Gå til innhold

Hvordan bli kvitt skabb


Gjest HYsterisk skabbsmittet!!

Anbefalte innlegg

Gjest HYsterisk skabbsmittet!!

Hei! Jeg tror jeg har fått skabb. Har ikke fått påvist hos lege, men etter å ha lest en del om det på internett er jeg rimelig sikker. Tenkte å ta en kur for sikkerhets skyld. I den forbindelse har jeg en del spørsmål. Jeg har gått med dette ganske lenge, kanskje to mnd. eller mer. Når jeg skal vaske klær osv. lurer jeg på om det holder å vaske klær jeg har brukt den siste uken før kuren på 60 grader, eller om jeg må ta ALLE klær i skapet som jeg er usikker på om jeg har vasket på 60 grader som jeg har brukt de to siste mnd.? I tillegg flyttet jeg på søndag. Da pakket jeg endel uvaskede klær i en koffert som jeg har tenkt å bruke når jeg skal ut og reise i morgen. Kom til å tenke på at det kanskje kan ligge noe skabb igjen i denne kofferten, i og med at det ikke har gått tre dager siden jeg brukte den sist? Tenkte å bruke hansker når jeg pakker i kveld (skal ta kuren i kveld før jeg reiser i morgen tidlig..). Men kanksje jeg brude pakke klærene i poser også? I tillegg har kløen spredd seg til hodebunn og ansikt. Har skjønt at denne Fix kremen ikke kan brukes her, så lurer på om du har noen andre forslag? MvH HYsterisk skabbsmittet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Skabb er en ganske vanlig ting å få spesielt blant unge, kan overføres via håndklær, sengetøy og direkte fysisk kontakt, men regnes ikke som "kjønnsykdom". Imidlertid kan det være svært ubehagelig og typisk er en gradvis tiltakende kløe som blir generell og som spesielt er uttalt når man kommer under dynen om kvelden. Det kan også oppstå noen små vannblemmer på fingrene og ved håndleddene. Skabben har kjønnet formering og overlever ikke mer enn 1(-2) døgn når den ikke er i nærheten av kroppsvarme. Du trenger derfor ikke ta alle klærne i skapet til vask eller rens, eller putte alt i dypfryseren. Fordi skabben heller ikke beveger seg over kragenivå bortsett fra hos små barn, er det heller ikke vanlig å behandle disse kroppsdelene. Vanlig oppskrift er: Smør inn hele kroppen bortsett fra ansikt og hals jevnt og grundig og vær spesielt nøye på hender, føtter, under armene, i lyskene og på kjønnsdelene med Nix. Legg deg i samme sengetøy som tidligere. Neste morgen(etter ca 12 timer) , dusj, ta rent rent håndkle, rent sengetøy, rene klær og ytterklær du ikke har brukt på en stund , det andre kan du henge til side evt lufte godt og la være å bruke i 2-3 dager. Det ligger garantert ikke skabb i kofferten. Du trenger heller ikke benytte poser og hansker. Og du har ikke skabb i ansikt og hodebunn. Vanligvis lønner det seg å få diagnosen hos en hudlege som kan påvise midd og se den i mikroskopet. Så omfattende behandling og opplegg uten sikker diagnose er litt problematisk . I tillegg kommer at behandlingen i seg selv kan gi hudirritasjon og kløe som kan mistolkes som vedvarende infeksjon. Etter en behandling skal man derfor vente med ytterligere påsmøring av Nix og da er det viktig å vite at det kan være vedvarende, men dog avtakende kløe i noen uker etterpå. Evt bør andre man har eller har hatt kroppskontakt med i aktuelle tidsrom eller i samme husstand informeres og evt og ta samme behandling samtidig selvom de ikke har symptomer. Da blir det å kombinere kunnskap, sunt vett og fornuft og for all del "don't panic". Med hilsen fra Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...