Gå til innhold

Acnebehandling med Aberela


Gjest marv1

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har noen spørsmål rundt kremen Aberela, som jeg har blitt foreskrevet. (Plaget av mild acne i noen år, med en kraftig oppblomstring det siste året - spesielt på kinn,kjeve og rundt munnen. Nå 25år.) Har lest en god del rundt dette produktet og mulige bivirkninger. Jeg håper du kan svare på spørsmålene mine ut i fra _Dine Erfaringer_ når det gjelder bruken av denne kremen. 1) Jeg skjønner at man får tynnere hud under behandlingen. Er dette bare forbigående, eller kan det bli en permanent effekt også etter endt bruk? 2) Kan man bli blekere i huden / få blekere farge av behandlingen? 3) Jeg blir forholdsvis lett brun, uten rødhet. Kan det bli vanskeligere å oppnå farge, til dels på grunn av mindre pigmentering i huden etter behandlingen? 4) Arr. Virker Aberela også på arr, i den form av at den gjevner ut huden der det er små "groper"? 5) Hørt mye forskjellig ang. langtidsvirkning av A-vitamin kremer. Tror du / har du opplevd at en behandlingstid på 3-6 månd. uten vedlikehold i ettertid kan være tilstrekkelig for å bli kvitt acne-problemet? Hjertelig takk for svar og håper du kan svare på alle punktene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

A-vitamin syre har en regulerende og normaliserende effekt på deling og differensiering av overhudscellene og talgkjertlene som motvirker tilstopning og opphopning samt også en positiv innvirkning på bindevevscellene som kan reparere skadet bindevev(kollagen og elastin) og totalt sett en effekt som også kan både motvirke og redusere rynker samt bedre overhuden inkl hornlaget og dessuten redusere ujevne pigmenteringer. Det høres nesten ut til å være et vidunderpreparat og det er ikke uten grunn at a-vitamin og a-vitaminsyre finnes i svært mange preparater som skal hjelpe på acne og aldersforandringer i huden. Når man benytter disse preparatene, kan man få en forbigående irritasjon, avskalling og rødhet i huden. Dette er ikke nødvendig for å få effekt, men heller ikke farlig, dog kan det være sjenerende. Svaret på spørsmålene dine er: 1) at der huden er for tykk kan den bli tynnere og der den er for tynn kan den bli tykkere, og der det er dårlig fungerende talgkjertler skal disse bli bedre, men totalt sett skal huden få både bedre funksjon og struktur, altså normaliseres både i talgkjertler, solskader og pigmenteringer ved bruk av A-vitamin syre. Effekten kan vedvare utover behandlingsperioden. Det er vanlig med rødhet , fin flassing og irritasjon under behandlingen, men i så fall kan du regulere antall påsmøringer til 1 g dgl eller f eks hver annen og litt fuktighetskrem i tillegg . 2) A-vitaminsyre gir ikke blekere hud eller mindre av ditt normale pigment, men kan hjelpe der det er ujevne pigmenteringer som resultat av p piller og sol eller soling alene("leverflekker") , de siste har du neppe så mange av ennå 3) Du vil kunne oppnå farge i huden ved soling på samme måte som tidligere etter behandlingen (se f ø pkt 2) 4) Dette med arr er nok litt usikkert, men pga både påvirkning av bindevev, vekst og differensiering av overhuden, kan det kanskje skje litt 5) Effekten oppnås først og fremst mens man holder på og en stund etterpå. Dersom du har et betydelig acneproblem, er det risiko for at dette ikke kan løses eller holdes varig borte med Aberela alene.

Slik du beskriver det, har du en oppblomstring av acne i voksen alder, noe som er litt bekymringsfullt, sett på bakgrunn av at det vanligvis er den forbigående hormonøkningen i tenårene/ puberteten som gir kviser hos de fleste og at dette har en tendens til å gå over. Når det ikke gir seg, eller kommer tilbake som hos deg, er dette sannsynligvis uttrykk for en ugunstig "hormonprofil" eller en økt følsomhet i dine talgkjertler for de hormonene som foreligger. Dette siste er nok det som er mest vanlig, skyldes en form for arvelighet og det er gjerne flere i familien som har hatt tilsvarende problem. Hvis kviseproblemet har vært tiltakende etter 25 års alder, påvirker dagliglivet ditt og gir arr og groper i huden, bør du ikke gå for lenge med krembehandling alene, spesielt dersom det ikke holder kvisene borte. Da kan forskjellige typer tabletter være aktuelt, noe som er beskrevet under tidligere spørsmål og som du evt må snakke mer med legen eller hudlegen om. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...