Gå til innhold

Hvor mye peng i jula?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For min del ville jeg gjerne betalt en god pris for slikt, men jeg synes det oser av en eller annen form for misunnelse og fordommer jeg ikke liker.

Jeg ville likevel ikke betale dyreste pris for pinnekjøtt. Jeg ville valgt en moderat vei.

Helt enig.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet...? Om man har råd til det, og har lyst å kjøpe pinnekjøtt av spesielt god kvalitet til julematen - hva så?

Om man ikke har spesielt god råd, kan man allikevel ha muligheten til å ha samme middagen, men med billigere råvarer.

Selv tror jeg vi har omtrent det samme matbudsjettet i desember som ellers i året. Julemat og kaker _trenger_ ikke å koste mye.

Gavebudsjettet tror jeg ender på en 5-6000 her hos oss.

''Jeg ser ikke helt problemet...? Om man har råd til det, og har lyst å kjøpe pinnekjøtt av spesielt god kvalitet til julematen - hva så?''

Helt enig. Om man irriterer seg over overforbruk kan man fokuserer på diverse andre ting.

Skrevet

Jeg bruker ca. 4000 på gaver. kjøper ikke så mange, men det er noen som har bursdag også. Kjøper ikke til de voksne, bare samboern, mormor og søstern som er 18 år. De andre voksne jeg er sammen med julaften får en bitteliten gave som ikke koster mye bare for kosens skyld..

Når det gjelder maten så blir det vel noen tusen, men aner ikke hvor mye.. Har ikke tenkt så mye på det, for har ofte middagsbesøk allikevel, men blir jo akevitt, vin osv. også da.. Skal ha 7 voksne og et barn til bords så litt blir det vel. Alltid gått bort i jula, så vet ikke hvor mye vi kommer til å bruke, men har lagt av par tusen ekstra i matbudsjettet pga. middagen. (vi setter inn penger til mat på et kort hver mnd)

Man trenger jo ikke gjøre det så dyrt da - er litt opp til hva en selv ønsker og har råd til. man får kjøpt veldig billige julepølser og ribbe, poteter og surkål koster lite..

Skrevet

Jeg er ikke rik og tjener ikke spesielt bra,men jeg har nok for meg. Jeg hadde ikke hatt problemer med å betale 2500 kr, for mat til 9 personer.

Jeg synes bare summen er merkelig hvis det bare er pinnekjøttet. Skal de ha rester til dagen etter?

Det er vel vanlig å ha så rikelig med julemiddag at alle kan spise seg stappmette + at man har rester til en av de andre dagene i julen? Det pleier i alle fall vi. Men vi har ikke pinnekjøtt, altså.

Gjest - Ingoen -
Skrevet

Dette er veldig vanskelig å regne ut!

Jeg handler gaver i okt-nov, kjøper faktisk ca 35 gaver ( vi kommer fra store familier begge to). Tror vi bruker 10.000-15.000 på gavene.

Så er det adventskalender på deling til disse to småknøttene, ca 500 kr. Vi pleier å bake litt, men ikke så altfor mye. Likevel koster det jo med mandler, marsipan, fløte osv. Ber en del venner og slekt til adventskos (typisk spillekveld med boller, kakao/ kveldsmat osv) i desember, siden vi alltid reiser bort i jula/romjula. Så matbudsjettet er nok litt høyere enn en vanlig måned.

I tillegg må man jo handle inn litt pentøy til barna, mine vokser og trenger nye strømpebukser, pensko osv. Har arvet litt bukseseler, sløyper, slips osv,- det brukes flittig.

Vi gir alltid noen tusenlapper til veldedige formål (dvs fattige i andre land), evt personer vi vet har bruk for det i nærmiljøet. For 2 år siden kjøpte jeg to esker fulle av mat, godis, bleier, dopapir osb til en småbarnsfamilie vi visste knapt hadde råd til mat. Tårene hagla på moren da hun åpnet døren og forsto hvilket ærend jeg kom i. En veldig sterk opplevelse for oss begge!

Tja, egentlig helt umulig å regne ut hvor mye ekstra som går til juleting og juletang. Men _en_ ting er i allefall sikkert; jeg regner ikke på hva det koster å hjelpe andre, for det har jeg god råd til. Er jammen snakk om prioritering og å tørre i kaste seg utpå!

