Gå til innhold

Virus


kaaere

Anbefalte innlegg

Et par dager etter hjemkomst fra Kreta (2.10.) fikk jeg rennende nese og øyne som vedvarte 2-3- dager. Ble etter hvert varm og noen dager med litt feber. Fastlegen konstaterte at det ikke kunne behandles med antibiotika og at det trolig skyldes virus. Nå i 5. uke etter hjemkomst, har jeg fortsatt stigende temp om ettermiddagen opp til 38,0 gr og føler meg slapp. Sp. -Er det normalt at en virusinfeksjon varer så lenge? -Finnes det en behandlingsform? -Har jeg i denne tilstanden nedsatt immunforsvar overfor andre sykdommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg er enig at symptomene, slik du beskriver dem, er helt forenlig med luftveisinfeksjon med virus og at slike ikke kan og bør behandles med antibiotika. Enig også at vanligvis går slike infeksjoner over i løpet av noen få dager, eventuelt en uke eller to. At du har fortsatt symptomer etter 5 uker kan tyde på at du har fått noe annet i tillegg. Det er ikke helt uvanlg at banale virusinfeksjoner etterfølges av en superinfeksjon med bakterier. Virus svekker det lokale infeksjonsforsvaret og gjør det lettere for bakterier å forårsake en kompliserende sekundær infeksjo n. Jeg synes at det kan være grunn til å ta en prøve til bakteriologisk undersøkelse, for å se om ikke det er noen bakterier som ka og bør behandles med antibiotika. Det kan også hende at du har fått en ny virusinfeksjon - det er ganske mange forskjellige virus som kan forårsake inferksjoner i luftveiene og du får ikke immunbeskyttelse mot nr to etter gjennomgått infeksjon med den ene. Altså: få en ny vurdering, helst med bakteriologisk undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...