Gå til innhold

Rosacea (acne rosacea)


Gjest lkdsj

Anbefalte innlegg

Jeg har rosacea og da alle subtypene av rosacea. Har hatt det i 4 år men fikk først diagnosen og dertil behandling med tetracycliner og div kremer for et år siden. Det som bekymrer meg mest nå er hudfortykkelser på nesen. Til tross for at jeg har brukt tetracycliner i 3 mnd nå og skal fortsette med det i flere mnd til, så utvikler jeg kroniske hudfortykkelser på nesevingene, og det i et hurtig tempo. Først var bare den ene siden rammet, men nå er det nesten like ille på den andre siden (og det med den andre siden har utviklet seg kun under den tetracyclinkuren jeg går på nå). Det virker som om talgkjertlene (?) blir kronisk fortykket med tykk rødflekket hud, og dette sprer seg opp mot nesetuppen hvor huden fortsatt er normal. Nesevingenes form forandrer seg. Det kan sies at hele huden på nesevingene blir fortykket og ikke bare enkeltstående talgkjertler. Jeg er 29 år og ser med skrekk og gru på hvordan dette vil utvikle seg. Hvordan vil jeg se ut når jeg er 60? Stor klumpete rød nese? Det at hudforandringene er kroniske og skjer hurtig gir meg helt angst. Er det noen måte jeg kan holde det i sjakk på? Er det noen form for lokal behandling som hjelper mot fortykkelse av nesen? Vil det hjelpe å bruke f.eks rozex? Kan det hjelpe å bruke dalacin? Tviler sterkt på at skinoren har noen effekt på akkurat dette problemet. Jeg må vite om noen av disse lokale behandlingsmetodene (også sammen med tetracycliner) kan ha noen effekt på akkurat dette problemet med hudfortykkelse. Vil tro at det må være noen form for antibiotika som må smøres på. Går jeg uten tetracycliner blir den ene nesevingen periodevis helt rød og betent, og da hele nesevingen. Hva anbefaler du for å holde en slik tilstand med fortykkelse av nesen i sjakk? Jeg vurderer sterkt å spørre om å begynne på roaccutan. Vil det hjelpe mot hudfortykkelse (viktig spm)? Tviler litt på at jeg får det. Hva med laserbehandling. Hvilken form for laserbehandling bør en ta og har det noe å si hvor en får gjort det? Bør en helst ta laserbehandling tidlig i et sykdomsforløp som nå eller kan jeg vente? Hva er best av roaccutan og laserbehandling? Hvis bruk av rozex kan holde i sjakk utviklingen av kroniske fortykkelser av talgkjertlene/hudfortykkelser, hadde det vært bra. Leser at Rozex også kan forverre Rosacea. Bør en vise forsiktighet? Kan en bruke det i lengre tid enn de anbefalte 3-4 mnd? Hva med lysbehandling? Kvinne 29 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Ut fra din melding forstår jeg at du lurer på hva slags behandling som er best for å holde rosaceaen i sjakk og dessuten unngå varige talgkjertelforandringer på nesen som kan føre til klumpdannelse og forstørrelse (rhinophym). For det første vil jeg si at en betydelig neseforstørrelse først og fremst forekommer hos menn som har hatt rosacea i mange år og gjerne uten effektiv behandling. Ved aktiv rosacea med betennelser og "kviser" vil det nok være best for de fleste å benytte tetracyclinbehandling i kortere eller lengre tid og gjenoppta det dersom betennelsen kommer tilbake. Dette er det viktigste man kan gjøre for å unngå varige hudforandringer på nesen og ellers. Lokalbehandling er først og fremst et supplement, men kan også gjøres også alene når tbl ikke benyttes. Det som benyttes mest er azelainsyre(Finacea eller Skinoren) og metronidazol(Rozex) ,begge har dokumentert effekt og kan evt brukes en morgen og en annen kveld. I tillegg forsøker vi gjerne karlaserbehandling som kan fjerne blodkar og dempe rødheten, men kanskje også redusere hele rosaceaaktiviteten. I noen tilfeller og spesielt dersom man antar at det foreligger en overgangsform mellom acne og rosacea eller om tetracyclin har svært liten effekt, forsøkes isotretinoin(tidl Roaccutane). Dette kan ha en gunstig virkning på talgkjertelbetennelse- og forstørrelse og resultatet kan være langvarig også etter at behandlingen er over. Når rosaceaen er stabilisert, kan man i noen tilfeller vurdere en annen form for laserbehandling for å redusere fortykkelse/ forstørrelse av nesen. Dette gjøres med CO2 laser evt en Fraxel variant og er noe mer omfattende med sårdannelse etterpå. Dette utføres på enkelte hudavdeling og privatklinikker, men vil uansett være å se på som en medisinsk behandling slik at du kan få sykemelding under rekonvalesensen selv om ikke selve behandlingsutgiftene skulle dekkes. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...