Gå til innhold

Husarbeid


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Til dere som noen gang har vært hjemmeværende med barn: Gjør/gjorde dere alt av husarbeid og matlaging + legging av ungene eller tok mannen noe av det? Tenker på hele uka, også helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    21

  • jubalong70

    4

  • ....AV

    3

  • løvinne71

    3

''Gjør/gjorde dere alt av husarbeid og matlaging + legging av ungene eller tok mannen noe av det? Tenker på hele uka, også helgene.''

Jeg forsøkte å få unna det meste av husarbeidet, klesvask m.m. i løpet av dagen, så det skulle bli minst mulig på kveldstid. Likeså forsøkte jeg å ha middag ferdig til mannen kom hjem, men hendte jo det skar seg av ulike grunner.

På kveldstid og i helgene delte vi på alt av arbeid på kjøkken, i huset ellers og med barn, herunder legging. Tror egentlig mannen min tok noe mer enn meg på kveldene.

Kan virkelig ikke se noen grunn til at først og fremst mor skal legge barnet, om begge er hjemme :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malinaxx

Den som er hjemme, gjør en betydelig større del av husarbeid, enn den som studerer/arbeider. Men legging tas sammen eller 50/50. I helgene/fridager er det samarbeid.

For meg er det logisk at den som er hjemme lager middagen klar til barn og voksne kommer hjem. Dette har med tidsdisponering for ettermiddagen å gjøre (få mest ut av etterm/kveld. I helgene er det samarbeid, også på matlaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Gjør/gjorde dere alt av husarbeid og matlaging + legging av ungene eller tok mannen noe av det? Tenker på hele uka, også helgene.''

Jeg forsøkte å få unna det meste av husarbeidet, klesvask m.m. i løpet av dagen, så det skulle bli minst mulig på kveldstid. Likeså forsøkte jeg å ha middag ferdig til mannen kom hjem, men hendte jo det skar seg av ulike grunner.

På kveldstid og i helgene delte vi på alt av arbeid på kjøkken, i huset ellers og med barn, herunder legging. Tror egentlig mannen min tok noe mer enn meg på kveldene.

Kan virkelig ikke se noen grunn til at først og fremst mor skal legge barnet, om begge er hjemme :-).

Mitt første svar gjalt først og fremst permisjon med første barnet. Men har man barn fra før er det jo enda større grunn til å dele på arbeid med barna på kvelder og i helgene - da tar man vel typisk én hver, evt. at den ene er med barna mens den andre rydder eller lager mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var hjemme i permisjon prøvde jeg å få unna mesteparten av husarbeidet på dagtid og å lage middag til mannen kom hjem. Det samme gjorde han da han var i permisjon. Det som sto igjen og måtte gjøres på ettermiddag/kveld og helg, noe som varierte med hvor krevende periode barnet var inne i og nattesøvn, delte vi likt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var hjemme med barna gjorde jeg så mye husarbeid jeg orket/rakk (litt avhening av alderen på barna). Jeg synes det var en selvfølge.

Dessverre syntes ikke han det samme da han var hjemme.

det er viktig å ikke komme over i en vane at det er du som gjør det, og at vanen fortsetter når du begynner å jobbe igjen. Lurt å ta en prat om dette. At du gjør mer husarbeid når du er hjemme må være greit, men lag en avtale om at det ikke gjelder når begge er i arbeid igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det meste av husarbeide tok jeg meg av når jeg var hjemme med ungene. Dvs, ikke den første tiden, når ungene var nyfødte. Da hadde jeg nok med å komme meg i klærne i løpet av dagen :)

Legging osv delte vi på.

Middag laget jeg slik at den var ferdig (stort sett) til mannen kom hjem.

I helgene tok han del i de vanlige tingene han også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt det som de fleste som svarer under. Den som er hjemme tar unna det daglige av klesvask og lett husarbeid på dagtid, handler og lager middag (de fleste dager). På kveldstid og i helger har vi delt likt. Legging er det ofte den som ikke er hjemme på dagtid som har tatt, man vil jo gjerne ha litt ekstra tid med ungene når man har vært på jobb hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være hjemmeværende betyr å styre og stelle med unger og hus fra man står opp til man legger seg. Det er ikke en 8-til-4-jobb. Så hvorfor skal mor alene jobbe overtid etter at far kommer hjem?

Da må resten av pliktene deles på, mener jeg, og heldigvis er mannen min enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var hjemme med barna gjorde jeg så mye husarbeid jeg orket/rakk (litt avhening av alderen på barna). Jeg synes det var en selvfølge.

