Gå til innhold

Oppskrift på kålrabistappe


Gjest Guroen

Anbefalte innlegg

Jeg husker han kokken i 4-stjerners middag, da en av kjendisene strevde med håndmosing av kokt blomkål for å lage puré, kommenterte at her kunne man med fordel bruke stavmikser, fordi det lave stivelsesinnholdet i blomkål betød at man ikke endte opp med seig guffe, slik som med poteter.

Med dette i minnet, tok jeg eet kjapt søk på disse grønnsakene + "stivelse", og fant ut at poteter inneholder ekstremt mye mer stivelse enn de andre to, så derfor burde det ikke være noe problem med bruk av stavmikser på kålrabi:

Rå kålrabi: 0,1 g/100g

Potet 15 g/100 g

Blomkål: 0g/100g

Ser ut som det skulle gå greit, ja - men det jeg ikke skjønner er at stavmikser skal være verre enn foodprosessor? Er jo samme prosessen som skjer, bare enda raskere med foodprosessoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    7

  • AneM1365380603

    7

  • blanke ark

    4

  • ....AV

    3

AneM1365380603

Ser ut som det skulle gå greit, ja - men det jeg ikke skjønner er at stavmikser skal være verre enn foodprosessor? Er jo samme prosessen som skjer, bare enda raskere med foodprosessoren...

Jeg har brukt foodprosessor, og det er den verste mosen jeg har smakt. Jeg klarte ikke å spise den en gang. Det var like seigt som da jeg i tenårene laget saus med potetmel... Konsistensen blir helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det skulle gå greit, ja - men det jeg ikke skjønner er at stavmikser skal være verre enn foodprosessor? Er jo samme prosessen som skjer, bare enda raskere med foodprosessoren...

Nei, jeg synes det høres veldig rart ut. På ett av nettstedene jeg var innom under min research til forrige innlegg, sto det at his man rører for mye i potetstappa, blir den seig, pga all stivelsen. Så da skulle det ikke spille noen rolle om mann bruker stavmikser eller foodprocessor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt foodprosessor, og det er den verste mosen jeg har smakt. Jeg klarte ikke å spise den en gang. Det var like seigt som da jeg i tenårene laget saus med potetmel... Konsistensen blir helt feil.

What? Avhenger kanskje av hvilken visp du bruker da ;-)

Jeg bruker kniv-vispen. *nekter å gi seg* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes det høres veldig rart ut. På ett av nettstedene jeg var innom under min research til forrige innlegg, sto det at his man rører for mye i potetstappa, blir den seig, pga all stivelsen. Så da skulle det ikke spille noen rolle om mann bruker stavmikser eller foodprocessor.

Sant nok...

Jeg synes imidlertid stappa vår alltid blir veldig god - og vi har fått mye skryt for den også :) Kan det være noe med at jeg bruker kniv-vispen istedetfor andre visper, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes det høres veldig rart ut. På ett av nettstedene jeg var innom under min research til forrige innlegg, sto det at his man rører for mye i potetstappa, blir den seig, pga all stivelsen. Så da skulle det ikke spille noen rolle om mann bruker stavmikser eller foodprocessor.

Fant flere matsider der det står at man skal mose potetene i foodprosessor. Bl.a. denne: http://www.mat.no/vis_artikkel.aspx?artid=17190&mnu1id=&mnu2id=&mnu3id=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

What? Avhenger kanskje av hvilken visp du bruker da ;-)

Jeg bruker kniv-vispen. *nekter å gi seg* ;)

Det var kniven jeg brukte, men det er jo veldig forskjell på potetene da. Det ser jeg når jeg lager lapskaus og fløtegratinerte poteter. Noen poteter har lite stivelse i seg, og andre er jo veldig melete.

