Gå til innhold

Til dere med tilbakevendende depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest sitronkaramell
Skrevet

Jeg har dette og har noen spørsmål til dere andre som har det

1) Prøver å motvirke at en ny depresjon kommer?

2) Er det noen spesiell årsak som gjør at depresjonen kommer eller "bare kommer den"?

3)Hvilken behandling og oppfølging får dere? Medisiner? Samtaleterapi?

4)Hvordan lever dere med diagnosen?

5) Andre tips?

Fortsetter under...

Gjest sitronkaramell
Skrevet

og har dere noen tilleggsdiagnoser?

Jeg har GAD og periodevis panikkangst i tillegg

Gjest bølger
Skrevet

Gå tur. Prøver å finne på ting som gjør meg godt. Hobbyer. Prøver

å finne glede i husarbeid. Etter at jeg har fått gjort en del

belønner jeg meg selv med en kopp

kaffe i godstolen, og kanskje noe som interesserer meg på tv.

Og så er jeg så heldig at jeg får ha en jobb å gå til. Men ellers

får jeg det nok ikke alltid til å fungere.

2) Er det noen spesiell årsak som gjør at depresjonen kommer eller "bare kommer den"?

Noen ganger har det ytre årsaker, og andre ganger forstår jeg ikke

hvorfor jeg blir deprimert. Noe spesiell årsak er det ikke, men jeg

skal ikke ha så mye før jeg reagerer.

Både medisiner og samtaleterapi.

Når jeg har bedre perioder, prøver jeg å ta en dag om gangen, og glede

meg over hver dag jeg får ha det godt. Når jeg har dårligere perioder, blir

det straks vanskeligere å leve med det. Da ser jeg svart på alt, og

har vanskelig for å se noen lysning.

5) Andre tips?

Ta i mot den hjelpen du kan få.

Jeg har selv i tillegg unnvikende pf. og sannsynligvis BP

Gjest sitronkaramell
Skrevet

Gå tur. Prøver å finne på ting som gjør meg godt. Hobbyer. Prøver

å finne glede i husarbeid. Etter at jeg har fått gjort en del

belønner jeg meg selv med en kopp

kaffe i godstolen, og kanskje noe som interesserer meg på tv.

Og så er jeg så heldig at jeg får ha en jobb å gå til. Men ellers

får jeg det nok ikke alltid til å fungere.

Noen ganger har det ytre årsaker, og andre ganger forstår jeg ikke

hvorfor jeg blir deprimert. Noe spesiell årsak er det ikke, men jeg

skal ikke ha så mye før jeg reagerer.

Både medisiner og samtaleterapi.

Når jeg har bedre perioder, prøver jeg å ta en dag om gangen, og glede

meg over hver dag jeg får ha det godt. Når jeg har dårligere perioder, blir

det straks vanskeligere å leve med det. Da ser jeg svart på alt, og

har vanskelig for å se noen lysning.

5) Andre tips?

Ta i mot den hjelpen du kan få.

Jeg har selv i tillegg unnvikende pf. og sannsynligvis BP

Tusen takk for svar.

Hvilke medisiner får du? Hva slags samtaleterapi og hvor ofte?

Gjest surikatt
Skrevet

og har dere noen tilleggsdiagnoser?

Jeg har GAD og periodevis panikkangst i tillegg

Jeg har tilbakevendende depresjon og spiseforstyrrelse. Det siste ser det nå ut for at jeg endelig har klart å bli kvitt. HURRA.

Jeg har det stort sett på samme måte som Bølger. Prøver å leve så regelmessig som mulig, fast døgn rytme, spise sundt, trene og være veldig forsiktig med alkohol

Behandlingen min varierer alt etter som hvordan jeg er i form; innleggelse, ECT, bruker Cymbalta og Trilafon. I tillegg går jeg til samtaler hos psykiater noen ganger hver uke andre perioder en gang i måneden eller skjeldnere.

Skrevet

Jeg har ikke så mange svar til deg.