Dessverre syntes ikke han det samme da han var hjemme.

det er viktig å ikke komme over i en vane at det er du som gjør det, og at vanen fortsetter når du begynner å jobbe igjen. Lurt å ta en prat om dette. At du gjør mer husarbeid når du er hjemme må være greit, men lag en avtale om at det ikke gjelder når begge er i arbeid igjen.

''Da jeg var hjemme med barna gjorde jeg så mye husarbeid jeg orket/rakk (litt avhening av alderen på barna). Jeg synes det var en selvfølge.

Dessverre syntes ikke han det samme da han var hjemme. ''

Hørtes kjent ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være hjemmeværende betyr å styre og stelle med unger og hus fra man står opp til man legger seg. Det er ikke en 8-til-4-jobb. Så hvorfor skal mor alene jobbe overtid etter at far kommer hjem?

Da må resten av pliktene deles på, mener jeg, og heldigvis er mannen min enig.

''Å være hjemmeværende betyr å styre og stelle med unger og hus fra man står opp til man legger seg.''

*krmt* ikke akkurat slik jeg husker min første permisjon. Mener å huske jeg tok et par timers husarbeid innimellom amming og sånt på morgenen. Skyndte meg for å bli klar til den store luren. Da gikk jeg ut, la barnet i vognen og var ute det aller meste av dagen. En herlig tid! :-).

Likevel så jeg ingen grunn til at jeg skulle stå til tjeneste for min mann på kvelden - det var naturlig å dele på det som var av rydding og babystell. Lignende ordning hadde vi da mannen min hadde permisjon (litt kortere enn min).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser de fleste har det slik at mestparten faller på den som er hjemme (selvfølge), men de får "hjelp" på kvelden/i helgene.

Sambo mener jeg burde ha tid til alt, siden jeg er hjemme hele dagen. Men det er mye levering og henting (må gå) i barnehage, handling (må gå), litt freelance jobbing, i tillegg til graviditet. Så selv om jeg i teorien kanskje har tid til alt husarbeidet alene, så hender det virkelig jeg skulle ønske jeg kunne avslutte dagen min klokka fem - slik han kan. Forøvrig må vi gjøre all oppvasken for hånd, da vi ikke har oppvaskmaskin og det tar mye tid og krefter når man lager en del mat fra grunnen av og baker mye :/

Ja, ja. Han skjønner vel felles ansvar når jeg har nyfødt baby og må sove når barnet sover - om jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser de fleste har det slik at mestparten faller på den som er hjemme (selvfølge), men de får "hjelp" på kvelden/i helgene.

Sambo mener jeg burde ha tid til alt, siden jeg er hjemme hele dagen. Men det er mye levering og henting (må gå) i barnehage, handling (må gå), litt freelance jobbing, i tillegg til graviditet. Så selv om jeg i teorien kanskje har tid til alt husarbeidet alene, så hender det virkelig jeg skulle ønske jeg kunne avslutte dagen min klokka fem - slik han kan. Forøvrig må vi gjøre all oppvasken for hånd, da vi ikke har oppvaskmaskin og det tar mye tid og krefter når man lager en del mat fra grunnen av og baker mye :/

Ja, ja. Han skjønner vel felles ansvar når jeg har nyfødt baby og må sove når barnet sover - om jeg kan.

Hvorfor mener han at hans arbeidsdag skal være slutt kl. 17-18 mens din skal fortsette? Lukter litt førkrigsholdninger her :(.

Men skjønner det er utfordrende med en fra annen kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor mener han at hans arbeidsdag skal være slutt kl. 17-18 mens din skal fortsette? Lukter litt førkrigsholdninger her :(.

Men skjønner det er utfordrende med en fra annen kultur.

Ja, det er nok litt kulturforskjeller. Her er jo de fleste mødrene hjemmeværende i en del år og de styrer vel huset. Jeg synes aktivisering av barn, handling, middagslaging og oppvask burde være felles "bekymring" i helgene. Jeg har også kommentert at jeg aldri søkte jobben som hans "hjemmeværende kone". Den ble jeg tildelt på grunn av landet vi bor i, finanskrisen og graviditet.

