Gå til innhold

Er du høflig mot folk folk i disse yrkene??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor begynte denne personen å le bare fordi du bestilte kaffe? Det må ha vært en meget rar og uhøflig person.

Mannen min bestilte før meg, og ville ha noe de ikke hadde. Da han forklarte hva det var (chai, eller noe) begynte de å le av han fordi de hadde aldri hørt om det, de trodde visst han var en skikkelig raring. Da jeg skulle bestille etterpå klarte hun ikke å holde seg..

Dette var i en storby i Europa.

Skrevet

Jeg sa takk. Men følte meg som en "bonde i byen" når ingen andre sa takk. De så nesten ikke på servitøren en gang. Vi var kanskje 30 stk som satt der. Det var derfor jeg tenkte det hadde hørtes rart ut hvis 30 stk sa takk på rekke og rad liksom ;)

Jeg bruker i hvert fall alltid å være normalt høflig når jeg er i kontakt med folk i serviceyrker. Hva er det enkelte mennesker tror om seg selv om de kan være sure og ekle mot folk som yter dem en tjeneste mot betaling.

Situasjonen er kanskje litt annerledes når man er i et stort selskap hvor mange skal serveres samtidig, enn hvis man er på restaurant og serveres mere "personlig" ved bordet..

Likevel synes jeg aldri at et takk eller smil er malplassert når noen yter deg service!

Du har ingen grunn til å føle deg som "bonde i byen"

Skrevet

Jeg er høflig, det er vanlig forlkeskikk! Hvorfor skal jeg ikke være det? De jobber der og skal yte god service uansett, men tvilsomt at de øsnker å smile til meg eller være hyggelig hvis jeg er sur og overlegen. Jeg sier takk når jeg får mat og drikke ja, og er blid/vennlig når jeg henvender meg til ansatte i resepsjoner osv. Da jeg blir sur derimot er hvis de er sure tilbake. :o)

Ja, vanlig høflighet å gi et smil, et nikk eller si takk når servitøren kommer med mat, drikke etc.

Ellers er det da også normal høflighet å si hei når man står ved en resepsjon, på skranken til et legekontor el. eller når man skal betale i butikken.

Skrevet

Selvfølgelig er jeg hyggelig og viser respekt for folk i serviceyrker. Men jeg forventer også å bli møtte med respekt og at man er hyggelig mot meg når man jobber i disse yrkene - og der kan det tidvis skorte ganske betraktelig :)

Skrevet

Jeg hilser og smiler til alle de du nevner, og også til f eks bussjåføren.

Forleden satt jeg helt foran i bussen uten avis, og observberte alle som gikk på bussen underveis - ville de smile og/eller nikke til bussjåføren, eller i det minste _se_ på han idet de steg på?

Basert på denne ene turen fikk jeg inntrykk av at det er både en aldersforskjell og en kjønnsforskjell: Nesten alle som var godt forbi ungdomstida smilte/nikket/hilste/møtte blikket, og av ungdommene var det en klar overvekt av jentene som gjorde det samme.

Skrevet

Selvfølgelig er jeg høflig - det skulle bare mangle! Takker der det er passende, smiler og er generelt hyggelig. Jeg tror de fleste setter pris på å bli godt mottatt og å bli anerkjent som den personen man er. Det kreves ikke nødvendigvis så mye. På restaurtant feks så holder det at man viser servitøren at man er oppmerksom på at han/hun er der med maten og at man setter pris på det. Det gjøres enkelt med et takk og et smil.

Skrevet

Var noen dager på et hotell i London i sommer, dette hotellet ble hovedsakelig drevet av indere. Jeg har aldi opplevd maken til høffelighet fra de ansatte, absolutt alle var så til fingerspissene oppmerksomee og imøtekommende at jeg nesten følte meg flau.

Jeg prøvde etter beste evne å være høflig og oppmerksom tilbake ( engelsk dannelse er ikke min sterke side) men jeg følte meg rett og slettskamfull over at jeg ikke var på deres nivå, følte meg som en udannet nordmann.

Skrevet

Jeg hilser og smiler til alle de du nevner, og også til f eks bussjåføren.

Forleden satt jeg helt foran i bussen uten avis, og observberte alle som gikk på bussen underveis - ville de smile og/eller nikke til bussjåføren, eller i det minste _se_ på han idet de steg på?

Basert på denne ene turen fikk jeg inntrykk av at det er både en aldersforskjell og en kjønnsforskjell: Nesten alle som var godt forbi ungdomstida smilte/nikket/hilste/møtte blikket, og av ungdommene var det en klar overvekt av jentene som gjorde det samme.

Normalt sier jeg hei, versågod og takk i en høflig blid tone når jeg er i kontakt med folk som yter service, men overfore bussjåfører her i Oslo/Bærumområdet, gidder jeg ikke så sant ikke de hilser først.

Du kommer inn på bussen og møter en mann av flerkulturell opprinnelse som sitter å kakler i telefonen mens han ekspederer folk. Han avbryter samtalen viss det skulle være tvunget nødvendig, men ikke for høfflighetsfraser. Og det som provoserer meg enda mer, er ignoransen for norsk veitrafikklov, der de kakler i telefonen mens de kjører buss og faktisk ikke ser hele trafikkbildet av den grunn.

Når det er sagt er det selvsagt ikke alle bussjåfører som føler seg fritatt for å følge normal høflighet og veitrafikklov.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...