Gå til innhold

Huslån


Gjest spinker og sparer

Anbefalte innlegg

Gjest spinker og sparer

Finnes det noen regel for hvor mye en kan få i lån når en har en viss andel oppspart selv? F.eks om man har spart 100.000 så kan man "lett" få 1 mill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest spinker og sparer

Det kommer jo helt an på inntekten din.

Hvis jeg har ca 400.000 i inntekt og 150.000 oppspart? Ingen andre lån, single, fast jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye man får i lån henger vel mer sammen med inntekten din enn hvor mye egenkapital du har. Egenkapitalen kan få betydning for rentenivået.

Tidligere het det at man kunne låne tre ganger inntekten, vet ikke om det er endret nå? Men utgifter ellers spiller selvfølgelig også inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har ca 400.000 i inntekt og 150.000 oppspart? Ingen andre lån, single, fast jobb.

1 mill får du glatt med den inntekten alene og har du egenkapital på denne størrelsen så har du også bevist at du har god styring på økonominen din. Du er en ideell kunde for banken.

Du kan få mer enn denne millionen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg har ca 400.000 i inntekt og 150.000 oppspart? Ingen andre lån, single, fast jobb.

3 ganger inntekta i gjeld er vanlig. 1.2 mill + dine oppsparte midler bør være mulig. Er folk som låner mer enn dette også, men en må huske på at renta er kunstig lav nå og en bør beregne at en tåler en rente på 6-7 prosent. Husk at ved kjøp av bolig så blir det også mange andre utgifter som kommunale avgifter osv, så sett gjerne opp et budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 ganger inntekta i gjeld er vanlig. 1.2 mill + dine oppsparte midler bør være mulig. Er folk som låner mer enn dette også, men en må huske på at renta er kunstig lav nå og en bør beregne at en tåler en rente på 6-7 prosent. Husk at ved kjøp av bolig så blir det også mange andre utgifter som kommunale avgifter osv, så sett gjerne opp et budsjett.

Regner man fra faste inntekter (fast prosentstilling), eller bruttoinntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Det som spiller inn er prisen på det du skal kjøpe, inntekten din og evt. husleie. Er det høy husleie = mindre lån, ingen husleie = mulighet for mer lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har samme inntekt som deg og fikk låne nesten 1,7 mill i sommer. Jeg har i tillegg studielån på 280000, men ingen billån. Banken går etter en modell som viser hvor høyt lån du vil greie med en rente som er 3% høyere enn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har samme inntekt som deg og fikk låne nesten 1,7 mill i sommer. Jeg har i tillegg studielån på 280000, men ingen billån. Banken går etter en modell som viser hvor høyt lån du vil greie med en rente som er 3% høyere enn nå.

Oi, det høres tøft ut å betjene så mye gjelde alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner man fra faste inntekter (fast prosentstilling), eller bruttoinntekt?

Regnet fra brutto årslønn. Feks om du tjener 400.000 så kan du gange med 3. Egentlig er formelen bankene går ut i fra 2.7 eller noe. (Det vil si det de _bør_ bruke, dette har jo ofte gått over stokk og stein.. bankene har plikt til å fraråde folk til å ta opp mer lån enn de kan betjene, men her er det nok gjort mye rart, spesielt de senere år).

Om en bruker SIFOs normer kan en sjekke hva ens husholdning bør ha til livets opphold, men dette er ganske generøst slik at en vil antagelig greie seg med mindre penger enn budsjettet forutsetter.

Hvis det er første gangen man skal kjøpe bolig bør en be om "førstehjemslån" i banken, alternativt søke Husbankens startlån.

Jeg har startlån fra Husbanken. Bra rente, men mindre fleksibelt enn vanlig banklån. Er ikke bare å bake inn garasjer, biler, kredittgjeld osv, slik som normalt vil være relativt greit å gjøre i en vanlig bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...