Gå til innhold

Soleksem?


Gjest Chicken 72

Anbefalte innlegg

Gjest Chicken 72

Jeg har noe jeg tror er soleksem. Har hatt soleksem i flere år på armene, men det har gått over etter noen dager i solen. Fikk i fjor på leggene også, men dette gikk også bort etter noen dager i solen. I sommer var jeg i syden, men var veldig flink med å smøre meg og ble heller ikke solbrent, men så begynte jeg å få skikkelig (noe jeg troddde var) soleksem på lår, hofter, rumpe, skuldre, legger og skuldre. Utslettet klør og svir. Nå er det 6 uker siden vi kom hjem og enda har jeg eksem. Den kommer ofte på kvelden (eller da blir jeg oppmerksom på den). På hofte og rumpe får jeg små nupper som kommer ettersom jeg klør og sprer seg utover. Når jeg holder opp å klø så er det borte etter en stund. Noen ganger blir det nesten som små "vannblemmer". I dag fikk jeg i tillegg noen "vabler" på magen. De ser ut som STORE myggstikk - når myggstikkene er hvite or huden rundt er rødt. Det kan virke som jeg reagerer på varme, men er litt usikker på det. Det som er sikkert er at det kommer ikke om jeg klarer la vær å klø, men det er ikke så lett. Forøvrig har jeg ingen allergier, astma, eller går på noen medisiner. Er ellers frisk or rask. Er det sol eksem? Hva kan jeg gjøre? Jeg har bilder som jeg kunne sende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det du beskriver er en form for utslett som kalles elveblest. Typisk for dette er at det er flyktig med stikkliknende hevelser i huden som kan vare minutter til timer og flytter seg rund. Når det forsvinner igjen , etterlater det ikke spor annet enn det som er forårsaket av evt kløe eller kloring mens det stod på. Selve utslettet forårsakes av frigjøring av histamin og andre signalstoffer i huden. Mye av dette kommer fra noen spesielle celler som kalles mastceller. Mastcellene frigjør som regel disse stoffene som ledd i en allergisk reaksjon på proteiner fra mat eller annet. Imidlertid kan det oppstå en form for ømfindtlighet som gjør at denne prosessen foregår støtt og stadig uten spesiell foranledning slik det ser ut hos deg. Da kalles det gjerne "kronisk elveblest" dersom det varer mer enn 3 mnd. Men også dette har en tendens til å gå over. Hos noen er det slik at kløe eller riping på huden kan gi reaksjonen, da kalles det "dermografisme", dette kan også være noe som går over. En annen og beslektet variant er fysikalsk elveblest som utløses av temperaturforskjeller, dusjng, kalde ting på huden eller liknende. Du har muligens en kombinasjon av disse formene . Dette er altså ikke soleksem, og det er ikke mulig å si eller finne ut hvorfor du har det/ har fått det. Allergitester hjelper ikke. Vi vet heller ikke når det går over, bare at de fleste som har det over 3 mnd, er bra innen et år. Det er riktig at denne typen plager er hyppigst hos personer eller i familier med barneeksem, allergi og/eller astma men kan også forekomme hos andre. Da er det muligens et mildere forløp. Det eneste du kan gjøre, er å forsøke å unngå det som utløser eller forverrer utslettet , dessuten forsøke antihistaminer som f eks certrizin og hvis det hjelper ta 1-2 dgl så lenge det er behov. Mvh fra Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...