Gå til innhold

Matintoleranse


alfste

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med fordøyelsen i form av diare og luft. Jeg har tatt flere tester. Først tok jeg en vanlig allergitest hos fastlegen for de vanligste allergener, men den var negativ. Deretter oppsøkte jeg en ernæringsterapeut hvor jeg tok tester for intoleranse og avføringsprøve. Det ble da påvist IGG4-reaksjoner for en rekke matvarer. I tillegg viste avføringsprøven at jeg manglet alle de "snille" bakteriene i tarmen. Ellers var prøven ok. Jeg gikk så på diett kombinert med tilskudd av bakterier. Denne behandlingen har ikke fungert, det har derimot blitt værre. Behandlingen varte i ca 10 uker. Terapeuten mener jeg har såkalt "lekk tarm". Hva kan jeg gjøre videre, og finnes det noen mdisiner jeg kan ta ? mvh Alf (41)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Problemer med fordøyelsen kan ha sammenheng med reaksjon på visse matvarer, men det er relativt sjelden. I de aller aller fleste tilfeller er det tarmens måte å reagere på at noe kommer ned i magen uten at det betyr så mye akkurat hva som kommer ned. Plagene dine er helt typiske for det vi kaller irritabel tarm, en lidelse som er meget vanlig, heldigvis ufarlig, men svært plagsom. IgG4 testene for matvare sier ingenting om hvilke matvarer du reagerer på, men er et normalt svar fra kroppen på proteiner i vanlige matvarer. Det er dessverre alt for mange "terapeuter" som benytter seg av slik useriøs diagnostikk. At du skulle mangle alle de "snille" bakteriene er heldigvis lite sannsynlig, men du kan ha fått en forstyrrelse i den normale tarmfloraen i forbindelse med f.eks. en mage-tarminfeksjon. En slik infeksjon kan også føre til at tarmen i en periode blir "lekk". Mange preparater som hevder å inneholde de snille bakteriene er nok ikke alltid å stole på. Den beste måten for deg å komme videre på er å spise normalt, bruke syrnete melkeprodukter i stedet for søt melk (f.eks. yoghurt, kefir, cultura) og sørge for en fiberrik kost uten å overdrive innholdet av fiber. Hvis dette ikke hjelper og du synes plagene dine er så store at de virker inn på dagliglivet ditt, bør du be fastlegen om å få henvisning til en gastroenterolog, dvs en indremedisiner med mage-tarmsykdommer som spesialfelt.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...