Gå til innhold

Svineinfluensa - barn i risikogruppen


Gjest kajod@frisurf.no

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest dra til sverige

Det var reportasje på TV i går om at den eggefrie varianten ikke er å kjøpt inn til Norge, men i Sverige har de gjort det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Hei

Din nevø er i risikogruppen og ville uten tvil fått vaksine om det ikke var for eggallergien. Nå betyr ikke antall plusser på en test nødvendigvis at han har så sterk eggallergi at han ikke kan få vaksine. Men hvis han har reagert kraftig på en liten mengde egg i mat bør han ikke vaksineres med denne vaksinen. Da er det åpnet for at han kan holdes hjemme fra barnehage/skole og at foreldrene kan få mulighet til å ta seg av ham ved at en er hjemme fra arbeid. Influensavaksine uten egg finnes bl.a. i Tyskland og Norges Astma og Allergiforbund oppfordrer myndighetene til å skaffe denne vaksinen til barn med eggallergi i risikogruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Din nevø er i risikogruppen og ville uten tvil fått vaksine om det ikke var for eggallergien. Nå betyr ikke antall plusser på en test nødvendigvis at han har så sterk eggallergi at han ikke kan få vaksine. Men hvis han har reagert kraftig på en liten mengde egg i mat bør han ikke vaksineres med denne vaksinen. Da er det åpnet for at han kan holdes hjemme fra barnehage/skole og at foreldrene kan få mulighet til å ta seg av ham ved at en er hjemme fra arbeid. Influensavaksine uten egg finnes bl.a. i Tyskland og Norges Astma og Allergiforbund oppfordrer myndighetene til å skaffe denne vaksinen til barn med eggallergi i risikogruppen.

Hei

Dette var skuffende svar. Vi har kontaktet bekjent lege i Tyskland som kan bekrefte at vaksine i Tyskland inneholder eggstoffer.

Du skriver også at han "bør" ikke ta vaksinen. Dere må være mer spesifikke på dette. Med 6+ som jeg skrev så vil han i løpet av minutter få reaksjon som kan være dødelig, han har medisiner og spøyte tilgjengelig hele tiden.

Jeg har forståelse for at du ikke kan gi mer utfyllende informasjon, men min intensjon er at jeg vil legge press på legestanden og myndighetene at denne situasjonen ikke er godt nok risikovurdert. mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...