Gå til innhold

Celleprøve

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

38

• Mary Poppins

14

• morsan

6

• Dorthe

4

Hvis jeg ikke var gravid akkurat nå, så hadde jeg sagt at vi to får "gjøre det sammen". Men jeg må til pers like etter at ungen er ute og som deg har jeg utsatt det i det uendelige. Jeg er til og med ett år eldre enn deg...

Jeg håper nesten denne graviditeten varer evig ;)

Tips: Du kan ta et par-tre ibux før du skal ta prøven. Om det ikke hjelper fysisk, så hjelper det nok psykisk ;)

Så de tok ingen celleprøver av deg ved forrige graviditet heller? Trodde det var vanlig jeg.

Hvis jeg ikke var gravid akkurat nå, så hadde jeg sagt at vi to får "gjøre det sammen". Men jeg må til pers like etter at ungen er ute og som deg har jeg utsatt det i det uendelige. Jeg er til og med ett år eldre enn deg...

Jeg håper nesten denne graviditeten varer evig ;)

Tips: Du kan ta et par-tre ibux før du skal ta prøven. Om det ikke hjelper fysisk, så hjelper det nok psykisk ;)

Takk for tips om Ibux. Det skal jeg ta :o)

Jeg har aldri blødd etterpå, og det er kjapt og så å si helt smertefritt. Ikke noe å grue seg til. Helt sant! :)

Takk :o) Kjenner jeg gruer meg litt mindre for selve undersøkelsen. Har ikke tatt vanlig GU siden jeg var 18, så føles litt ubekvemt å kle av seg også. Hehe.

Så de tok ingen celleprøver av deg ved forrige graviditet heller? Trodde det var vanlig jeg.

Her i England venter de i hvert fall til etter graviditeten. Og siden jeg motsetter meg gynekologiske undersøkelser så langt det lar seg gjøre, så er det ingen som har mast om det før nå ;)

Her i England venter de i hvert fall til etter graviditeten. Og siden jeg motsetter meg gynekologiske undersøkelser så langt det lar seg gjøre, så er det ingen som har mast om det før nå ;)

Men da slipper du unna noen måneder til da :o)

Annonse

ikke direkte smertefullt, men gu undersøkelser er jo aldri direkte behagelige! Jeg blødde en god etterpå.

Jeg er derimot veldig glad jeg kom meg av gårde tilslutt (4 år senere etter første innkallelse) Hadde store celleforandringer og måtte fjerne litt av livmorhals tappen.

Grøsser med tanke på hva som kunne ha skjedd om jeg drøyde det noen år til.

Gjest helt uproblematisk

Ikke noe problem for meg. Men jeg har lært meg å ta på en lang genser eller lang skjorte slik at jeg ikke føler meg så inderlig bar og blottet der jeg ligger og spriker. Vondt gjør det ikke, det føles som om noen klyper deg litt forsiktig i full fart.

Jeg går til mannlig lege og under prøven så kommer alltid legesekretæren inn for å være tilstede og støtte og som kvinnelig bistand. Ellers så er det også lov å ha med ei venninne eller mor hvis du er veldig ung.

Gjest gruer meg aldri

Jeg skal også inn nå. Har kke tatt prøve siden jeg fikk sistemann, og det er over 10 år siden. Og siden min mor har fått påvist eggstokkreft skal jeg både ta livmorhalskreftprøve, og ultralyd.

Ta vare på deg selv jente og gå regelmessig.

Det er vel sjelden det feiler oss noe, og hvis så er det gjerne lette celleforandringer som ikke er særlig farlige.

Men vi vet jo aldri, og skulle det være noe så er det jo så flott å få tatt det så tidlig som mulig.

Vi jentene i familien har gått årlig som sakt, pga stor kreftfare. Og tenk, bare fra det ene året til det andre så hadde jeg altså grove celleforandringer. Vi har celleforandringer, grove celleforandringer, kreft. Så såpass nære var det altså. Tenk om jeg hadde gått et par år til.

Jeg er så vant til underlivsundersøkelser nå at det bryr meg like lite som om legen skal se meg i øret. Mannlig eller kvinnelig gynokolog, alt er det samme for meg. Sånn sett er det jo helt greit da.

Jeg har heller aldri hatt problem med prøvetakingen heller jeg da. Lite myggstikk og aldri en dråpe blod eller noe særlig murring etterpå.

Skulle ønske kvinner var flinkere til å passe på seg selv på den måten.

