Gå til innhold

Trenger hjelp til pinnekjøtt


Gjest Ingen pinnekjøttkvinne

Anbefalte innlegg

Har ikke lest resten av tråden, men har et innspill til dette at du ikke har kjele med rist. I min oppvekst ble vi alltid sendt ut for å spikke pinner av passende dimensjon til å legge i bunn av pinnekjøttkjelen. Du trenger ikke ferdiglaget rist, det fungerer utmerket med noen trepinner. Jeg har av den grunn alltid trodd at pinnekjøttnavnet kom av disse bjerkepinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    11

  • hidi, the scorpion

    8

  • candyqueen_83

    6

  • Maximia

    4

Mest aktive i denne tråden

Det er vanlig å svi det av littegrann under grillen i steikeovnen rett før servering. :)

Vanlig og vanlig, fru Blom...*s*

Ikke vanlig på den kanten av Vestlandet som moren min kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen pinnekjøttkvinne

Har ikke lest resten av tråden, men har et innspill til dette at du ikke har kjele med rist. I min oppvekst ble vi alltid sendt ut for å spikke pinner av passende dimensjon til å legge i bunn av pinnekjøttkjelen. Du trenger ikke ferdiglaget rist, det fungerer utmerket med noen trepinner. Jeg har av den grunn alltid trodd at pinnekjøttnavnet kom av disse bjerkepinnene.

Det er flott frosken, for du har rett, jeg har ikke kjeler med rist ;)

Faktisk så sa min kjære til meg at han hadde mange pinner han, jeg kunne få så mange jeg trengte, så det er fint at jeg faktisk kan bruke det.

Blir spennende dette her, har aldri gjort det før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det er vanlig å svi det av littegrann under grillen i steikeovnen rett før servering. :)

Vanlig og vanlig. Tror flest kun damper det, og det syns jeg er best :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Vanlig og vanlig. Tror flest kun damper det, og det syns jeg er best :o)

Neida, klart det går i komfyren på grilling før servering. Mye bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig og vanlig, fru Blom...*s*

Ikke vanlig på den kanten av Vestlandet som moren min kommer fra.

Jeg er ingen dreven pinnekjøttkokk, men lærte det av naboen. Trodde alle gjorde det slik, jeg. Mormor serverte det slik i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ingen dreven pinnekjøttkokk, men lærte det av naboen. Trodde alle gjorde det slik, jeg. Mormor serverte det slik i sin tid.

Det er vanlig å skjerpe kjøttet under grillen på den delen av vestlandet der min pappa kommer fra. Det utgjør den lille forskjellen på "skikkelig" og "feil" pinnekjøtt for min del.

Helt ok for meg at noen foretrekker det på andre måter enn meg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel!

For meg handler julen om mye mer enn mat og gaver...Kan ikke skjønne at det finnes en eneste grunn, til at vi skal spise oss fetere?

Julen for meg er god mat og hyggelig stund med de jeg er glad i. Jeg ofrer ikke en tanke til jesu fødsel, det er ikke det julen handler om for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott frosken, for du har rett, jeg har ikke kjeler med rist ;)

Faktisk så sa min kjære til meg at han hadde mange pinner han, jeg kunne få så mange jeg trengte, så det er fint at jeg faktisk kan bruke det.

Blir spennende dette her, har aldri gjort det før :)

Jeg må dessverre tilstå at til tross for at jeg har spist pinnekjøtt omtrent hver eneste julaften siden jeg ble født, så har jeg fortsatt ikke laget det i stand selv....

*litt flau*

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen dreven pinnekjøttkokk, men lærte det av naboen. Trodde alle gjorde det slik, jeg. Mormor serverte det slik i sin tid.

Gjorde til og med mormor det slik? Trodde det var noe nymotens du hadde lært av nabo'n jeg. Sikkert en del lokale tradisjoner forbundet med pinnekjøtt. Jeg blir f.eks. like overrasket hver gang noen serverer hvit saus til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest resten av tråden, men har et innspill til dette at du ikke har kjele med rist. I min oppvekst ble vi alltid sendt ut for å spikke pinner av passende dimensjon til å legge i bunn av pinnekjøttkjelen. Du trenger ikke ferdiglaget rist, det fungerer utmerket med noen trepinner. Jeg har av den grunn alltid trodd at pinnekjøttnavnet kom av disse bjerkepinnene.

''men har et innspill til dette at du ikke har kjele med rist. I min oppvekst ble vi alltid sendt ut for å spikke pinner av passende dimensjon til å legge i bunn av pinnekjøttkjelen. Du trenger ikke ferdiglaget rist, det fungerer utmerket med noen trepinner. ''

Man har da ikke kjel med innebygd/ferdiglaget/spesialtilpasset rist! :-)

Jeg bruker en helt vanlig (men selvsagt stor) kjel, og så legger jeg i bunnen en slik helt ordinær grønnsaksrist som er "utfellbar" (fant ikke bilde av den).

Du får det til å stikke ut i skogen og spikke pinner som en "piece of cake", som noe som er MYE lettere enn å ha en slik rist! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig spiser folk svoren, det er jo den hele julemiddagen faller og detter på om det ble et smakelig måltid eller ikke ;-).

Ja, all fokus på "slik får du sprø svor" på tv, i avisser og ukebalder i tiden før jul hadde vært temmelig bortkastet dersom ingen spiste svoren:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crispy pinnekjøtt? Nei, pinnekjøttet skal være mykt, og saftig :o)

jeg vil ikke ha det crispy akkurat, men synes det er mye, mye bedre når det har vært en tur under grillelementet på stekovnen. Uten det blir det alt for mye slik "koktkjøttaktig" for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge står pinnekjøttet i da? Ålreit å prøve noe nytt.

Oi, jeg er ikke sikker. Fem minutter kanskje? Max! Når vi kommer dithen, så er absolutt alt annet klart, og vi står med ovnsdøra på gløtt og følger med:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde til og med mormor det slik? Trodde det var noe nymotens du hadde lært av nabo'n jeg. Sikkert en del lokale tradisjoner forbundet med pinnekjøtt. Jeg blir f.eks. like overrasket hver gang noen serverer hvit saus til!

Hvit saus til pinnekjøtt? Merkelig. *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil ikke ha det crispy akkurat, men synes det er mye, mye bedre når det har vært en tur under grillelementet på stekovnen. Uten det blir det alt for mye slik "koktkjøttaktig" for meg.

Enig!!

Vi steker alltid pinnekjøttet lett i ca 20 min før servering. Absolutt best da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...