Gå til innhold

Urinveisinfeksjon?


Gjest aminane

Anbefalte innlegg

Gjest aminane

Hei. Jeg er en jente på 19 år. For omtrent to måneder siden hadde jeg ubeskyttet sex. Etter to uker fikk jeg feber, urinen min ble mørk og luktet vondt, og fikk sviende smerter i underlivet. Jeg trodde det var begynnelsen på en urinveisinfeksjon, og fikk anbefalt "uvacin" av min mor. Feberen og smertene forsvant etter et par dager, men urinen ble ikke bedre. For ca. 3 uker siden blødde jeg etter et samleie, dette er ikke noe jeg har opplevd før. Jeg utførte også oralsex på ham, og etter noen dager merket jeg et hvitt og ubehagelig belegg på mandlene. Jeg trodde jeg hadde fått en klamydiainfeksjon i halsen og oppsøkte helsestasjon for å ta en test. Helsesøster sa det var svært sjeldent med en klamydiainfeksjon i halsen, virket nesten som om hun trodde det var umulig. Er dette riktig? Så jeg fikk ikke tatt en halsprøve. Klamydiatesten var negativ, og hun stixet samtidig urinen min, som ikke viste noen tegn til infeksjon. I helgen opplevde jeg støtsmerter og lette sviende, smerter under samleie. Kan dette være pga. av en urinveisinfeksjon? Hvis det ikke er klamydia eller urinveisinfeksjon, hva kan det da være? Bør jeg teste meg igjen? På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg prøver først å svare på ditt konkrete spørsmål: Bør jeg teste meg igjen? Ja jeg synes at din beskrivelse passer best med en eller annen form for urinveisinfeksjon. Jeg ville tro at det trenger behandling. For å skreddersy behandlingen bør man stille en skikkelig diagnose: hva er det som forårsaker symptomene. Jeg ville foreslo en b akteriologisk undersøkelse og undersøkelse på sopp. Klamydiatestene som brukes idag er såpass gode at det er meget små sjanser at klamydia er involvert når testen var negativ. Jeg er i tvil om smertene du beskriver skyldes urinveisinfeksjon. Jeg ville anbefale en gynekologisk undersøkelse. Gynekologen kan også ta de aktuelle prøvene. Det bør også være aktuelt å ta bakteriologisk undersøkelse + sopp fra vagina og livmorhalsen.

Jeg er enig med helsesøsteren at det er svært lite sannsynlig med klamydiainfeksjon i halsen. Kunne heller tenke på sopp. Eller bakterier. Hvorvidt du ble infisert etter oral sex er det kanskje tvilsomt, men kan ikke utelukkes. Jeg ville tatt en kalsprøve til undersøkelse på sopp og bakterier.

Og tilbake til det du innleder med: det er nokså tvilsomt om dine første symptomer skyldes smitte ved ubeskyttet sex. Det passer ikke med forløpet og tiden etter sex. Kan godt tenke på andre smittemuligheter. Men for all del kan ikke utelukke.

Som du skjønner er det lite håndfast jeg kan by deg. En skikkelig gynekologisk underssøkelse med de nødvendige prøver er det jeg anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undres på det

Jeg prøver først å svare på ditt konkrete spørsmål: Bør jeg teste meg igjen? Ja jeg synes at din beskrivelse passer best med en eller annen form for urinveisinfeksjon. Jeg ville tro at det trenger behandling. For å skreddersy behandlingen bør man stille en skikkelig diagnose: hva er det som forårsaker symptomene. Jeg ville foreslo en b akteriologisk undersøkelse og undersøkelse på sopp. Klamydiatestene som brukes idag er såpass gode at det er meget små sjanser at klamydia er involvert når testen var negativ. Jeg er i tvil om smertene du beskriver skyldes urinveisinfeksjon. Jeg ville anbefale en gynekologisk undersøkelse. Gynekologen kan også ta de aktuelle prøvene. Det bør også være aktuelt å ta bakteriologisk undersøkelse + sopp fra vagina og livmorhalsen.

Jeg er enig med helsesøsteren at det er svært lite sannsynlig med klamydiainfeksjon i halsen. Kunne heller tenke på sopp. Eller bakterier. Hvorvidt du ble infisert etter oral sex er det kanskje tvilsomt, men kan ikke utelukkes. Jeg ville tatt en kalsprøve til undersøkelse på sopp og bakterier.

Og tilbake til det du innleder med: det er nokså tvilsomt om dine første symptomer skyldes smitte ved ubeskyttet sex. Det passer ikke med forløpet og tiden etter sex. Kan godt tenke på andre smittemuligheter. Men for all del kan ikke utelukke.

Som du skjønner er det lite håndfast jeg kan by deg. En skikkelig gynekologisk underssøkelse med de nødvendige prøver er det jeg anbefaler.

Når det er snakk om Klamydia. Bør ikke du som lege også svare at hun bør teste seg for Mycoplasma? Det er bekymringsverdig hvis personer ikke også blir testet for denne sykdommen.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/08/21/ikke-nok-a-teste-for-klamy/index.xml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...