I tillegg er jeg er ganske slapp på grunn av den samme graviditeten, så andre kunne nok fått til mer enn meg i løpet av en dag. Men jeg føler jo at dette ikke er noe jeg kan noe for og jeg burde ikke "straffes" ved at jeg må bruke all energien jeg har, både dag, ettermiddag og kveld, på husarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok litt kulturforskjeller. Her er jo de fleste mødrene hjemmeværende i en del år og de styrer vel huset. Jeg synes aktivisering av barn, handling, middagslaging og oppvask burde være felles "bekymring" i helgene. Jeg har også kommentert at jeg aldri søkte jobben som hans "hjemmeværende kone". Den ble jeg tildelt på grunn av landet vi bor i, finanskrisen og graviditet.

I tillegg er jeg er ganske slapp på grunn av den samme graviditeten, så andre kunne nok fått til mer enn meg i løpet av en dag. Men jeg føler jo at dette ikke er noe jeg kan noe for og jeg burde ikke "straffes" ved at jeg må bruke all energien jeg har, både dag, ettermiddag og kveld, på husarbeid.

''Jeg synes aktivisering av barn, handling, middagslaging og oppvask burde være felles "bekymring" i helgene''

Kan ikke skjønne at dette skal være noe tema en gang, det burde være helt selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes aktivisering av barn, handling, middagslaging og oppvask burde være felles "bekymring" i helgene''

Kan ikke skjønne at dette skal være noe tema en gang, det burde være helt selvsagt.

Takk - det mener jeg også!

Vi har i alle fall blitt enige om at han involverer seg mer i helgeaktiviteter nå, slik at jeg slipper å dra til McDonald's som eneste voksen i følget de neste ti årene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg har alltid tatt det meste av husarbeid, både da jeg var hjemme, da jeg hadde deltidsjobb og så fulltidsjobb.

Har aldri sett han med støvklut eller vaskekost, men han kan lage middag innimellom, han kunne skifte bleier, han kan sette ut og inn av oppvaskmaskinen og han kan sette på en klesvask.

Han har alltid vært flink til å bli med ungene på ting. Han er av den sporty typen, så der har jeg ingenting å klage på.

Han ville aldri finne på å overlate ungene til meg en hel helg mens han holdt seg hjemme. Tvert i mot. Han er mer slik at tiden skal utnyttes. Ikke kastes bort hjemme på sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg ser de fleste har det slik at mestparten faller på den som er hjemme (selvfølge), men de får "hjelp" på kvelden/i helgene.

Sambo mener jeg burde ha tid til alt, siden jeg er hjemme hele dagen. Men det er mye levering og henting (må gå) i barnehage, handling (må gå), litt freelance jobbing, i tillegg til graviditet. Så selv om jeg i teorien kanskje har tid til alt husarbeidet alene, så hender det virkelig jeg skulle ønske jeg kunne avslutte dagen min klokka fem - slik han kan. Forøvrig må vi gjøre all oppvasken for hånd, da vi ikke har oppvaskmaskin og det tar mye tid og krefter når man lager en del mat fra grunnen av og baker mye :/

Ja, ja. Han skjønner vel felles ansvar når jeg har nyfødt baby og må sove når barnet sover - om jeg kan.

Tar han seg aldri av legging av sønnen din heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss er dette selvsagt

Den som er hjemmeværende gjør alt i huset også nattestell med barna. Skulle bare mangle. Når man er hjemme kan man faktisk sette seg ned noen minutter og slappe av når det trenges. Det kan man ikke i arbeidslivet på samme måte.

Men jeg er slik skrudd at jeg ikke ønsker å ordne biler og plenklipping og bære ved. Dermed er det mannens jobb selv om jeg har vært hjemmeværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss er dette selvsagt

Ja, det er nok litt kulturforskjeller. Her er jo de fleste mødrene hjemmeværende i en del år og de styrer vel huset. Jeg synes aktivisering av barn, handling, middagslaging og oppvask burde være felles "bekymring" i helgene. Jeg har også kommentert at jeg aldri søkte jobben som hans "hjemmeværende kone". Den ble jeg tildelt på grunn av landet vi bor i, finanskrisen og graviditet.

I tillegg er jeg er ganske slapp på grunn av den samme graviditeten, så andre kunne nok fått til mer enn meg i løpet av en dag. Men jeg føler jo at dette ikke er noe jeg kan noe for og jeg burde ikke "straffes" ved at jeg må bruke all energien jeg har, både dag, ettermiddag og kveld, på husarbeid.

Vil bare si at når jeg var gravid så hadde jeg bekkenløsning, og da var jo mannen på banen for å gjøre alt jeg ikke klarte. Man kan ikke overstyre kroppene våre hvis det er sykdom eller tung graviditet på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...