Gå til innhold

Tilbakevendende blemmer i munnen


Gjest vårkvinnen

Anbefalte innlegg

Gjest vårkvinnen

Hei! Jeg har en gutt på 14 måneder som plages med tilbakevendende blemmer på tunga og i munnhulen. Legen mener dette er herpes, men jeg har en mistanke om at dette er after. Han har hatt dette problemet av og på i over 2 måneder nå. Det er tatt blodprøver, for å sjekke om det er en underliggende årsak til dette. Han hadde litt for lav verdi av nøytrofile granulocytter, litt forhøyet lymfocytter og lett forhøyet monocytter. Blodprøvene har blitt betydelig bedre etter en uke, men fortsatt ikke helt normalisert. Kan det være en virusinfeksjon, feks mononukleose som er årsaken til blemmene eller autoimmum nøytropeni?? Er svært bekymret for det siste, og i så fall er dette en alvorlig tilstand eller kan den behandles? Har lest et sted at man kan vokse av seg denne ved 2 års alder? Min sønn har hatt en del forkjølelse og feber, men ikke vært plaget med bakterielle infeksjoner. Kan det likevel tyde på nøytropeni-sykdom?? Hilsen bekymret mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan sikkert være mange ting, men min sønn var plaget på samme måte som du beskriver. Både med sår i munnen og med andre infeksjoner. Det med sårene gikk helt over etter at vi byttet til Zendium tannkrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei, Du har tydeligvis ganske gode kunnskaper om infeksjonssykdommer. Du skjønner vel sikker også at jeg har ingen muligheter til å stille "fjerndiagnose" uten nærmere undersøkelse. Det jeg kan gjøre er å vurdere noen av dine spørsmål.

Tilbakevendende blemmer på tunge og i munnhullen hos en 14 mndr gammel gutt er ikke noe typisk herpesbilde. Primæ're herpesinfeksjoner gir gingivostomatitt, ofte med ganske markerte symptomer lokalt. Residiverende eller reaktivert herpes gir blemmer, typisk på leppene og omkring der, ikke i munnen og på tungen. Etter beskrivelsen passer det bedre med after. Noen enterovirustyper, spesielt enkelte coxsackievirus kan forårsake vesikkler i munnen. Jeg er enig med deg at mest sannsynlig er det virus. Neppe mononukleose. Det er ikke så godt å si hva som er årsaken til neutropenien. Det er riktig at ved enkelte virusinfeksjoner kan det opptre en moderat og forbigående neutropeni. Jeg ville i alle fall gjenta den undersøkelsen og først om det er bekreftet etter noen uker ville jeg tenke på at det er noe med immunsystemet. Et enkelt funn av moderat neutropeni sier svært lite. Hvis ikke tilstanden går over i løpet av noen uker ville jeg vise ham til en pediater med erfaring i infeksonssykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...