Lykke til du da :)

ikke direkte smertefullt, men gu undersøkelser er jo aldri direkte behagelige! Jeg blødde en god etterpå.

Jeg er derimot veldig glad jeg kom meg av gårde tilslutt (4 år senere etter første innkallelse) Hadde store celleforandringer og måtte fjerne litt av livmorhals tappen.

Grøsser med tanke på hva som kunne ha skjedd om jeg drøyde det noen år til.

Uff da. Godt du fikk det sjekket.

Gjest gruer meg aldri

Takk for beroligende svar :o) Skal prøve å ikke grue meg. Jeg vet jo at det er betryggende å ha gjort, men jeg gruer meg litt for resultatet også da. Selv om jeg vet at det sjeldent er noe alvorlig selv om de kan oppdage forandringer.

Klart du gruer deg litt, det er ikke mer enn vanlig det da.

Som regel så kommer vi ut av en slik undersøkelse uten problem, både under prøvetaking og med svaret etterpå.

Jeg har som sakt kun kjent et lite myggstikk og så vidt det er litt svak mensmurring i en liten stund etterpå. Aldri en dråpe blod.

Min søster derimot synes det har gjort litt vondt, men det skal sies at hun er veldig, veldig pysete på smerter. Hun tåler ingen ting og innrømmer det glatt selv også. Hun har hatt litt problem med blødninger etterpå hun da, som en mensblødning. Så hun har sikkert litt tynnere slimhinner eller noe. Men det er ikke farlig da.

Svarene de aller fleste av oss får, heldigvis, er gode. I aller skumleste fall så får vi beskjed om at det er noe celleforandring. Men da må du tenke på at det også faktisk er ganske vanlig. Og da tar de bare å svir bort litt av det infiserte området og det er det. For alltid for de fleste.

Uansett er det viktig å passe godt på seg selv og være flink og ta prøvene jevnlig. Hvis det formodligen skulle være noe så er det jo flott å oppdage det tidligst mulig.

Du får fortelle hvordan det gikk med deg da, jeg er helt sikker på at du kommer til å klare deg veldig bra :)

Lykke til :)

Annonse

Klart du gruer deg litt, det er ikke mer enn vanlig det da.

Som regel så kommer vi ut av en slik undersøkelse uten problem, både under prøvetaking og med svaret etterpå.

Jeg har som sakt kun kjent et lite myggstikk og så vidt det er litt svak mensmurring i en liten stund etterpå. Aldri en dråpe blod.

Min søster derimot synes det har gjort litt vondt, men det skal sies at hun er veldig, veldig pysete på smerter. Hun tåler ingen ting og innrømmer det glatt selv også. Hun har hatt litt problem med blødninger etterpå hun da, som en mensblødning. Så hun har sikkert litt tynnere slimhinner eller noe. Men det er ikke farlig da.

Svarene de aller fleste av oss får, heldigvis, er gode. I aller skumleste fall så får vi beskjed om at det er noe celleforandring. Men da må du tenke på at det også faktisk er ganske vanlig. Og da tar de bare å svir bort litt av det infiserte området og det er det. For alltid for de fleste.

Uansett er det viktig å passe godt på seg selv og være flink og ta prøvene jevnlig. Hvis det formodligen skulle være noe så er det jo flott å oppdage det tidligst mulig.

Du får fortelle hvordan det gikk med deg da, jeg er helt sikker på at du kommer til å klare deg veldig bra :)

Lykke til :)

Tusen takk for langt svar :o)Det ser jo ut som det går veldig bra for de fleste her, så da skal vel jeg klare det også. Skjønner jo at det er viktig å få sjekket regelmessig, så det er vel bare å hoppe i det.

Skal ta prøvene hos mannlig fastlege, men tror det går greit. Har hørt så mye om hardhendte kvinnelige gynekologer. Hehe

Skal skrive inn når undersøkelsen er overstått :o)

Jeg synes ikke det finnes vondt i det hele tatt. Det er naturligvis ikke kult å ligge der "brettet ut", men smertefullt synes jeg virkelig ikke det er.

Og dessuten er det over på 2 min.

Bra det går fort. Vil helst ha buksa på så fort som mulig. Haha

Bare et tips; jeg pleier alltid å ha på en kjole når jeg skal ta gu. På den måten legger jeg ikke merke til at jeg er naken der nede når jeg ligger i stolen :)

Jeg syns det virker litt teit å komme med kjole i kulda. Hehe. Men jeg skal huske å ta på en lang topp :o) Takk for tips!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...