Gå til innhold

Har Jesus virkelig levd?


Gjest Agnostiker

Anbefalte innlegg

He, he;)

Kun katolikker tror på skjærsilden. Hadde jo vært litt greit om den fantes da...

Min personlige tro, er evig liv eller evig død. Er ikke medlem av noen kirkesamfunn, så baserer meg kun på min bibelske forståelse;)

Du tok ikke poenget mitt. Dette er den mest meningsløse argumentasjonen som finnes for religion. "Jeg er sikra, for jeg har trodd. Men dersom DU skulle ta feil..."

Ja, hva så? De som ikke tror, har jo heller ikke noe å frykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    10

  • mariaflyfly

    5

  • Glimtipper

    4

  • Lillemus

    2

''Vel, jeg tror at Jesus var høyst menneskelig, at Maria var ikke jomfru og at Josef hadde fått fullt medhold i en DNA-test. Myten rundt Jesus og miljøret rundt han handlet om politikk, ikke overnaturlighet - tror jeg.''

Og det kan du selvfølgelig tro fritt;)

Jeg tror at Gud kom som Jesus, for at vi alle skulle vite og tro...

Om jeg har feil, så angrer jeg ingenting, men hva om _du_ tar feil?

Jeg oppfører meg bra og behandler folk med respekt - skulle tro det var dét ble utslagsgivende i såfall? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg oppfører meg bra og behandler folk med respekt - skulle tro det var dét ble utslagsgivende i såfall? ;)

Det er ikke det, skjønner du! I følge Bibelen, er det _kun_ de som tror at Jesus er Gud, som har håp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Du tok ikke poenget mitt. Dette er den mest meningsløse argumentasjonen som finnes for religion. "Jeg er sikra, for jeg har trodd. Men dersom DU skulle ta feil..."

Ja, hva så? De som ikke tror, har jo heller ikke noe å frykte.

''"Jeg er sikra, for jeg har trodd. Men dersom DU skulle ta feil..."''

Så det ville være et større valg om det virkelig fantes et brennende helvete?

Jeg var ikke-troende i 28 år, ikke døpt, ikke konfirmert, borgerlig gift, døpte ikke barna mine etc. Ville ikke ha noe med religion å gjøre...

Jeg var overhodet ikke på leting etter "evig liv" eller hva det måtte være, synes det hørtes "gørrkjedelig"!

Jeg ble døpt som 29-åring;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er ikke det, skjønner du! I følge Bibelen, er det _kun_ de som tror at Jesus er Gud, som har håp...

''Det er ikke det, skjønner du! I følge Bibelen, er det _kun_ de som tror at Jesus er Gud, som har håp...''

Om du fast mener at det ikke er "håp" (hvordan en nå definerer det) på annen måte skjønner jeg jo at du ikke tør annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Om jeg har feil, så angrer jeg ingenting, men hva om _du_ tar feil?

''

Ja, hva da, Hidi? Får hun 350 år i skjærsilden?

''Ja, hva da, Hidi? Får hun 350 år i skjærsilden?''

*Fnis* Vi er nok mange som vil trives i hverandres selskap når den tiden kommer om kristne av Hidi sin type har rett. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''"Jeg er sikra, for jeg har trodd. Men dersom DU skulle ta feil..."''

Så det ville være et større valg om det virkelig fantes et brennende helvete?

Jeg var ikke-troende i 28 år, ikke døpt, ikke konfirmert, borgerlig gift, døpte ikke barna mine etc. Ville ikke ha noe med religion å gjøre...

Jeg var overhodet ikke på leting etter "evig liv" eller hva det måtte være, synes det hørtes "gørrkjedelig"!

Jeg ble døpt som 29-åring;)

Poenget mitt er at det er meningsløst å skremme folk til å tro. Med den oppfatningen du har av hva som skjer dersom man ikke tror, skjønner jeg at du velger ha en fot innafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det, skjønner du! I følge Bibelen, er det _kun_ de som tror at Jesus er Gud, som har håp...

''Det er ikke det, skjønner du! I følge Bibelen, er det _kun_ de som tror at Jesus er Gud, som har håp...''

Jeg tror, som Kayia, at det helst er de som er snille med andre, omtrenksomme og gjør gode ting og ikke fordømmer og ser ned på andre som evt. får komme først om man skal bruke en slik tankegang.

Ikke folk som sitter på sin høye hest og sier "Ædda bædda, du tror ikke på gud så du får ikke komme til paradis, men det gjør jeg så!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja, hva da, Hidi? Får hun 350 år i skjærsilden?''

*Fnis* Vi er nok mange som vil trives i hverandres selskap når den tiden kommer om kristne av Hidi sin type har rett. ;o)

Ja, det kommer til å bli relativt fullt der inne. Kanskje skjærsilden blir et trivelig sted å være? *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt;)

Er ikke særlig for treenigheten, fordi Gud er Èn, Han kom til oss som menneske og Den Hellige Ånd er Hans kraft, så kun èn;)

Ja, det er derfor det heter treenighet. Altså tre i en. Gud er én, men tre personer/aspekter/skikkelser.

Spør du meg, er det ett av punktene hvor kirken har et forklaringsproblem overfor nye tilhengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i følge bladet "Historie" er det netegnelser om Jesus i flere uavhengige tidlige kilder, blant annet hos Romerne. Historikerne mener altså at personen jesus har levd, men det er vel vanskelig for dem å fastslå farskapet med 100 prosents sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det, skjønner du! I følge Bibelen, er det _kun_ de som tror at Jesus er Gud, som har håp...