De potetene jeg brukte til _den_ mosen kan jo hatt masse stivelse i seg, nesten som å bruke potetmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Fant flere matsider der det står at man skal mose potetene i foodprosessor. Bl.a. denne: http://www.mat.no/vis_artikkel.aspx?artid=17190&mnu1id=&mnu2id=&mnu3id=

Her står det at en aldri skal bruke foodprosessor, og jeg så en annen side om den saken også:

http://www.bama.no/eway/default.aspx?pid=241&trg=Content_6140&Main_4489=6177:0:10,2682&Content_6140=6178:0:10,3428

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg _tror_ faktisk svigermor ville kommet med et lite hint på julaften dersom kålrabistappa ikke var helt som den skulle, så jeg føler meg rimelig trygg ;-P

Ja, i sånne sammenhenger er virkelig svigermødre til å stole på!

Jeg har forresten erfaring med å lage "froskemos" uten potet, bare grønne, kokte grønnsaker og stavmikser. Det går helt greit. Samme med "solmos" av røde/gule/orange grønnsaker. (Hva finner man ikke på for å få ungene til å spise grønnsaker) Også helt greit. Så jeg tror egentlig det er poteten som er synderen på ett eller annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

What? Avhenger kanskje av hvilken visp du bruker da ;-)

Jeg bruker kniv-vispen. *nekter å gi seg* ;)

Bare for å plage deg litt til sakser jeg litt her:

''Ikke kjør potetene i maskin. Da blir mosen lett seig og uspiselig. ''

Linken er her:

http://www.klikk.no/mat/spise/article392898.ece

Dere er sikker så vant med slik mos at for dere skal den være sånn :) Jeg husker en gang jeg laget mos for et søskenpar. De mistet appetitten pga klumpene. De var vant med posemos. Det en er vant med er det riktige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å plage deg litt til sakser jeg litt her:

''Ikke kjør potetene i maskin. Da blir mosen lett seig og uspiselig. ''

Linken er her:

http://www.klikk.no/mat/spise/article392898.ece

Dere er sikker så vant med slik mos at for dere skal den være sånn :) Jeg husker en gang jeg laget mos for et søskenpar. De mistet appetitten pga klumpene. De var vant med posemos. Det en er vant med er det riktige :)

Hehe, kanskje noe i det, ja ;)

Svigermor kommer til jul og da skal jeg jammen meg spørre om hun mener jeg lager mosen på feil måte (kanskje hun er så høflig at hun ikke tør si fra?) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Hehe, kanskje noe i det, ja ;)

Svigermor kommer til jul og da skal jeg jammen meg spørre om hun mener jeg lager mosen på feil måte (kanskje hun er så høflig at hun ikke tør si fra?) ;)

I stedet for å spørre henne om du lager den feil kan du spørre hvordan hun lager potetmos :) Da er du garantert å få et ærlig svar!

Jeg ble litt inspirert av å lese om potetmos på den ene siden jeg linket til. Det sto at mandelpoteter er kjempegodt, og det vil jeg teste :)

På et par sider sto det at de har muskat i mosen. Bruker du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I stedet for å spørre henne om du lager den feil kan du spørre hvordan hun lager potetmos :) Da er du garantert å få et ærlig svar!

Jeg ble litt inspirert av å lese om potetmos på den ene siden jeg linket til. Det sto at mandelpoteter er kjempegodt, og det vil jeg teste :)

På et par sider sto det at de har muskat i mosen. Bruker du det?

Muskat er godt i potetmos ja. I hvit saus også. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å spørre henne om du lager den feil kan du spørre hvordan hun lager potetmos :) Da er du garantert å få et ærlig svar!

Jeg ble litt inspirert av å lese om potetmos på den ene siden jeg linket til. Det sto at mandelpoteter er kjempegodt, og det vil jeg teste :)

På et par sider sto det at de har muskat i mosen. Bruker du det?

Kanskje jeg får prøve den varianten, ja ;)

Det har litt å si hvilken potettype man lager mos av. Jeg bruker porøse potettyper (de som lett blir sundkokte) fordi de ikke blir seige som mos.

Muskat er kjempegodt i mos :) Og gjerne en stor klatt meierismør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Muskat er godt i potetmos ja. I hvit saus også. :o)

Jeg bruker muskat i gratenger, og det er kjempegodt :)

Får teste det ut i mosen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...