Jeg opfordrer dere andre (som har mulighet til det) til å finne på noe som kan glede et menneske i advent- eller juletida. Kanskje en ensom gammel mann/dame? En familie med få slektninger ? Det skal ofte ikke mye til..

Skrevet

Dette er veldig vanskelig å regne ut!

Jeg handler gaver i okt-nov, kjøper faktisk ca 35 gaver ( vi kommer fra store familier begge to). Tror vi bruker 10.000-15.000 på gavene.

Så er det adventskalender på deling til disse to småknøttene, ca 500 kr. Vi pleier å bake litt, men ikke så altfor mye. Likevel koster det jo med mandler, marsipan, fløte osv. Ber en del venner og slekt til adventskos (typisk spillekveld med boller, kakao/ kveldsmat osv) i desember, siden vi alltid reiser bort i jula/romjula. Så matbudsjettet er nok litt høyere enn en vanlig måned.

I tillegg må man jo handle inn litt pentøy til barna, mine vokser og trenger nye strømpebukser, pensko osv. Har arvet litt bukseseler, sløyper, slips osv,- det brukes flittig.

Vi gir alltid noen tusenlapper til veldedige formål (dvs fattige i andre land), evt personer vi vet har bruk for det i nærmiljøet. For 2 år siden kjøpte jeg to esker fulle av mat, godis, bleier, dopapir osb til en småbarnsfamilie vi visste knapt hadde råd til mat. Tårene hagla på moren da hun åpnet døren og forsto hvilket ærend jeg kom i. En veldig sterk opplevelse for oss begge!

Tja, egentlig helt umulig å regne ut hvor mye ekstra som går til juleting og juletang. Men _en_ ting er i allefall sikkert; jeg regner ikke på hva det koster å hjelpe andre, for det har jeg god råd til. Er jammen snakk om prioritering og å tørre i kaste seg utpå!

Jeg opfordrer dere andre (som har mulighet til det) til å finne på noe som kan glede et menneske i advent- eller juletida. Kanskje en ensom gammel mann/dame? En familie med få slektninger ? Det skal ofte ikke mye til..

''For 2 år siden kjøpte jeg to esker fulle av mat, godis, bleier, dopapir osb til en småbarnsfamilie vi visste knapt hadde råd til mat. Tårene hagla på moren da hun åpnet døren og forsto hvilket ærend jeg kom i. En veldig sterk opplevelse for oss begge! ''

Den største glede man kan ha, det er å gjøre andre glad! :-)

Skrevet

Nei, er det problemer da?

Den der tok jeg ikke helt............men,men.

Enig med deg ja, folk og fe får gjøre som de vil, likevel syns jeg nesten det er ekkelt, sorry, men det er ikke noe problem akkurat, bare ekkelt, med tanke på de som ikke har.

Men du....hvordan klarer dere dere med det samme til juleuka som ellers i året da?

Hmm....ja, det lurer jeg på idag!

Ekkelt å bruke mye penger på en julemiddag for familien?

Jeg synes det er minst like "ekkelt" med folk som pusser opp hele tiden, alltid skal det være det siste nyeste, og så hiver man bare det som fortsatt er brukbart, men bare ikke er "in".

Bohus-reklamene, de med "Føler du deg alene om å ville fikse opp på hjemmet"- (eller noe lignende) synes jeg er helt feilplasserte i tid - er det ikke moderasjon og miljø som er i tiden nå? Har alltid mer sympati for mannen i de reklamene, han som synes sofaen er god nok, selv om ikke den har den fargenyansen fruen har lyst på i år...

OK, så er jeg ikke veldig opptatt av interiør, da. Jeg er kresen på hvordan jeg vil ha det (synes det finnes mye stygt) - men jeg trenger sjelden noe nytt - det jeg likte for 20 år siden, liker jeg fortsatt.

Gjest - Ingoen -
Skrevet

''For 2 år siden kjøpte jeg to esker fulle av mat, godis, bleier, dopapir osb til en småbarnsfamilie vi visste knapt hadde råd til mat. Tårene hagla på moren da hun åpnet døren og forsto hvilket ærend jeg kom i. En veldig sterk opplevelse for oss begge! ''

Den største glede man kan ha, det er å gjøre andre glad! :-)

Ja, det er faktisk mye sant i dette gamle, nesten utslitte ordtaket!

Skrevet

Det må være noe man regner i en familie hvor det regnes rester til senere middager.

Nei, det er vanlig mengdeberegning for pinnekjøtt, så vidt jeg vet.

