøm til beina vil det være større tendens til hard hud, sprekker, soppdannelse og neglproblemer på føttene. I denne situasjonen er det viktig å gå regelmessig til en fotterapeut som kan hjelpe til med å behandle og forebygge slike forandringer. På denne måten reduseres risikoen for at man får sår og infeksjoner i føttene.

"For en sikker vurdering av spørsmålet må du evt. rådføre deg med legen din."

Vennlig hilsen Stein Vaaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...