Gå til innhold

Allergi for hund - hundehold


Gjest Jan Pan

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en mann på 40 med klare planer for å kjøpe hund. Jeg er vokt opp med katter og erfarte kløe i øyne. Vi passer en hund en del for tiden, og nå for noen dager siden syntes jeg at jeg kjente litt såre (ikke kløe) øyne. Jeg har kjent dette et par ganger, men veldig svakt, og svært sjeldent. Jeg skal ha time hos legen for å ta blodprøve, og jeg forventer nærmest å finne en svak allergi for hund. Mine spørsmål går på konsekvensene av en allergi ift å kjøpe hund. Jeg har funnet frem til info på nettet om at mange i praksis mestrer fint det å ha hund dersom man er nøye med renhold av hjem og hund, samt holder hunden borte fra bl.a. møbler. Også at det finnes et vaksineprogram man kan følge over tid. Kan jeg få noen råd her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes raser som er mer allergivennlige enn andre - f.eks pga pelsen. Allergener finnes ellers i spytt, flass og pels. Det er også forskjell på individer innenfor en rase.

Det hjelper å ta vanlige allergitabletter her i huset. Vi har en såkalt allergivennlig hund, og det hadde neppe gått ellers.

Les ellers om Petal Cleanse og Home Cleanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes raser som er mer allergivennlige enn andre - f.eks pga pelsen. Allergener finnes ellers i spytt, flass og pels. Det er også forskjell på individer innenfor en rase.

Det hjelper å ta vanlige allergitabletter her i huset. Vi har en såkalt allergivennlig hund, og det hadde neppe gått ellers.

Les ellers om Petal Cleanse og Home Cleanse.

Er klar over dette med ulike raser, er her snakk om Schæfer. Sier du at dere har allergi, og holder dette i kontroll med medisin slik at det i praksis lar seg gjennomføre med hund i huset? Hvor sterk allergi har dere påvist, og hva slags hund? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Hei

Som du selv er inne på har du sannsynligvis en lett hundeallergi. Vær obs på at blodprøvesvaret ikke kan gi deg informasjon om hvor alvorlig/kraftig allergi du har, den kan bare si noe om du er sensibilisert mot hund og derved kan komme til å utvikle symptomer ved kontakt med hund.

Det er veldig mange voksne med svak hundeallergi som klarer aldeles utmerket å ha hund hjemme. Det beste er å holde hunden ute av sengene og å vaske hendene etter å ha stelt med og klappet hunden. Kløe i øynene kommer ofte etter man har tatt på hunden og så tar seg i ansiktet. Hundevaksinen (hyposensibilisering) er først og fremst beregnet på dem som har så kraftig hundeallergi at de ikke tåler å være i nærheten av hund uten å få kraftige symptomer. Det er lite aktuelt å bruke vaksinen forebyggende og ikke beregnet på dem som har hund hjemme. Det å ha en hund vil kunne virke som en desensibilisering som jo består i å gi små små doser hundeallergen i økende doser over tid.

Lykke til - dette vil med all sannsynlighet gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Som du selv er inne på har du sannsynligvis en lett hundeallergi. Vær obs på at blodprøvesvaret ikke kan gi deg informasjon om hvor alvorlig/kraftig allergi du har, den kan bare si noe om du er sensibilisert mot hund og derved kan komme til å utvikle symptomer ved kontakt med hund.

Det er veldig mange voksne med svak hundeallergi som klarer aldeles utmerket å ha hund hjemme. Det beste er å holde hunden ute av sengene og å vaske hendene etter å ha stelt med og klappet hunden. Kløe i øynene kommer ofte etter man har tatt på hunden og så tar seg i ansiktet. Hundevaksinen (hyposensibilisering) er først og fremst beregnet på dem som har så kraftig hundeallergi at de ikke tåler å være i nærheten av hund uten å få kraftige symptomer. Det er lite aktuelt å bruke vaksinen forebyggende og ikke beregnet på dem som har hund hjemme. Det å ha en hund vil kunne virke som en desensibilisering som jo består i å gi små små doser hundeallergen i økende doser over tid.

Lykke til - dette vil med all sannsynlighet gå bra.

Takk for svar. Jeg har nå fått prøvene for testen og de var negative på hund, men 0,67 på katt. Betyr det at jeg ikke vil reagere på hund i fremtiden, eller er den sjansen alltid der? Er det også slik at når man er litt allergisk for hund, så er det lettere å bli allergisk for andre pelsdyr? Hva sier blodprøvene egentlig noe om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er klar over dette med ulike raser, er her snakk om Schæfer. Sier du at dere har allergi, og holder dette i kontroll med medisin slik at det i praksis lar seg gjennomføre med hund i huset? Hvor sterk allergi har dere påvist, og hva slags hund? :-)

Jeg hadde kjøpt meg en allergivennlig hund i stedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...