Gå til innhold

Oppskrift på kålrabistappe


Gjest Guroen

Anbefalte innlegg

AneM1365380603

Men blir den ikke seig hvos man bruker stavmikser?

Har ikke prøvd et på kålrabistappe, men har hørt om folk sm har brukt det på potetstappe, og den blir pga all stivelsen seig som tannpasta!

Jeg brukte en gang kjøkkenmaskinen på potetmosen, og den ble rett og slett slimete og uspiselig. Det kommer litt an på hva du moser også. Jeg tror de potetene jeg brukte den gangen hadde ekstremt masse stivelse i seg..

Håndstapping er best, synes jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    7

  • AneM1365380603

    7

  • blanke ark

    4

  • Lillemus

    3

Jeg brukte en gang kjøkkenmaskinen på potetmosen, og den ble rett og slett slimete og uspiselig. Det kommer litt an på hva du moser også. Jeg tror de potetene jeg brukte den gangen hadde ekstremt masse stivelse i seg..

Håndstapping er best, synes jeg da :)

Helt enig - må håndstappe:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også alltid potet og gulrot i, pluss en god del fløte.

Fløten alle snakker om, er det istedet for melk eller i tillegg til melk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløten alle snakker om, er det istedet for melk eller i tillegg til melk?

Definitivt istedenfor ja:-) Jeg synes at kålrabistappe uten fløte, eller med veldig lite fløte, kan bli litt skarp. Mulig man oppnår noe av det samme ved å runde av med en potet, som noen nevner under her, men det har jeg aldri forsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Takk for tipsene! Tror jeg vil velge å bruke oppskriften din med kremfløte og kjøttkraft:-)

Jeg liker den smaken kremfløten gir. Lykke til, det er ikke så vanskelig, det er bare å smake seg frem. Jeg har i mange år vegret meg for å lage stappa, men nå gjør jeg det, og smaker meg frem.

Dersom stappa er blitt kald når du er ferdig, gir du den en rask varming på komfyren før servering.

Ja, og bruker du stavmikser så ta det forsiktig, slik at konsistensen blir slik du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir den ikke seig hvos man bruker stavmikser?

Har ikke prøvd et på kålrabistappe, men har hørt om folk sm har brukt det på potetstappe, og den blir pga all stivelsen seig som tannpasta!

Kålrabistappen blir ikke seig, nei.

Potetstappe håndstapper jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg vil ikke anbefale stavmikser. Stappa bør ha litt tyggemotstand (noen små biter).

'' Stappa bør ha litt tyggemotstand (noen små biter).

''

Helt enig. Skal ikke være harde biter, men den bør ikke være helt jevn og minne om noe fra Toro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg tror jeg ville nøyd meg med å _dele opp_ kålrabien dagen før, og latt det ligge i lettsaltet vann. Det er jo der mesteparten av jobben ligger.

Jeg moser med håndmoser og tilsetter kremfløte, salt, pepper og muskat.

I tillegg har vi en blandet rotmos ved siden (hvis det er snakk om pinnekjøtt, da), og oppi der har vi potet, søtpotet (yummie!!) og litt sellerirot.

''Jeg moser med håndmoser og tilsetter kremfløte, salt, pepper og muskat.

I tillegg har vi en blandet rotmos ved siden (hvis det er snakk om pinnekjøtt, da), og oppi der har vi potet, søtpotet (yummie!!) og litt sellerirot.''

Jeg lager en mellomting av disse og har litt sellerirot og gulrøtter i kålrabistappen. Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en gang kjøkkenmaskinen på potetmosen, og den ble rett og slett slimete og uspiselig. Det kommer litt an på hva du moser også. Jeg tror de potetene jeg brukte den gangen hadde ekstremt masse stivelse i seg..

