Gå til innhold

Har Jesus virkelig levd?


Gjest Agnostiker

Anbefalte innlegg

Gjest Agnostiker

Hvordan er det egentlig bevist at Jesus egentlig har levd? Er det virkelig tilstrekkelig bevis at det finnes historier og "dokumentasjon" fra ulike kilder?

En vet jo alle hvordan vandrehistorier og myter forekommer.

Har selv alltid trodd på at Jesus levde, selv om jeg har tatt resten av historien som omhandler mirakler og helbredelse med en klype salt.

Nå har jeg derimot nylig hatt en heftig diskusjon med en kompis som hevder det ikke kan bevises at han levde og at alt bare er bygget på nedskrevne "eventyr og myter".

Noen som vet noe helt konkret om hvorvidt det virkelig er bevist at han virkelig levde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    10

  • mariaflyfly

    5

  • Glimtipper

    4

  • Katt-ja

    2

Mener at jesus og buddha skal ha vært bevist å ha levd en gang. Men gud er dette verre med, han er like vitenskapelig bevist som romvesener og spagettimonstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forum.richarddawkins.net/viewtopic.php?f=3&t=99254

http://forum.richarddawkins.net/viewtopic.php?f=3&t=2541

Dette er et svært komplisert spørsmål. Jeg har linket deg til forumet for Richard Dawkins tilhengere. De er en gruppe svært intelligente agnostikere og ateister som diskuterer mange temaer rundt religion med stor presisjon. Linkene går direkte til to tråder som omhandler nettopp temaet Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnostiker

http://forum.richarddawkins.net/viewtopic.php?f=3&t=99254

http://forum.richarddawkins.net/viewtopic.php?f=3&t=2541

Dette er et svært komplisert spørsmål. Jeg har linket deg til forumet for Richard Dawkins tilhengere. De er en gruppe svært intelligente agnostikere og ateister som diskuterer mange temaer rundt religion med stor presisjon. Linkene går direkte til to tråder som omhandler nettopp temaet Jesus.

TAKK! Det var nettopp slike typer linker jeg ønsket:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han har levd, og at han var en svært karismatisk person. På den tida trodde man jo på hekseri og trolldom, så det kan også tenkes at han var en smule utspekulert som fant på triks for å få folk til å tro at han var den utvalgte.

Om det finnes harde bevis på hans eksistens, tviler jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Agnostiker

Hva tenker du nå? Jeg tror at Jesus har levd, tror du?

Ja, det har jeg vel egentlig alltid trodd, men nå har jeg i tillegg noe å vise til, dersom diskusjonen skulle komme opp igjen.

Men selv om jeg tror Jesus levde, er jeg fortsatt usikker på om han virkelig var den han utga seg for å være - at han faktisk var Gud. Er i det hele tatt usikker på om jeg tror på Gud. I såfall ikke på den måten bibelen beskriver "ham".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, det har jeg vel egentlig alltid trodd, men nå har jeg i tillegg noe å vise til, dersom diskusjonen skulle komme opp igjen.

Men selv om jeg tror Jesus levde, er jeg fortsatt usikker på om han virkelig var den han utga seg for å være - at han faktisk var Gud. Er i det hele tatt usikker på om jeg tror på Gud. I såfall ikke på den måten bibelen beskriver "ham".

Alle har rett til sin tro!

Jesus har levd og sagt hva Han sa! Så er det helt opp til deg å tro eller ikke tro;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnostiker

Alle har rett til sin tro!

Jesus har levd og sagt hva Han sa! Så er det helt opp til deg å tro eller ikke tro;)

Det er en fin holdning du viser! Det er viktig med toleranse for andres tro og meninger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det er en fin holdning du viser! Det er viktig med toleranse for andres tro og meninger:-)

Takk;)

De fleste andre her tror jeg har feil!

Påtvinger aldri min tro på noen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest juletreet

Jeg tror at Jesus kan ha vært en synsk person som f.eks Snåsakallen. Om 2000 år er sikkert han den nye "jesus."

Forskjellen er at historiene om Jesus gikk på folkemunne i mange år. Har jo hørt om hvordan en fjær blir til ti høns..

Mener å ha hørt at de har funnet ut at Jesus har levd ja. Om han derimot dro opp til himmelen, eller om et dyr eller noe annet tok han, strides visst de lærde om.

Personlig har jeg vanskelig for å tro på dette, men jeg understreker at andre får ha sin tro i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg tror at Jesus kan ha vært en synsk person som f.eks Snåsakallen. Om 2000 år er sikkert han den nye "jesus."

Forskjellen er at historiene om Jesus gikk på folkemunne i mange år. Har jo hørt om hvordan en fjær blir til ti høns..

