Gå til innhold

Oppskrift på kålrabistappe


Gjest Guroen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    7

  • AneM1365380603

    7

  • blanke ark

    4

  • ....AV

    3

Jeg ville definitivt ikke kokt kålen dagen før! Da hadde jeg i så fall laget ferdig det hele og varmet det opp dagen etter. Men noen god oppskrift har jeg ikke, er helt talentløs på kålstappe dessverre for det er jo vanvittig godt!

Men vi pleier å koke kålen skikkelig mør (i skiver eller mindre biter) og stapper den med litt kjøttkraft, salt og pepper og gjerne litt muskatt og kanskje en liten fløteskvett om vi har det. Men jeg synes aldri jeg får konsistensen helt som den skal være, muligens fordi vi rett og slett er for utålmodige og ikke koker kålen lenge nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Kok opp kålrot i rikelig mengde, det blir omtrent bare halvparten så mye (rent volum-messig) når det er stappet.

Kok til den kan stappes, men ikke til den er kokt i stykker. Altså kan du bare kjenne på den underveis, når den er myk nok til å stappe - så tar du den av, heller av vannet, og stapper.

Når du har stappet alt har du oppi litt melk, så den blir LITT grøtete - men ikke helt grøt. Du må jo se an konsistensen litt, det er smaksforskjeller her. Etter det har du i salt, pepper og muskat til du synes den smaker godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som Persille, men jeg bruker stavmikseren til å mose. Da blir stappen myk og deilig:-)

Jeg tror heller du bør lage hele stappen ferdig dagen før enn å bare koke kålrabien dagen før. Jeg tipper den blir litt seig av å ligge over natten og dermed ikke så god å stappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som Persille, men jeg bruker stavmikseren til å mose. Da blir stappen myk og deilig:-)

Jeg tror heller du bør lage hele stappen ferdig dagen før enn å bare koke kålrabien dagen før. Jeg tipper den blir litt seig av å ligge over natten og dermed ikke så god å stappe.

Stavmikser ja - det var lurt! Jeg må ta med meg min utover til min kjære skjønner jeg. :o) Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kok kålrabi i biter/skiver til de er godt møre. Mos med moser (ikke maskin). Ha i _litt_ kokt potet og kokt gulrot og mos sammen med kålrabien (1/2 potet og gulrot pr. hode kanskje). Det gir en fin avrunding av smaken! I tillegg har du i litt kremfløte og meierismør, muskat, salt og pepper. Om du skal ha stappen til pinnekjøtt, setter en liten dæsj med kraft fra pinnekjøttet virkelig spissen på stappa :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som Persille, men jeg bruker stavmikseren til å mose. Da blir stappen myk og deilig:-)

Jeg tror heller du bør lage hele stappen ferdig dagen før enn å bare koke kålrabien dagen før. Jeg tipper den blir litt seig av å ligge over natten og dermed ikke så god å stappe.

Jeg vil ikke anbefale stavmikser. Stappa bør ha litt tyggemotstand (noen små biter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale stavmikser. Stappa bør ha litt tyggemotstand (noen små biter).

Det er vel smak og behag:-)

Selv liker jeg dårlig biter i kålrabistappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg ville ikke kokt kålrabien dagen før. Ha god tid, for noen kålrabier tar en evighet å koke møre.

Jeg kutter den opp i biter, koker mør, ikke graut, bare mør. Siler av vannet, har oppi kremfløte, godt smør, og kjøttkraft dersom jeg har kokt pinnekjøtt eller knoker. Litt pepper.

Jeg stauker det eller bruker stavmikser, det kommer an på om du vil ha den glatt eller med litt biter i. Jeg bruker ikke potet eller gulerot, men noen foretrekker det oppi.

Smak deg frem, fløten demper smaken, smøret hever den, så har jeg oppi etter om den er sterk eller svak. Buljong kan også brukes dersom du ikke har kraft. Vær obs på at kjøttkraft kan være veldig salt, slik at du ikke får alt for slt stappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker kålrabien mør. Tilsetter litt smør (ikke margarin) + fløte + litt buljong og smaker til med salt og pepper. "Stapper" det med potetstapper eller stavmikser. Oppskriften har jeg laget selv, og synes denne blir veldig god. Litt mer smak enn det en del andre har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg vil ikke anbefale stavmikser. Stappa bør ha litt tyggemotstand (noen små biter).

Enig, det skal jo ikke være grøt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg koker kålrabien mør. Tilsetter litt smør (ikke margarin) + fløte + litt buljong og smaker til med salt og pepper. "Stapper" det med potetstapper eller stavmikser. Oppskriften har jeg laget selv, og synes denne blir veldig god. Litt mer smak enn det en del andre har.

Takk for tips! Tror jeg dropper buljongen i denne omgang og heller eksperimenterer litt med den evt senere når jeg vet jeg kan klare å lage den god nok fra før;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1259653743' post='4260584]

Jeg ville ikke kokt kålrabien dagen før. Ha god tid, for noen kålrabier tar en evighet å koke møre.

Jeg kutter den opp i biter, koker mør, ikke graut, bare mør. Siler av vannet, har oppi kremfløte, godt smør, og kjøttkraft dersom jeg har kokt pinnekjøtt eller knoker. Litt pepper.

Jeg stauker det eller bruker stavmikser, det kommer an på om du vil ha den glatt eller med litt biter i. Jeg bruker ikke potet eller gulerot, men noen foretrekker det oppi.

Smak deg frem, fløten demper smaken, smøret hever den, så har jeg oppi etter om den er sterk eller svak. Buljong kan også brukes dersom du ikke har kraft. Vær obs på at kjøttkraft kan være veldig salt, slik at du ikke får alt for slt stappe.

Takk for tipsene! Tror jeg vil velge å bruke oppskriften din med kremfløte og kjøttkraft:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. dagen før kan jeg ikke svare på...

Jeg har alltid litt poteter sammen med kålrabien. Da blir den mildere på smak. Ha i fløte og aller helst sjy fra pinnekjøtt eller annen kjøttmat du evt. skal ha ved siden av. Salt og pepper må du også ha oppi. Kjempegodt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville nøyd meg med å _dele opp_ kålrabien dagen før, og latt det ligge i lettsaltet vann. Det er jo der mesteparten av jobben ligger.

Jeg moser med håndmoser og tilsetter kremfløte, salt, pepper og muskat.

I tillegg har vi en blandet rotmos ved siden (hvis det er snakk om pinnekjøtt, da), og oppi der har vi potet, søtpotet (yummie!!) og litt sellerirot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Jeg vil ha den helt glatt, akkurat som potetmosen :)

Men blir den ikke seig hvos man bruker stavmikser?

Har ikke prøvd et på kålrabistappe, men har hørt om folk sm har brukt det på potetstappe, og den blir pga all stivelsen seig som tannpasta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...