Håndstapping er best, synes jeg da :)

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Tror jeg dropper buljongen i denne omgang og heller eksperimenterer litt med den evt senere når jeg vet jeg kan klare å lage den god nok fra før;-)

Dette er jo enkelt og billig, så det er jo bare å teste:-) Vi er jo også forskjellige, og liker forskjellige smaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir den ikke seig hvos man bruker stavmikser?

Har ikke prøvd et på kålrabistappe, men har hørt om folk sm har brukt det på potetstappe, og den blir pga all stivelsen seig som tannpasta!

Jeg bruker ikke stavmikser, men foodprosessor (det går kanskje for det samme?). Synes både potetstappe og kålrabistabbe blir nydelig :) Stappen får ingen tyggemotstand (noe jeg liker), men seig har jeg aldri opplevd at den blir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ikke stavmikser, men foodprosessor (det går kanskje for det samme?). Synes både potetstappe og kålrabistabbe blir nydelig :) Stappen får ingen tyggemotstand (noe jeg liker), men seig har jeg aldri opplevd at den blir?

Potetstappen min blir i hvert fall seig når man bruker stavmikser, så det kan hende "fuddprofessoren" har noen fortrinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetstappen min blir i hvert fall seig når man bruker stavmikser, så det kan hende "fuddprofessoren" har noen fortrinn.

Spørs det, ja.. Jeg kan huske jeg brukte stavmikseren når jeg hadde babyer. Mosa f.eks. poteter og gulrøtter. Kan huske det ble ganske seigt... Litt merkelig at det skulle utgjøre en forskjell, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs det, ja.. Jeg kan huske jeg brukte stavmikseren når jeg hadde babyer. Mosa f.eks. poteter og gulrøtter. Kan huske det ble ganske seigt... Litt merkelig at det skulle utgjøre en forskjell, men...

Forsøkte å lage "froskemos" til ungene med stavmikser forleden. Blanding av brokkoli og potet. Men det ble så seigt og ekkelt at ungene slapp å spise :) Skal jammen prøve med foodprosessoren en gang og se om det blir forskjell. Så får jeg brukt det utysket til noe annet enn å male mandler til julas suksessterte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte å lage "froskemos" til ungene med stavmikser forleden. Blanding av brokkoli og potet. Men det ble så seigt og ekkelt at ungene slapp å spise :) Skal jammen prøve med foodprosessoren en gang og se om det blir forskjell. Så får jeg brukt det utysket til noe annet enn å male mandler til julas suksessterte!

Fortell hvordan det går da :)

Jeg begynner nesten å lure på om jeg er så vant til å spise seig guffe at jeg ikke tenker over det ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell hvordan det går da :)

Jeg begynner nesten å lure på om jeg er så vant til å spise seig guffe at jeg ikke tenker over det ;-P

He, he. Ikke la det gå ut over selvfølelsen, da! Det er ingenting galt i å spise seig guffe om man liker det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. Ikke la det gå ut over selvfølelsen, da! Det er ingenting galt i å spise seig guffe om man liker det ;)

Jeg _tror_ faktisk svigermor ville kommet med et lite hint på julaften dersom kålrabistappa ikke var helt som den skulle, så jeg føler meg rimelig trygg ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg _tror_ faktisk svigermor ville kommet med et lite hint på julaften dersom kålrabistappa ikke var helt som den skulle, så jeg føler meg rimelig trygg ;-P

Jeg husker han kokken i 4-stjerners middag, da en av kjendisene strevde med håndmosing av kokt blomkål for å lage puré, kommenterte at her kunne man med fordel bruke stavmikser, fordi det lave stivelsesinnholdet i blomkål betød at man ikke endte opp med seig guffe, slik som med poteter.

Med dette i minnet, tok jeg eet kjapt søk på disse grønnsakene + "stivelse", og fant ut at poteter inneholder ekstremt mye mer stivelse enn de andre to, så derfor burde det ikke være noe problem med bruk av stavmikser på kålrabi:

Rå kålrabi: 0,1 g/100g

Potet 15 g/100 g

Blomkål: 0g/100g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...