Gå til innhold

Lungekreft


Gjest engstelig2

Anbefalte innlegg

Gjest engstelig2

Jeg har astma og har den siste tiden vært plaget av dårlig lungekapasitet som kommer og går uten at jeg kan se noemønster. Går daglig på på oxis og pulmicort. Noen ganger hjelper det å ta oxis og noen ganger ikke. Har vært hos legen og tatt vanlige blodprøver for helsesjekk som er helt normale. Men har plutselig fått angst for at jeg har lungekreft.Har fått henvisning til lungespesialist, men det er så lang ventetid. Kan man ha dette og allikevel ha helt vanlige blodprøver? Hvor vanlig er det for en kvinne på 35 år å få lungekreft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

For å ta det siste først. 35 år og lungekreft er sjeldent.

Når Pulmicort som basisbehandlig og med Oxis som tillegg ikke er nok til å kontrollere astmaen din, så er det rimelig at du blir undersøkt hos lungelege. Det er viktig med ny utredning og evt. endring av medisinene dine, både når det gjelder dose og evt. andre medikamenter.

Det er en rekke ting som kan være årsak til at astmaen er i en dårlig fase. Det kan være en luftveisinfeksjon som trekker i langdrag og det kan være luftmiljøet hjemme eller på arbeide .Ofte er det ikke umiddelbart så lett å se sammenhenger alene, men sammen med legen blir det ofte lettere.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...