Gå til innhold

Vaksine og allergi


Gjest LucyInThe Sky

Anbefalte innlegg

Gjest LucyInThe Sky

For 20 år siden fikk en nokså beskjeden allergisk astma en plutselig forverring hos meg. Jeg gikk til allergolog og han spurte meg litt ut og mente til slutt at et nylagt limt tregulv hjemme var synderen. Altså at jeg hadde reagert kraftig på formalinet i limet. Problemet er at jeg ikke kan huske om han tok noen prøver. Jeg har bare godtatt at det var slik. Nå har svineinfluensaen gjort at jeg har begynt å tenke på dette, i og med at jeg ikke kan ta vaksinen pga formalinallergi. Ettersom jeg er over 60 og dessuten har astma og litt hjerteproblemer, mente min (nye) fastlege at jeg måtte ta vaksine, men angret seg straks da jeg fortalte om formalinallergien. Hun spurte om det var tatt prøver, eller om han bare hadde gjettet seg fram, men det husker jeg altså ikke. Er det en pålitelig blodprøve (eller RAST) jeg kan ta nå for å sjekke om jeg (fremdeles) reagerer mot formalin? Slik at jeg altså før eller seinere kan få vaksinert meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Hei

Formalinallergi er meget sjelden, men forekommer. Sannsynligheten for at det var en allergisk reaksjon du hadde på limet i gulvet for 20 år siden er liten, mye mer sannsynlig at du reagerte fordi limet inneholdt irriterende stoffer, bl.a. formalin. Ved astma hos voksne er reaksjon på irritanter (stoffer som irriterer luftveiene) mye vanligere enn allergi.

Jeg har forhørt meg med eksperter på området og det er høyst usannsynlig at du vil reagere på vaksinen ut fra den reaksjonen du hadde for 20 år diden på lim. Det finnes "RAST"-prøver på formalin, men kvaliteten på disse og betydningen av et eventuelt positivt svar er høyst usikkert.

Mitt råd til deg er at du får satt vaksine hos fastlegen din med lege tilstede og venter er god halvtime etter dosen er satt i tilfelle du skulle få en reaksjon på vaksinen. Sannsynligheten for at slikt skulle skje er imidlertid svært liten, og enda mindre at det skulle være pga formalin.

I dag brukes forøvrig formalin i mye mindre grad enn for 20 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Formalinallergi er meget sjelden, men forekommer. Sannsynligheten for at det var en allergisk reaksjon du hadde på limet i gulvet for 20 år siden er liten, mye mer sannsynlig at du reagerte fordi limet inneholdt irriterende stoffer, bl.a. formalin. Ved astma hos voksne er reaksjon på irritanter (stoffer som irriterer luftveiene) mye vanligere enn allergi.

Jeg har forhørt meg med eksperter på området og det er høyst usannsynlig at du vil reagere på vaksinen ut fra den reaksjonen du hadde for 20 år diden på lim. Det finnes "RAST"-prøver på formalin, men kvaliteten på disse og betydningen av et eventuelt positivt svar er høyst usikkert.

Mitt råd til deg er at du får satt vaksine hos fastlegen din med lege tilstede og venter er god halvtime etter dosen er satt i tilfelle du skulle få en reaksjon på vaksinen. Sannsynligheten for at slikt skulle skje er imidlertid svært liten, og enda mindre at det skulle være pga formalin.

I dag brukes forøvrig formalin i mye mindre grad enn for 20 år siden.

Nå ble jeg både glad og lettet! Takk skal du ha for raskt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...