Gå til innhold

Syklist med manglende folkeskikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja alle er vi jo forskjellige og alle har sine egne meninger... så her kommer min! ;)

Jeg liker at folk plinger litt langt fra før de kommer forbi, for noen ganger vet jeg ikke at det kommer syklister...de kommer så fryktelig fort noen ganger..og da skvetter jeg så jeg nesten får hjertet i halsen... Så jeg blir veldig glad om syklister annonserer at de nærmer seg.. men få gjør det..

Enig - et lite pling er fint, men i litt god tid. Pliunges det først når syklisten er rett bak, risikerer man at fotgjengerne skvetter og at de dertil skvetter til _feil side_ slik at det egentlig bare blir verre med plingingen.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

9

• Maximia

7

• Atene

6

• tusseline

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Myk trafikant er samlebetegnelsen for umotoriserte trafikanter, dvs. fotgjengere, syklister, skigåere, barnevogn-, rullestol-, sparkbrukere osv. ''

Alle myke trafikanter kan bruke de samme fortauene, veiene, stiene etc. Så her har du feil:)

Myk trafikant, ja. Det var i den tiden da syklister for det meste var barn og ungdommer, samt husmødre med handlekurv foran og kappebeskytter og barnesete bak at man fant på å kalle alle syklister for "myke"....

Men de mest fartsglade sykkelbøllene i kondomdress og Tour de France-blikk i øynene er ikke særlig "myke"....

*et lite hjertesukk litt på siden av temaet i denne tråden*

Gjest hater syklister
Skrevet

Er det ikke en regel ang gang og sykkelsti at syklisten skal ta hensyn til de gående og gå av sykkelen og ikke ringe? Har hørt at man ikke skal ringe for å komme forbi.

Men når man snakker om syklende.

Greit nok at de sykler på veibana, selv om det er gang og sykkelvei som ingen gående bruker... og fin vei...

men så sykler de midt i veibana, som om det ikke var vanskelig nok å forbikjøre?

Det er 50 sone, ingen syklister klarer å sykle i 50...

jeg lå i 20-30 bak et godt stykke pga d var en lang sving med vanskelig sikt og flere motgående biler.

Gjest hater syklister
Skrevet

Nå så jeg noen her kommenterte akkurat det ang gang- og sykkelsti.

Og da stemmer det nok.

Og obs... sykler du over et fotgjengerovergangsfelt teller du som kjørende og har dermed vikeplikt overfor bilene.

Skrevet

Og da stemmer det nok.

Og obs... sykler du over et fotgjengerovergangsfelt teller du som kjørende og har dermed vikeplikt overfor bilene.

Jeg går alltid av sykkelen så sant jeg ikke har god sikt og kan se om det kommer biler. Jeg er faktisk ganske hensynsfull i trafikken selv om jeg ikke plinger når jeg kjører forbi eldre mennesker, men jeg sier i fra at jeg kommer når det er barn jeg sykler forbi.

Skrevet

Og da stemmer det nok.

Man skal ikke sykle over fotgjengerfelt, man skal vel trille sykkelen?

Skrevet

Synes det er helt greit at syklister ikke ringer :). Blir litt stressa av det, og jeg får følelsen av at det da er meg som fotgjenger som må flytte meg liksom.

Skrevet

Ja det er det hun indirekte sier.

Så hvis du ikke går av sykkelen, så har heller ikke bilene stoppeplikt for deg i et gangfelt.

Skrevet

Ja det er det hun indirekte sier.

Så hvis du ikke går av sykkelen, så har heller ikke bilene stoppeplikt for deg i et gangfelt.

Ja, det var det jeg også trodde.

Skrevet

Vakke d jeg mente da, men om man sykler teller man som kjørende, og de kjørende har ikke vikeplikt på samme måte som for fotgjenger.

Hvis man vil at bilene skal vike for deg må du gå av sykkelen. Livsfarlig å komme syklende i full fart mot et gangfelt og over....

hidi, the scorpion
Skrevet

Vakke d jeg mente da, men om man sykler teller man som kjørende, og de kjørende har ikke vikeplikt på samme måte som for fotgjenger.

Hvis man vil at bilene skal vike for deg må du gå av sykkelen. Livsfarlig å komme syklende i full fart mot et gangfelt og over....

''Myk trafikant er samlebetegnelsen for umotoriserte trafikanter, dvs. fotgjengere, syklister, skigåere, barnevogn-, rullestol-, sparkbrukere osv. ''

Du tar feil...

Skrevet

Synes det er helt greit at syklister ikke ringer :). Blir litt stressa av det, og jeg får følelsen av at det da er meg som fotgjenger som må flytte meg liksom.

Når jeg ringer så er det for å melde at jeg ikke kommer forbi, men da er det gjerne 2-3personer som går ved siden av hverandre. Kommer jeg syklende et sted der det er for smalt for fotgjenger og syklist til å pasere hverandre venter jeg selvsagt til det er klart.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Men vi ser dessverre også at tallene på drepte myke trafikanter står stille, arbeidet for disse har sakket akterut. Vi mener derfor at myndighetene nå må satse mer på å sikre barn og andre fotgjengere og syklister i trafikken. Når vi vet at 18 prosent av de drepte er myke trafikanter, mener vi at det er rimelig å bruke 10 prosent av veibudsjettet på disse trafikantgruppene.''

Klippet fra Trygg Trafikk:

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2589

Gjest allekantafeil
Skrevet

''Men vi ser dessverre også at tallene på drepte myke trafikanter står stille, arbeidet for disse har sakket akterut. Vi mener derfor at myndighetene nå må satse mer på å sikre barn og andre fotgjengere og syklister i trafikken. Når vi vet at 18 prosent av de drepte er myke trafikanter, mener vi at det er rimelig å bruke 10 prosent av veibudsjettet på disse trafikantgruppene.''

Men du tok feil! Enkelt og greit. En syklist regnes som KJØRENDE, kontra de som går på egne bein. At en syklist er en mykere trafikant enn bilene er en annen sak.

Skrevet

Hva har dette å gjøre med at trafikkreglene sier at syklister på sykkelen er kjørende i veibanen, deriblant når de krysser fotgjengerfelt?

"Duh" har rett, du tok feil.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hva har dette å gjøre med at trafikkreglene sier at syklister på sykkelen er kjørende i veibanen, deriblant når de krysser fotgjengerfelt?

"Duh" har rett, du tok feil.

Trodde vi var på fortauet fremdeles;) Håper du ser barn på sykkel utenom fortau og sykkelstier, som myke trafikanter uansett!

Gjest allekantafeil
Skrevet

''Vakke d jeg mente da, men om man sykler teller man som kjørende, og de kjørende har ikke vikeplikt på samme måte som for fotgjenger.''

Dette var det du sa var feil! Du tar feil i at det er feil! Over og ut!!

Skrevet

Trodde vi var på fortauet fremdeles;) Håper du ser barn på sykkel utenom fortau og sykkelstier, som myke trafikanter uansett!

Er det så vanskelig å innrømme at du tok feil? Du kan ta ikke for alvor tro at en som skriver:

''og de kjørende har ikke vikeplikt på samme måte som for fotgjenger. Hvis man vil at bilene skal vike for deg må du gå av sykkelen. Livsfarlig å komme syklende i full fart mot et gangfelt og over....''

snakker om fortauer og gangveier? Det er ingen kjørende/biler der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...