Men hva med de som tror fullt og fast på Gud, men som likevel er noen sadister? F.eks at Saddam tror fullt og fast på Gud, men dreper alle rundt seg? Er han sikret mens andre som lever et godt liv, oppfører seg bra på alle måter og aldri gjør noen noe galt og virkelig er bra mennesker, men ikke tror på Gud, får en evig død?

Eller hvis du har drept 100 men blir omvendt de siste årene du lever? Hva med de? kommer de foran det gode mennesket som aldri har gjort noe annet galt ennå ikke tro?

Hva er godt og dårlig og går skillet kun ved tro ikke tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det, skjønner du! I følge Bibelen, er det _kun_ de som tror at Jesus er Gud, som har håp...

''Det er ikke det, skjønner du! I følge Bibelen, er det _kun_ de som tror at Jesus er Gud, som har håp...''

Og det er én av de tingene som gjør meg skeptisk til denne troen. At Gud er så barnslig og hevngjerrig at han kun "tar med" de som trodde på ham - hvilket liv man har levd, om man har vært god eller ond spiller da ingen rolle. Min Gud er ikke så smålig. Nå vil jeg ikke kalle meg veldig kristen, men jeg har (deler av) min barnetro. I kirken går jeg derimot aldri utenom når man må. Homohets har blant annet gjort meg spesielt skeptisk til kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det kommer til å bli relativt fullt der inne. Kanskje skjærsilden blir et trivelig sted å være? *s*

Tror vi kommer til å ha det utrolig gøy. I tillegg tror jeg vi vil være en særs logisk og intelligent samling av mennesker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ikke det, skjønner du! I følge Bibelen, er det _kun_ de som tror at Jesus er Gud, som har håp...''

Jeg tror, som Kayia, at det helst er de som er snille med andre, omtrenksomme og gjør gode ting og ikke fordømmer og ser ned på andre som evt. får komme først om man skal bruke en slik tankegang.

Ikke folk som sitter på sin høye hest og sier "Ædda bædda, du tror ikke på gud så du får ikke komme til paradis, men det gjør jeg så!"

''Ikke folk som sitter på sin høye hest og sier "Ædda bædda, du tror ikke på gud så du får ikke komme til paradis, men det gjør jeg så!"''

Ikke sant? Og - jeg tror heller ikke på den Gud'en - eller i alle fall synes jeg ikke han er særlig sympatisk - som ville vært så barnslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Det er ikke det, skjønner du! I følge Bibelen, er det _kun_ de som tror at Jesus er Gud, som har håp...''

Og det er én av de tingene som gjør meg skeptisk til denne troen. At Gud er så barnslig og hevngjerrig at han kun "tar med" de som trodde på ham - hvilket liv man har levd, om man har vært god eller ond spiller da ingen rolle. Min Gud er ikke så smålig. Nå vil jeg ikke kalle meg veldig kristen, men jeg har (deler av) min barnetro. I kirken går jeg derimot aldri utenom når man må. Homohets har blant annet gjort meg spesielt skeptisk til kirken.

''At Gud er så barnslig og hevngjerrig at han kun "tar med" de som trodde på ham - hvilket liv man har levd, om man har vært god eller ond spiller da ingen rolle''

Samme tenker jeg! Det finnes mange aktive kristne som ikke er veldig gode mennesker, men skulle Gud liksom sette disse høyere enn de virkelig gode menneskene av annen/ingen tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Ja, det er derfor det heter treenighet. Altså tre i en. Gud er én, men tre personer/aspekter/skikkelser.

Spør du meg, er det ett av punktene hvor kirken har et forklaringsproblem overfor nye tilhengere.

Vet ikke hvilket kjønn du er, men la oss si du er kvinne.

La oss også si at du er mor, datter, og flyvertinne. Da har du jo tre forskjellige funksjoner, men er likevel èn person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Tror vi kommer til å ha det utrolig gøy. I tillegg tror jeg vi vil være en særs logisk og intelligent samling av mennesker ;)

Dessverre vil det vise seg at de som mener seg intelligente og vise vil få hakeslipp når de oppdager at det hele tiden dreide seg om tro alene. Da kan de angre sin "vishet".

"Av nåde er dere frelst -ved tro"

Å tro på budskapet om Jesu` frelsesverk regnes for dårskap i verdens øyne. Men de virkelige dårene er faktisk de som ikke tror på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre vil det vise seg at de som mener seg intelligente og vise vil få hakeslipp når de oppdager at det hele tiden dreide seg om tro alene. Da kan de angre sin "vishet".

"Av nåde er dere frelst -ved tro"

Å tro på budskapet om Jesu` frelsesverk regnes for dårskap i verdens øyne. Men de virkelige dårene er faktisk de som ikke tror på dette.

Du må unnskylde meg for at jeg finner slik ulogisk argumentasjon noe tåpelig.

http://www.humanreligions.info/intelligence.html

Mye tyder på at det å være religiøs/overtroisk er knyttet til lavere IQ og lavere kunnskapsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilket kjønn du er, men la oss si du er kvinne.

La oss også si at du er mor, datter, og flyvertinne. Da har du jo tre forskjellige funksjoner, men er likevel èn person.

Jo, men jeg er ikke min egen mor og datter slik som Gud og Jesus.

Men du trenger ikke forklare mer, jeg vet det jeg trenger å vite om dette. Jeg mente bare å påpeke at dette ikke er lett å forstå og antagelig utgjør et (av flere) rekrutteringsproblemer for kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...