Gå til innhold

Hjulbent og vonde ben.


Gwendolyn1365381272

Anbefalte innlegg

Gwendolyn1365381272

Jeg er en kvinne på 37 år som er hjulbent. Dette har jeg vært siden tenårene. Jeg har ikke plagdes så veldig med det tidligere men det har alltid vært en liten belastning. De siste årene er denne hjulbentheten blitt litt verre. Jeg har også begynt å plages en del med knærne. Smerter og verk i beina etter jeg har vært på fjellet eller når jeg er i mye bevegelse. Ofte kjennes beina slitne..som etter en lang marsj.. selv om jeg har vært i ro.. Jeg har vært til lege med dette og fått betennelsesdempende medisin de gangene det har vært ille. Jeg har vært i røntgen for et kne en gang jeg plagdes veldig.. de fant ikke noe annet enn noe brusk?? Jeg har også veldig ofte verk i beina og en smert nede på leggen, foran på utsiden. Denne kommer og går. Jeg kjenner stikking i knær og verk i beina stort sett hver dag.. om jeg er aktiv eller ikke. Nå de siste to årene er dette blitt verre å takle for meg. Jeg tenker på det hver dag og har store problemer med å godta at jeg ser slik ut. Det er ikke pent å være hjulbent. Den ene foten min er også verre enn den andre. Jeg kler ikke korte kjoler, støvletter eller trange bukser. Nå kjenner jeg at jeg har fått nok av dette. Jeg ønsker ikke å se slik ut lenger…og jeg er redd for at denne hjulbentheten bare blir verre med årene.. det virker slik. Er det mulig å korrigere feilstillinga i bena mine med operasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg

Det er mulig å korrigere "hjulbeinthet", men det dreier seg om betydelige inngrep (valgiserende osteotomi). Slike inngrep gjøres ved enkelte ortopediske spesialavdelinger. Hvis tilstanden er uttalt nok, kan den være årsak til smerter, og en slik operasjon kan da være indisert for å forebygge utvikling av kroniske plager. Du bør begynne med å få fastlegen til å henvise deg til en ortopedisk universitetsavdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...