Etter beste evne prøver jeg å motvirke at depresjonen kommer. Jeg prøver å holde fast ved rutiner selv om jeg er deprimert, ikke tillate meg selv å si "i dag orker jeg ikke stå opp". Det er knalltøft, men det blir bare verre hvis jeg isolerer meg. Jeg prøver å spise regelmessig, både fordi jeg trenger mat (og mister matlysten, så det er ikke bare å vente på å bli sulten), og fordi det er med på å opprettholde en "normal" dagsrytme. Jeg trener, er mye mer påpasselig med det når jeg merker depresjonen kommer enn ellers. Det er vanskelig, men jeg vet av erfaring at det hjelper. Jeg prøver å passe på hvem jeg omgås, prøver å unngå de som tapper meg for energi og oppsøker de som gir meg et løft. Jobber veldig med å fokusere på det som er positivt, selv om det bare er veldig små ting. Prøver å gjøre ting jeg vet jeg pleier å like. Ber om hjelp til husarbeid når det er et ork, blir jo bare mer deprimert av at oppvasken vokser meg over hodet. (Ikke sånn at noen gjør det for meg, men at jeg gjør det sammen med noen.) Jeg prøver å godta at "sånn er jeg", gjøre det jeg klarer og verdsette det, i stedet for å kjefte på meg selv i det uendelige for alt jeg ikke klarer. Selv om jeg prøver å holde fast ved de daglige rutinene hender det at det blir for mye, da prøver jeg å kutte ned, så det blir mindre hver dag.

Jeg får medisiner, ad og ss, og går til samtaler. Når ting blir for vanskelig kan jeg få en kortvarig innleggelse for å snu/bremse utviklingen. Ved behov får jeg også ap.

Jeg vet ikke hva som utløser depresjonene. Tror det er litt sammensatt, de kommer gjerne et par ganger i året. Virker som de kommer uansett hva jeg gjør, men tror og håper jeg har mulighet til å påvirke det litt. Det virker som jeg er ekstra utsatt i perioder med mye stress/belastninger, samtidig som jeg tåler det dårlig, så julen/juleforberedelsene har lett for å utløse depresjon. Kan ikke huske å ha sluppet unna depresjon ved juletider noen gang, faktisk.

Annonse

Gjest bølger
Skrevet

Tusen takk for svar.

Hvilke medisiner får du? Hva slags samtaleterapi og hvor ofte?

Jeg bruker lamictal, fluanxol og wellbutrin. Lamictalen begynte jeg

på når jeg var veldig ustabil. Følte meg hele tiden i en

berg og dalbane. Wellbutrinen har jeg vel brukt i

et par mnd. så nå føler jeg meg ganske bra. Jeg tar en dag om

gangen og håper det vil holde, denne gang.

Ellers har jeg hatt kognitiv terapi og støttesamtaler. Jeg gikk et par ganger

i mnd. til å begynne med, og nå har jeg støttesamtaler ca. hver 3.mnd med

mulighet til å ta kontakt hvis jeg blir dårligere. Denne kontakten er med

på å gi meg trygghet.

Skrevet

Jeg plages av stadig tilbakevennende depresjoner, det er ikke så mye jeg kan gjøre forå forhindre det.Depresjonen kan enten komme som kastet på meg eller mer snikende.

Jeg står opp til fast tid hver dag, sørger for at junior spiser frokost og kommer seg på skolen, prøver å holde fast på daglige rutiner som å rydde, vaske klær og lage mat.

Det jeg er mindre flink til i disse periodene er å komme meg ut i frisk luft eller på trenigssentret, det er et ork.

Eneste tilbud om behandling jeg har fått er ad, men jeg har fått så mange bivirkninger at det er siste utvei. Har fått avslag på DPS og kommunal psykolog, jeg er ikke syk nok. Har søkt om plass på rehabilteringssenter pga fysisk sykdom i tillegg til psyken men har fått avslag der også.

Nå er jeg ganske sliten og lei, men jeg må bare stå det av, det kommer bedre perioder igjen.

Gjest sitronkaramell
Skrevet

Jeg plages av stadig tilbakevennende depresjoner, det er ikke så mye jeg kan gjøre forå forhindre det.Depresjonen kan enten komme som kastet på meg eller mer snikende.

Jeg står opp til fast tid hver dag, sørger for at junior spiser frokost og kommer seg på skolen, prøver å holde fast på daglige rutiner som å rydde, vaske klær og lage mat.

Det jeg er mindre flink til i disse periodene er å komme meg ut i frisk luft eller på trenigssentret, det er et ork.

Eneste tilbud om behandling jeg har fått er ad, men jeg har fått så mange bivirkninger at det er siste utvei. Har fått avslag på DPS og kommunal psykolog, jeg er ikke syk nok. Har søkt om plass på rehabilteringssenter pga fysisk sykdom i tillegg til psyken men har fått avslag der også.

Nå er jeg ganske sliten og lei, men jeg må bare stå det av, det kommer bedre perioder igjen.

Din situasjone hørters veldig lik ut som min

Har du hatt selvmordstanker

Skrevet

Din situasjone hørters veldig lik ut som min

Har du hatt selvmordstanker

Nei, jeg har aldri tenkt i den retningen. Jeg har opplevd at en nær bekjent tok selvmord og sett hva dette har forårsaket hos de nærmeste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...