Gjest Elextra
Skrevet

Har ikke regnet på det, men skulle ikke forundre meg om det blir nærmere 10.000 i gaver og ekstra mat og ustyr.

Skrevet

''Kjenner en viss avsmak ja.''

Jeg synes det er pussig at forbruk knyttet til jul er så mye verre i manges øyne enn forbruk spredt utover resten av året. Sistnevnte vil oftest klart være det høyeste.

Hvis man har slik en avsmak for forbruk, burde man heller sette kreftene inn mot slikt som at man kjøper alt for mye klær, at man kjøper nye biler, at man pusser opp ofte, at man generelt har bruk-og-kast-mentalitet, at man bruker en liten formue på feriereiser osv osv.

Hvis du har et minimalt forbruk hele året, og lever nesten som hun amerikanske dama som var med i "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu", så kan du få lov til å kaste den første steinen:-)

Jeg er veldig enig med deg!

Skrevet

Nei, det er vanlig mengdeberegning for pinnekjøtt, så vidt jeg vet.

Pinnekjøtt er jo hvis man ser heeeelt nøkternt på det (trekker fra barndomsminner etc) nesten bare søppel :-) Bein og atter bein med litt kjøtt på kanten... Jeg som ikke er oppvokst med det, og ser det uten de gullkantede minnene, er ikke overbegeistret...

Skrevet

Det er da opp til hver enkelt hvor mye penger man ønsker (og ikke minst kan) bruke til jul.

Selv velger vi å holde en gyllen middelvei når det gjelder gaver, men kjøper inn ekstra god mat som vi synes vi må ha i jula i tillegg til ekstra godis og annen julenam...

Gjest strutsen
Skrevet

Det er vel vanlig å ha så rikelig med julemiddag at alle kan spise seg stappmette + at man har rester til en av de andre dagene i julen? Det pleier i alle fall vi. Men vi har ikke pinnekjøtt, altså.

Ja det er vanlig å ha noen rester. Jeg ville bli flau hvis jeg ikke hadde noe igjen.

For min del synes jeg ikke det er noe vanvittig overdådig å spandere middag for 2500 kr til 9 mennesker. Nå er ikke tilbehøret særlig dyrt unntatt øl og akevitt hvis det skal serveres.

Jeg har betalt høyere regning på restauranter, men jeg har ikke gått på jobb etterpå og fortalt om det. Jeg har også blitt påspandert middager som har vært dyre. Dette er spørsmål om prioriteringer og det blir rart hvis man prioriterer slikt fremfor melk eller klær for barna. Vanligvis lever jeg et nøkternt liv og det gjør de fleste jeg kjenner uansett hvor mye de tjener.

Jeg kan godt diskutere pris på pc eller oppvaskemaskin f.eks., men jeg kommer aldri på jobb og viser frem nye klær eller vesker og forteller hva de har kostet. Jeg hater overforbruk når jeg reiser rundt og ser fattigdom.

Skrevet

For min del ville jeg gjerne betalt en god pris for slikt, men jeg synes det oser av en eller annen form for misunnelse og fordommer jeg ikke liker.

Jeg ville likevel ikke betale dyreste pris for pinnekjøtt. Jeg ville valgt en moderat vei.

Jeg bryr meg egentlig ikke om dette konkrete tilfellet - folk må gjerne kjøpe det de vil for meg - men jeg har tilgode å se pinnekjøtt til 700 pr kilo, og det var derfor jeg sa at det var en stiv pris. Jeg kjøper også kvalitet, men har altså aldri sett noe som koster mer enn 349, og tom dét var så lokalt og unikt at det omtrent av håndrøkt av Bergljot og fraktet til hver enkelt butikk av Helga på spark. ;-)

Gjest strutsen
Skrevet

Jeg bryr meg egentlig ikke om dette konkrete tilfellet - folk må gjerne kjøpe det de vil for meg - men jeg har tilgode å se pinnekjøtt til 700 pr kilo, og det var derfor jeg sa at det var en stiv pris. Jeg kjøper også kvalitet, men har altså aldri sett noe som koster mer enn 349, og tom dét var så lokalt og unikt at det omtrent av håndrøkt av Bergljot og fraktet til hver enkelt butikk av Helga på spark. ;-)

Jeg er helt enig i at prisen er stiv. Jeg forstår egentlig ikke hva dette dreier seg om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...