Gå til innhold

Trenger hjelp til pinnekjøtt


Gjest Ingen pinnekjøttkvinne

Anbefalte innlegg

''Det er mye lettere å lage pinnekjøtt enn ribbe. Ikke så mye som kan gå galt, men jeg synes det er vanskelig å få det sprøtt på slutten selv om det settes i stekovn på høy varme.''

Ikke så godt å vite hva som først eller sist:)

Nå siterer du Babette, men svarer til meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    11

  • hidi, the scorpion

    8

  • candyqueen_83

    6

  • Maximia

    4

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion

Du må se i tråden, vetø;-) Ikke bare på 100 nyeste:-)

''Du må se i tråden, vetø;-) Ikke bare på 100 nyeste:-)''

Jeg svarte deg, for å begrunne mitt svar til Babette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?? Helt fra jeg var liten, har jeg trodd at pinnekjøtt het pinnekjøtt pga formen på ribbestykkene. MEN da jeg var ca 20, fikk jeg vite at NEI DA - navnet kom av pinnene det skal kokes på.

Er du SIKKER på at du har rett??? Og fremfor alt, har JEG hatt rett hele tiden???

Du MÅ simpelthen finne frem den linken!

Jeg ble litt bekymret her, for det var link på link (matoppskrifter eetc) som handlet om at navnet kom av bjørkepinnene, men så fant jeg dette:

''Min søster som har bodd 20 år i Hardanger sier at pinnekjøttet ikke fikk navnet sitt pga. at det ble lagt pinner i bunnen, men pga.benene i det som hun kaller pinneribbe og de som hadde gryter til det delte ikke pinnene i to, men serverte dem som hele, lange ben.

Pinnene i bunnen ble brukt da folk ikke hadde stålrister og skulle være av barkfri, knusktørr bjørk og skulle helst kokes ut lenge i vann på forhånd.''

http://vgd.no/forbruker/mat-og-drikke/tema/1425617/tittel/pinnekjoett-jeg-vil-ha-det-roekt

Og så dette: *S*

''At bjørkepinner har vært brukt har fått mange - også kokker og kulturfolk forøvrig - til å mene at ordet pinnekjøtt har noe med tilberedelsesmetoden å gjøre; - at det heter pinnekjøtt fordi det angivelig kokes på pinner.Pinnekjøtt kalles også julesteik, ribbesteik, pinnesteik, smaleribbe, fåreribbe eller bare ribbe, og i nørønn tid het det pinnikjot - det vil si kjøtt av pinnesider. Pinnene det henvises til er ribbenene og ikke at kjøttet kokes på pinner. Men myten om navnet er vanskelig å endre. ''

http://www.facebook.com/pages/Pinnekjott/5777449703?v=info

Størst vekt har vel Store norske leksinkon - jeg fester mer lit til den enn til Wikipedia:-)

''Det er en vanlig oppfatning at navnet har sammenheng med måten det blir kokt på - altså på pinner, men trolig kommer navnet av norrønt pinnikjot: «ribbenskjøtt». Pinnene det henvises til er ribbena på sauen.''

http://www.snl.no/pinnekj%C3%B8tt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

OK;)

Jeg spiser kun det rene kjøttet på ribba, tar vekk alt fett...

Jeg unngår rent umettet fett hele året. Unntatt under julemiddagen m/ribbe hvor svoren blir spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott forklart oppskrift. Takk :)

Men alle snakker om å steke dem sprø etterpå, hvordan gjør du det?

Vi pleier ikke å ha kjøttet i stekeovnen etterpå, så hos oss er det bare koking på rist eller pinner i 2,5-3 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nei, pinnene er først og fremst for at ikke selve kjøttet skal ligge nedi vannet og koke. Man kan like gjerne bruke rist.

Og etter hva jeg har hørt gidder ikke google fram en evt link) så har ikke pinnekjøtt navnet sitt etter disse pinnene, men pga fasongen på ribbestykkene...;-)

Selv er jeg ikke særlig begeistret for pinnekjøtt, men har da servert det, og var ovebevist om at disse pinnne var alfa omega :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker alltid saftkoker når jeg skal dampe pinnekjøtt.