Mener å ha hørt at de har funnet ut at Jesus har levd ja. Om han derimot dro opp til himmelen, eller om et dyr eller noe annet tok han, strides visst de lærde om.

Personlig har jeg vanskelig for å tro på dette, men jeg understreker at andre får ha sin tro i fred.

Det understreker jeg òg;)

Man tror/eller på Jesus;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror Jesus har levd, men jeg tror han var Josefs, ikke Guds sønn. Jeg tror ellers at han var en kontroversiell og radikal person, en karismatisk og god selger som var flink til å knytte nettverk, for å si det 2009ish.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Ja jeg tror Jesus har levd, men jeg tror han var Josefs, ikke Guds sønn. Jeg tror ellers at han var en kontroversiell og radikal person, en karismatisk og god selger som var flink til å knytte nettverk, for å si det 2009ish.. ;)

Hva hvis Han var Gud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis Han var Gud?

Skjønte ikke den helt; den Han'en, var det Jesus? Altså du spør " Hva hvis Jesus var Gud?"

Vel, jeg tror at Jesus var høyst menneskelig, at Maria var ikke jomfru og at Josef hadde fått fullt medhold i en DNA-test. Myten rundt Jesus og miljøret rundt han handlet om politikk, ikke overnaturlighet - tror jeg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke den helt; den Han'en, var det Jesus? Altså du spør " Hva hvis Jesus var Gud?"

Vel, jeg tror at Jesus var høyst menneskelig, at Maria var ikke jomfru og at Josef hadde fått fullt medhold i en DNA-test. Myten rundt Jesus og miljøret rundt han handlet om politikk, ikke overnaturlighet - tror jeg.

:)

''Skjønte ikke den helt; den Han'en, var det Jesus? Altså du spør " Hva hvis Jesus var Gud?"

''

Jeg tror det er det hun mener.

De kristne tror at Jesus var Gud i menneskelig skikkelse. Gud er en treenighet, både faderen, sønnen og den hellige ånd. Jesus kom til jorda for å bygge bro mellom Gud og menneskeheten.

Sånn står det ihvertfall forklart i læreboka mi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Skjønte ikke den helt; den Han'en, var det Jesus? Altså du spør " Hva hvis Jesus var Gud?"

Vel, jeg tror at Jesus var høyst menneskelig, at Maria var ikke jomfru og at Josef hadde fått fullt medhold i en DNA-test. Myten rundt Jesus og miljøret rundt han handlet om politikk, ikke overnaturlighet - tror jeg.

:)

''Vel, jeg tror at Jesus var høyst menneskelig, at Maria var ikke jomfru og at Josef hadde fått fullt medhold i en DNA-test. Myten rundt Jesus og miljøret rundt han handlet om politikk, ikke overnaturlighet - tror jeg.''

Og det kan du selvfølgelig tro fritt;)

Jeg tror at Gud kom som Jesus, for at vi alle skulle vite og tro...

Om jeg har feil, så angrer jeg ingenting, men hva om _du_ tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vel, jeg tror at Jesus var høyst menneskelig, at Maria var ikke jomfru og at Josef hadde fått fullt medhold i en DNA-test. Myten rundt Jesus og miljøret rundt han handlet om politikk, ikke overnaturlighet - tror jeg.''

Og det kan du selvfølgelig tro fritt;)

Jeg tror at Gud kom som Jesus, for at vi alle skulle vite og tro...

Om jeg har feil, så angrer jeg ingenting, men hva om _du_ tar feil?

''Om jeg har feil, så angrer jeg ingenting, men hva om _du_ tar feil?

''

Ja, hva da, Hidi? Får hun 350 år i skjærsilden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Skjønte ikke den helt; den Han'en, var det Jesus? Altså du spør " Hva hvis Jesus var Gud?"

''

Jeg tror det er det hun mener.

De kristne tror at Jesus var Gud i menneskelig skikkelse. Gud er en treenighet, både faderen, sønnen og den hellige ånd. Jesus kom til jorda for å bygge bro mellom Gud og menneskeheten.

Sånn står det ihvertfall forklart i læreboka mi ;)

Korrekt;)

Er ikke særlig for treenigheten, fordi Gud er Èn, Han kom til oss som menneske og Den Hellige Ånd er Hans kraft, så kun èn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Om jeg har feil, så angrer jeg ingenting, men hva om _du_ tar feil?

''

Ja, hva da, Hidi? Får hun 350 år i skjærsilden?

He, he;)

Kun katolikker tror på skjærsilden. Hadde jo vært litt greit om den fantes da...

Min personlige tro, er evig liv eller evig død. Er ikke medlem av noen kirkesamfunn, så baserer meg kun på min bibelske forståelse;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...