Fyll en vanlig, stor kasserolle med endel vann og plasser saftkokeren oppå denne. Pinnekjøttet legges i saftkokeren og etterhvert som det dampes forsvinner sjyen til bunnen av saftkokeren. Sjyen helles med jevne mellomrom ut av tuten til saftkokeren. Spar på sjyen. Pass på at kasserollen under saftkokeren ikke blir tom for vann. Fyll evt etter.

Jeg ville servert med kokte poteter, kålrabistappe (med litt poteter, sjy, fløte, salt og pepper), sjy og sennep :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid saftkoker når jeg skal dampe pinnekjøtt.

Fyll en vanlig, stor kasserolle med endel vann og plasser saftkokeren oppå denne. Pinnekjøttet legges i saftkokeren og etterhvert som det dampes forsvinner sjyen til bunnen av saftkokeren. Sjyen helles med jevne mellomrom ut av tuten til saftkokeren. Spar på sjyen. Pass på at kasserollen under saftkokeren ikke blir tom for vann. Fyll evt etter.

Jeg ville servert med kokte poteter, kålrabistappe (med litt poteter, sjy, fløte, salt og pepper), sjy og sennep :)

Det var lurt! Vi skal koke både pinnekjøtt og smalahove i morgen, og jeg strever med å ha nok store gryter. Da kan jeg prøve saftkokeren :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lurt! Vi skal koke både pinnekjøtt og smalahove i morgen, og jeg strever med å ha nok store gryter. Da kan jeg prøve saftkokeren :-)

Gjør det :)

Har aldri prøvd å gjøre det på andre måter her i huset - og den skikken har jeg overtatt fra barndomsheimen ;)

Svigerfar prøvde å prakke på meg en trykkoker til pinnekjøttet, men da går det jo så fort unna at man ikke fåt pinnekjøttduft i huset på julaften! Går bare ikke an ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser dere den sprøstekte svoren da? Det er jo rent fett!

Svoren spiser jeg som snacks på lillejulaften og hvis jeg ikke er alene så tar jeg en aquavit ved siden av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott forklart oppskrift. Takk :)

Men alle snakker om å steke dem sprø etterpå, hvordan gjør du det?

Vi gjør ikke det. Synes de smaker best når de bare er trukket.

For å være helt ærlig så synes jeg ikke pinnekjøtt smaker så veldig godt når det ikke er tilberedt slik jeg har lært...

Tar aldri å smaker pinnekjøtt på julebord f.eks. Har fått det servert røkt og lett stekt en gang, og det var IKKE godt. Men hver sin smak :)

Vi tar bare pinnene forsiktig opp fra kjelen og legger dem på et fat. Vær klar over at kjøttet løsner lett fra ribbene når det har trukket så lenge, derfor greit å være forsiktig. Det er dog ingen krise om kjøttet slipper. Blir bare mindre å renske når man forsyner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg ikke særlig begeistret for pinnekjøtt, men har da servert det, og var ovebevist om at disse pinnne var alfa omega :-)

Jeg er en praktiker og bruker rist;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK;)

Jeg spiser kun det rene kjøttet på ribba, tar vekk alt fett...

Selvfølgelig spiser folk svoren, det er jo den hele julemiddagen faller og detter på om det ble et smakelig måltid eller ikke ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crispy pinnekjøtt? Nei, pinnekjøttet skal være mykt, og saftig :o)

Noen putter faktisk pinnekjøttet i steikeovnen før servering, jeg er ikke vant til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter grillen på full guffe og etter fem minutter hviver vi pinnekjøttet inn. Det blir sprøtt nok for meg ihvertfall.

Hvor lenge står pinnekjøttet i da? Ålreit å prøve noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Selvfølgelig spiser folk svoren, det er jo den hele julemiddagen faller og detter på om det ble et smakelig måltid eller ikke ;-).

Javel!

For meg handler julen om mye mer enn mat og gaver...Kan ikke skjønne at det finnes en eneste grunn, til at vi skal spise oss fetere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Javel!

For meg handler julen om mye mer enn mat og gaver...Kan ikke skjønne at det finnes en eneste grunn, til at vi skal spise oss fetere?

Man blir ikke feit av maten på julaften da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crispy pinnekjøtt? Nei, pinnekjøttet skal være mykt, og saftig :o)

Det er vanlig å svi det av littegrann under grillen i steikeovnen rett før servering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...